mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Ważne pasy bezpieczeństwa

Ważne pasy bezpieczeństwa

Jednym z ważniejszych warunków bezpiecznej podróży jest prawidłowe stosowanie pasów bezpieczeństwa oraz fotelików samochodowych. Statystyki pokazują, że jeżeli już dochodzi do  wypadków drogowych z udziałem najmłodszych, to aż w 45% przypadkach dzieci są poszkodowane. Przyczyną są m.in. niewłaściwie zapięte pasy i foteliki.

Ważne pasy bezpieczeństwa
W pierwszym kwartale 2015 roku w 6.746 wypadkach drogowych zginęło aż 629 osób, a obrażenia doznało 8.071. Te liczby wskazują, że zagrożenie bezpieczeństwa na drogach jest nadal bardzo wysokie, dlatego tak ważne jest zapinanie pasów, właściwe używanie fotelików samochodowych i bezwzględne stosowanie się do przepisów ruchu drogowego.

Obecnie dla większości podróżujących oczywista jest konieczność korzystania z pasów bezpieczeństwa i przewożenie dziecka w foteliku. Potwierdzają to badania Krajowej Rady BRD, które wykazały, że w 2014 roku pasy bezpieczeństwa stosowało 93% kierujących, 94% pasażerów z przodu oraz 71% pasażerów z tyłu.

Nadal jednak nie wszyscy przestrzegają zasad bezpieczeństwa. W Polsce jest zarejestrowanych ponad 17 milionów samochodów osobowych. Około 6-7 procent, czyli ponad milion kierujących łamie przepisy dotyczące zapinania pasów bezpieczeństwa i fotelików. W 2014 roku policja ukarała mandatem ponad 430 tys. kierowców za niezapinanie pasów i prawie 9 tys. - za nieprawidłowe przewożenie dzieci. Niestety, nadal są kierowcy, którzy z uporem nie zapinają pasów bezpieczeństwa i pasażerowie, którzy nigdy tego nie robią, zwłaszcza gdy podróżują na tylnym siedzeniu. Nie brakuje rodziców rezygnujących z fotelików, choć w ten sposób odbierają swojemu dziecku szansę na przeżycie podczas wypadku.

- W przypadku zderzenia dochodzi do zatrzymania samochodu, ale zatrzymanie to odbywa się znacznie szybciej niż w przypadku hamowania. Zajmuje ok. 0,1 sekundy, czyli 30 razy krócej niż w przypadku hamowania z użyciem hamulców. – wyjaśnia dr Grzegorz Ślaski z Politechniki Poznańskiej. Biorąc pod uwagę, że praca zatrzymania równa jest iloczynowi drogi zatrzymania i siły działającej na tej drodze łatwo jest oszacować, że jeśli droga zatrzymania będzie około 20-25 razy krótsza to siła będzie 20-25 razy większa. Siła ta musi być przyłożona do każdego fragmentu pojazdu, ładunku czy też pasażerów proporcjonalnie do ich masy. Stąd potoczne stwierdzenie, że w trakcie wypadku pasażer "waży" nawet 2 tony.- dodał.

Odpowiednio używane pasy bezpieczeństwa (czyli sposób ich ułożenia na ciele kierowcy czy pasażera) oraz poduszki powietrzne w znacznym stopniu obniżają siły działające na pasażera i wydłużają czas zatrzymania. Poza tym chronią nas przed silnymi uszkodzeniami organów, np. źle założony pas może zmiażdżyć śledzionę i wątrobę, a jego brak może spowodować urazy wielonarządowe.

Obowiązek zapinania pasów został wprowadzony w Polsce w 1983 roku. Dotyczył tylko dróg poza obszarem zabudowanym i przednich siedzeń, ponieważ produkowane wówczas auta nie miały fabrycznie montowanych pasów z tyłu. Przepis nie był przestrzegany, zwłaszcza że pasy nie posiadały tzw. rolki, były sztywne i niewygodne. W 1991 r. zapis dotyczący zapinania pasów został rozszerzony o wszystkie drogi i tylne siedzenia. W 1999 r. wprowadzono obowiązkowe stosowanie fotelików do przewożenia dzieci.

Jak poprawnie zapiąć pasy bezpieczeństwa

1. Pas powinien przylegać płasko do ciała. Poskręcany pas bezpieczeństwa w chwili wypadku powoduje uszkodzenia organów wewnętrznych, pęknięcia i złamania kości.

2. Pasy muszą być dociągnięte, nie powinno być żadnych luzów pomiędzy ciałem pasażera a pasami. Podczas wypadku luzy mogą spowodować dodatkowe uderzenie pasażera w pas bezpieczeństwa, złe ułożenie się pasa może doprowadzić również do obrażeń narządów wewnętrznych.

3. Barkowa część pasów bezpieczeństwa powinna przebiegać przez środek barku, bliżej szyi, dalej od skraju barku oraz przez środek mostka. Złe ułożenie pasów spowoduje podczas wypadku wysunięcie się ciała pasażera z pasów bezpieczeństwa, uderzenie w kierownicę lub szybę pojazdu.

4. Biodrowa część pasa powinna być poprowadzona poniżej kolców biodrowych, w przeciwnym przypadku w chwili zderzenia pojazdu pas bezpieczeństwa może przesunąć się na brzuch i uszkodzić narządy wewnętrzne.

5. Bez zapiętych pasów bezpieczeństwa poduszka powietrzna zadziała wprawdzie, ale nie uratuje życia lub doprowadzi do poważniejszych obrażeń. W autach nowszej generacji, jeśli nie zapniemy pasów bezpieczeństwa, w chwili wypadku poduszka nie zadziała w ogóle.

Podobne wiadomości:

Statystyki długiego weekendu - podobnie jak rok temu

Statystyki długiego weekendu - podobnie jak...

Aktualności 2016-05-30

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport