mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Wielka trójka kompletna

Wielka trójka kompletna

Trzy najsilniejsze zespoły z ubiegłego sezonu Formuły 1 przedstawiły swoje nowe maszyny. Po Ferrari i McLarenie przyszła kolej na team Roberta Kubicy, BMW Sauber. Przedwczoraj w Monachium odbyła się oficjalna prezentacja bolidu F1.08, bolidu, który w tym sezonie ma przywieźć kilka zwycięstw w Grand Prix.

Wielka trójka kompletna

Jak powiedział podczas prezentacji Mario Theissen, szef zespołu BMW nowy bolid jest podsumowaniem dotychczasowych osiągnięć poprzednich aut. Jednak teraz stanowi odpowiednią bazę dla obu kierowców, Nicka Heidfelda i Roberta Kubicy do wygrywania i nawiązania równorzędnej walki z dwoma czołowymi konkurentami.

"To auto jest zbiorem wszystkich lekcji i wniosków jakie wyciągneliśmy w ciągu ostatnich dwóch rywalizacji na torach Formuły 1" - powiedział Theissen. "Teraz z walki o mistrzostwo dwóch zespołów chcemy stworzyć rywalizację z potrójną szpicą. Strata jaką notowaliśmy w ubiegłym sezonie do Ferrari i McLarena wynosiła mniej więcej około pół sekundy na okrążeniu. Aby dogonić oba zespoły musimy rozwijać się od nich szybciej" - dodał szef BMW Sauber.

Optymizm panujący w niemieckiej ekipie udziela się także szefowi pionu technicznego, Willi Rampfowi. "Jeśli do marca nie uda nam się znaleźć tej półsekundowej różnicy (przed BMW czekają jeszcze testy na torze w Walencji, na symulatorze i w tunelu aerodynamicznym, red.) będę rozczarowany."

Jak podkreśla Rampf F1.08 to bolid "radykalnej ewolucji". Stanowi doskonałą bazę dla inżynierów do dalszego rozwoju samochodu niemal w każdym aspekcie. Inżynierowie w nowym aucie skoncentrowali się głównie na poprawie aerodynamiki i stabilności. Pracowano także nad poprawieniem przyczepności mechanicznej tak, by jak najlepiej wykorzystać potencjał jaki niosą za sobą opony. F1.08 został także lekko odchudzony. To z kolei ma poprawić rozkład masy w pojeździe. Oczywiście dużą wagę przywiązano także do nowej elektroniki sterującej (SECU), która w tym sezonie będzie identyczna dla wszystkich zespołów. Wiele pytań pozostawia nowa skrzynia biegów, która w poprzednim sezonie była największą bolączką BMW. Teraz według nowego regulaminu mechanizm ten ma wytrzymać aż cztery weekendy Grand Prix. Willi Rampf zaznaczył, że skrzynia biegów została opracowana niemal od początku i teraz powinna być silnym punktem całej konstrukcji F1.08. "W skrzyni biegów zastosowaliśmy podwójne sprzęgło, które ma do minimum sprowadzić czas potrzebny na zmianę przełożeń w trakcie jazdy. Nowe wymogi regulaminy spowodowały, że element musi być bardzo trwały. W końcu w porównaniu z sezonem 2007, skrzynia biegów G1.08 będzie musiała wytrzymać niemal sześciokrotnie większą liczbę kilometrów" - precyzuje Mario Theissen.

W konsekwencji tych wszystkich zmian bolid na sezon 2008 wyróżnia się potężnym przednim skrzydłem, które ma znacząco przyczynić się do poprawy trakcji. Nos samochodu został obniżony. Tył podobnie, dodatkowo jest też nieco węższy. Nowy kształt ma osłona silnika, zastosowano także osłony felg, które mają poprawić przepływ powietrza przy chłodzeniu układu hamulcowego.

Podobnie jak w nowych bolidach McLarena, Toyoty i Williamsa, również w wyścigówce BMW został wydłużony rozstaw osi. Wydłużono, wspomnianą wcześniej, przednią część auta. To oznacza, że większy rozdział masy samochodu przypadnie na przednią oś. W ten sposób mają zostać odciążone tylne pneumatyki, które zgodnie z odświeżonym regulaminem zabraniającym stosowanie systemu kontroli trakcji, będą teraz bardziej obciążone.

BMW Sauber podobnie jak pozostała stawka zespołów czempionatu Formuły 1 pozostaje w fazie testów. Jest więc bardzo prawdopodobne, że do marcowego Grand Prix w Australii bolid F1.08 zmieni jeszcze nieco swój wygląd. Niewykluczone, że samochód otrzyma dodatkowe skrzydła w swojej środkowej części. Tak czy owak bolid sam wyścigu nie wygra, do tego potrzebni są, jak zaznacza Theissen: „dwaj silni i ambitni kierowcy”. Dla BMW Sauber dwójką, która ma wygrać dla Niemców w sezonie 2008 pierwsze Grand Prix jest duet Nick Heidfeld i Robert Kubica.

„Mierzymy wysoko” – przyznaje Theissen. „Mając w zespole Nicka i Roberta mamy silny i wyjątkowo zgrany duet. Niezbędna będzie w tym sezonie regularność obu kierowców.”

Sami zainteresowani zgodnie przyznają, że „dojeżdżalność” do mety będzie w tym sezonie bardzo istotna jeśli zespół zamierza liczyć się w walce o najwyższe trofea.  „Chcę wygrać swój pierwszy wyścig” – mówi Nick Heidfeld, który w tym sezonie koniecznie chce udowodnić, że niemieckie media mają rację sugerując, że należy on do grona najbardziej doświadczonych i najszybszych kierowców F1. „Jednak żeby to osiągnąć musimy trafnie wyciągać wnioski i szybko korygować błędy. Sądzę, że rozwinęliśmy samochód w każdym aspekcie, także niezawodności, która jest gwarantem na zrealizowanie celów na ten rok, a są one spore.”

Sonda Który zespół jest faworytem F1 w sezonie 2008?
Ferrari
50 %
McLaren-Mercedes
16.67 %
BMW Sauber
11.11 %
Renault
11.11 %
inny
11.11 %


Podobnego zdania co Niemiec jest także Polak, Robert Kubica. Krakowianin, który przyczynił się do wzrostu popularności w naszym kraju tej dyscypliny sportu, dzięki angażowi w BMW zaliczy swój drugi pełny sezon startów w Formule 1. W rozmowie z dziennikarzem Przeglądu Sportowego, Cezarym Gutowskim, Kubica opowiada o swoich ambicjach i oczekiwaniach związanych z sezonem 2008. „Chcę zdobyć jak najwięcej punktów i mam nadzieję, że będę miał mniej awarii i więcej szczęścia” – mówi Polak. „Z pewnością jako zespół zrobiliśmy postępy i nasz samochód jest jeszcze szybszy. Pokazały to wyniki testów w tunelu aerodynamicznym i potwierdzają to nasi inżynierowie. W Walencji po raz pierwszy zobaczymy, jak bolid sprawuje się na torze. Ostateczną odpowiedź poznamy podczas pierwszego wyścigu w Australii. Przekonamy się, jak nasz samochód wypada w porównaniu z autami konkurentów. Mam nadzieję, że my zrobimy większy krok w przód niż oni. Niezależnie od tego, dam z siebie wszystko, aby osiągać najlepsze możliwe rezultaty.”

Prezentacja bolidu McLaren-Mercedes

Prezentacja bolidu Ferrari

Zobacz koniecznie: Wszystko o Ferrari
Tematy w artykule: Ferrari F1 BMW Sauber f1 BMW Sauber

Podobne wiadomości:

Kultowe Ferrari 250 GTO - czy rekord zostanie pobity?

Kultowe Ferrari 250 GTO - czy rekord zostanie...

Samochody luksusowe 2016-11-18

Ferrari stawia na hybrydy

Ferrari stawia na hybrydy

Samochody luksusowe 2016-11-08

Komentuj:

~sali 2008-08-29

zobaczymy co będzie:)

~kamil 2008-01-16

jest tylko wielka dwójka, pozostale to przystawki

~cdi 2008-01-16

Wielka trojka teraz to: Ferrari, McLaren i Renault

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport