mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Więcej bezpieczeństwa w ciężarówkach Mercedesa

Więcej bezpieczeństwa w ciężarówkach Mercedesa

W przypadku samochodów ciężarowych Mercedes-Benz popyt na systemy podnoszące poziom aktywnego bezpieczeństwa znacznie się zwiększył w roku 2003.

Ponad 2.100 samochodów ciężarowych Mercedes-Benz (prawie dwa razy więcej niż rok wcześniej) wyposażono w Telligent Lane Assistant – system, którego zadanie polega na ostrzeganiu kierowcy w momencie, gdy pojazd zaczyna zjeżdżać w sposób niezamierzony ze swojego pasa ruchu. W tym samym okresie popyt na Telligent Active Cruise Control - system utrzymywania odległości od poprzedzającego pojazdu wzrósł z około 700 do 1.800 sztuk. System stabilizacji pojazdu, znany w sektorze samochodów osobowych jako ESP, zainstalowano w roku 2003 w 1.400 zespołach ciągnik – naczepa – w porównaniu do jedynie około 360 sztuk w roku 2002, w którym to nowy system wprowadzono do oferty.

DaimlerChrysler przyjął rolę pioniera poprzez stopniowe wdrażanie począwszy od roku 2000 szeregu systemów wspomagania kierowcy i oferuje atrakcyjne ceny pakietów w celu zachęcenia klientów do akceptacji tych nowych technologii bezpieczeństwa. Koszty zakupu tak zwanego „Pakietu bezpieczeństwa“ oferowanego w Niemczech są w przybliżeniu o 40 % niższe niż w przypadku odrębnego zamawiania poszczególnych systemów. Pakiet obejmuje "system utrzymywania odległości od poprzedzającego pojazdu", "system wspomagający utrzymanie pojazdu na zadanym pasie ruchu" oraz "system stabilizacji pojazdu", wszystkie spod znaku Telligent, jak i poduszkę powietrzną kierowcy.
 
Systemy wspomagania kierowcy są wysoce efektywnymi technologiami poprawiającymi aktywne bezpieczeństwo w pojazdach użytkowych. Ich celem jest wspieranie kierowcy i minimalizacja ryzyka wypadków wynikająca z faktu, że system techniczny jest w stanie znacznie szybciej od człowieka reagować na sytuację na drodze. Systemy wspomagania kierowcy zyskują na znaczeniu z uwagi na stały wzrost poziomu stresu u kierowców związany z rosnącą intensywnością ruchu, brakami w zakresie utrzymania i rozwoju infrastruktury oraz nieodpowiednią oceną uwarunkowań fizycznych przez innych użytkowników drogi. System stabilizacji pojazdu Telligent na przykład redukuje ryzyko poślizgu w sytuacjach krytycznych i pozwala utrzymać samochód ciężarowy bezpiecznie w torze jazdy w warunkach, w których pojazdy pozbawione powyższego układu dawno już opuściłyby drogę a nawet "dachowały". Ten mechanizm zabezpieczający działa na zasadzie jednoczesnej regulacji momentu obrotowego, przyhamowywania poszczególnych kół ciągnika i sterowania układem hamulcowym przyczepy. Dzięki temu do wielu niebezpiecznych zdarzeń na drodze w ogóle nie dochodzi.

System wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym, słyszalnym przez głośniki radiowe w przypadku zaistnienia ryzyka opuszczenia drogi przez samochód ciężarowy, np. w wyniku nieuwagi podczas sięgania do radia lub po telefon. Kamera zamontowana za przednią szybą stale wysyła obrazy oznakowania jezdni do komputera, który monitoruje odstęp między bokiem pojazdu a pasami na jezdni i w razie konieczności uruchamia mechanizm alarmowy.

System utrzymywania odległości może zostać włączony przez kierowcę w celu utrzymywania pojazdu w bezpiecznej odległości od samochodów jadących przed nim. Rozpoznaje on obszar 150m przed pojazdem oraz odstępy i prędkości pojazdów poprzedzających. Rezultat: prędkość i odstęp pojazdu od poprzedzającego samochodu automatycznie dopasowuje się do sytuacji na drodze, bez ingerencji kierowcy. System ponadto reaguje w przypadku, gdy inny użytkownik drogi nagle wjedzie na ten sam pas przed naszym pojazdem. Sytuacja taka zdarza się na autostradach codziennie w wyniku błędnych ocen dokonywanych przez kierowców i nierzadko prowadzi do wypadków. DaimlerChrysler przedstawił już dalsze możliwe usprawnienia tej technologii umożliwiające nawet w razie potrzeby awaryjne hamowanie.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport