mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Więcej bezpieczeństwa w ciężarówkach Mercedesa

Więcej bezpieczeństwa w ciężarówkach Mercedesa

W przypadku samochodów ciężarowych Mercedes-Benz popyt na systemy podnoszące poziom aktywnego bezpieczeństwa znacznie się zwiększył w roku 2003.

Ponad 2.100 samochodów ciężarowych Mercedes-Benz (prawie dwa razy więcej niż rok wcześniej) wyposażono w Telligent Lane Assistant – system, którego zadanie polega na ostrzeganiu kierowcy w momencie, gdy pojazd zaczyna zjeżdżać w sposób niezamierzony ze swojego pasa ruchu. W tym samym okresie popyt na Telligent Active Cruise Control - system utrzymywania odległości od poprzedzającego pojazdu wzrósł z około 700 do 1.800 sztuk. System stabilizacji pojazdu, znany w sektorze samochodów osobowych jako ESP, zainstalowano w roku 2003 w 1.400 zespołach ciągnik – naczepa – w porównaniu do jedynie około 360 sztuk w roku 2002, w którym to nowy system wprowadzono do oferty.

DaimlerChrysler przyjął rolę pioniera poprzez stopniowe wdrażanie począwszy od roku 2000 szeregu systemów wspomagania kierowcy i oferuje atrakcyjne ceny pakietów w celu zachęcenia klientów do akceptacji tych nowych technologii bezpieczeństwa. Koszty zakupu tak zwanego „Pakietu bezpieczeństwa“ oferowanego w Niemczech są w przybliżeniu o 40 % niższe niż w przypadku odrębnego zamawiania poszczególnych systemów. Pakiet obejmuje "system utrzymywania odległości od poprzedzającego pojazdu", "system wspomagający utrzymanie pojazdu na zadanym pasie ruchu" oraz "system stabilizacji pojazdu", wszystkie spod znaku Telligent, jak i poduszkę powietrzną kierowcy.
 
Systemy wspomagania kierowcy są wysoce efektywnymi technologiami poprawiającymi aktywne bezpieczeństwo w pojazdach użytkowych. Ich celem jest wspieranie kierowcy i minimalizacja ryzyka wypadków wynikająca z faktu, że system techniczny jest w stanie znacznie szybciej od człowieka reagować na sytuację na drodze. Systemy wspomagania kierowcy zyskują na znaczeniu z uwagi na stały wzrost poziomu stresu u kierowców związany z rosnącą intensywnością ruchu, brakami w zakresie utrzymania i rozwoju infrastruktury oraz nieodpowiednią oceną uwarunkowań fizycznych przez innych użytkowników drogi. System stabilizacji pojazdu Telligent na przykład redukuje ryzyko poślizgu w sytuacjach krytycznych i pozwala utrzymać samochód ciężarowy bezpiecznie w torze jazdy w warunkach, w których pojazdy pozbawione powyższego układu dawno już opuściłyby drogę a nawet "dachowały". Ten mechanizm zabezpieczający działa na zasadzie jednoczesnej regulacji momentu obrotowego, przyhamowywania poszczególnych kół ciągnika i sterowania układem hamulcowym przyczepy. Dzięki temu do wielu niebezpiecznych zdarzeń na drodze w ogóle nie dochodzi.

System wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym, słyszalnym przez głośniki radiowe w przypadku zaistnienia ryzyka opuszczenia drogi przez samochód ciężarowy, np. w wyniku nieuwagi podczas sięgania do radia lub po telefon. Kamera zamontowana za przednią szybą stale wysyła obrazy oznakowania jezdni do komputera, który monitoruje odstęp między bokiem pojazdu a pasami na jezdni i w razie konieczności uruchamia mechanizm alarmowy.

System utrzymywania odległości może zostać włączony przez kierowcę w celu utrzymywania pojazdu w bezpiecznej odległości od samochodów jadących przed nim. Rozpoznaje on obszar 150m przed pojazdem oraz odstępy i prędkości pojazdów poprzedzających. Rezultat: prędkość i odstęp pojazdu od poprzedzającego samochodu automatycznie dopasowuje się do sytuacji na drodze, bez ingerencji kierowcy. System ponadto reaguje w przypadku, gdy inny użytkownik drogi nagle wjedzie na ten sam pas przed naszym pojazdem. Sytuacja taka zdarza się na autostradach codziennie w wyniku błędnych ocen dokonywanych przez kierowców i nierzadko prowadzi do wypadków. DaimlerChrysler przedstawił już dalsze możliwe usprawnienia tej technologii umożliwiające nawet w razie potrzeby awaryjne hamowanie.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Autostrada A2 rusza na wschód
Autostrada A2 rusza na wschód
GDDKiA podpisała umowy na budowę kolejnego odcinka autostrady A2. Tym razem chodzi o 15-kilometrowy fragment z Warszawy do obwodnicy Mińska Mazowieckiego i na węzeł u zbiegu południowej obwodnicy stolicy, trasy A2 i drogi wylotowej na Lublin.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic