mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Więcej kontroli na drogach i w firmach

Więcej kontroli na drogach i w firmach

Od 1 kwietnia inspektorzy Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) pracy rozpoczną kontrole w siedzibach firm transportowych. Sprawdzą dni pracy kierowców pod kątem czasu jazdy i postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku. Dotychczas było to zadanie Inspekcji Transportu Drogowego (ITD) a PIP badała zagadnienia związane z czasem pracy, naruszeniem doby roboczej czy godzinami nadliczbowymi, bez wnikania w kwestie związane z czasem jazdy kierowców. Porozumienie PIP i ITD to wynik dostosowania przepisów do wymogów unijnych.

Więcej kontroli na drogach i w firmach
Trzeba zaznaczyć, że nowe zasady kontroli nie oznaczają, że ITD ograniczy się wyłącznie do kontroli na drogach. Nadal będzie badać przestrzeganie przepisów w siedzibie firmy. Współpraca PIP i ITD to wynik porozumienia w ramach „Krajowej strategii kontroli przepisów w zakresie czasu jazdy i czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców na lata 2009 – 2010”. Zostało ono zatwierdzone przez Radę Ministrów. Zgodnie z nim inspektorzy pracy mają pomóc inspektorom z ITD w sprawdzeniu przede wszystkim roboczogodzin kierowców. Przy czym ITD będzie odpowiedzialny za kontrolę na drogach i w przedsiębiorstwach, a PIP jedynie w firmach. Według założeń programu udział inspektorów pracy w kontrolach będzie rósł na przestrzeni dwóch najbliższych lat. W 2010 r. ma to być blisko połowa wszystkich kontroli (ITD 56 proc., PIP 44 proc.).

Nowe wymogi związane są z dyrektywą 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych o działalności w transporcie drogowym oraz uchylającej dyrektywę Rady 88/599/EWG. Zgodnie z tymi przepisami Polska musi sprawdzić określoną liczbę dni pracy kierowców w 2009 i 2010 r. W 2009 r. jest to 2 proc. dni przepracowanych przez kierowców pojazdów objętych rozporządzeniami nr 3820/85 i nr 3821/ 85 i co najmniej 3 proc. w 2010 r. Od 1 stycznia 2012 r. Komisja Europejska może zwiększyć ten odsetek do 4 proc.

To nie koniec zmian. Przepisy dyrektywa zobowiązują państwa Unii do tego by minimum sześć razy rocznie, przeprowadzały skoordynowane z w porozumieniu z innymi państwami (co najmniej dwa kraje unijne) kontrole drogowe kierowców i pojazdów objętych powyższymi rozporządzeniami.

Nowe przepisy oznaczają, że najbliższe lata upłyną firmom transportowym pod znakiem kontroli. Wielu przewoźników nie kryje, że takie działania w powiązaniu z nowelizacją ustawy o czasie pracy kierowców, nie sprzyjają prowadzeniu działalności w dobie kryzysu. Tym bardziej, że o ile na zaostrzenie przepisów nie trzeba czekać, to ulg i rządowych instrumentów aktywizujących rozwój biznesu nie widać.
Tematy w artykule: bezpieczenstwo przepisy ciężarowe

Podobne wiadomości:

Prawo o ruchu drogowym - duże zmiany w 2017

Prawo o ruchu drogowym - duże zmiany w 2017

Finanse i prawo 2016-07-13

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport