mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Wirtualna przejażdżka po polskim torze F1

Wirtualna przejażdżka po polskim torze F1

W ostatni weekend listopada miała miejsce uroczysta premiera pierwszego w Polsce wirtualnego toru Formuły 1. LG Electronics, globalny i technologiczny partner F1 – organizator ogólnopolskiego plebiscytu na najlepszą lokalizację toru F1 w Polsce, przeniósł zwycięski projekt do wirtualnej rzeczywistości.

Wirtualna przejażdżka po polskim torze F1

Po 2 miesięcznym ogólnopolskim plebiscycie Torformuly1.pl, w którym Polacy głosowali na najlepszą potencjalną lokalizację toru F1 w Polsce – zwyciężył Wrocław zdobywając 48 tys. głosów. W związku z tym w sobotę 28 listopada na Rynku we Wrocławiu, firma LG Electronics Polska dokonała uroczystej odsłony zwycięskiego toru F1 połączonej z zawodami o miano najszybszego kierowcy na nowym torze. Również w niedzielę każdy z odwiedzających mógł poczuć emocje związane z prowadzeniem bolidu F1 mostem Grunwaldzkim z prędkością prawie 300 km/h.
 
Uroczystego otwarcia wrocławskiego toru dokonał prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz oraz wiceprezes LG Electronics Polska – Ireneusz Smaga.

„To kolejny etap inicjatywy, którą podjęliśmy organizując plebiscyt TorFormuly1.pl. Tak jak 140 tysięcy Polaków wierzymy, że w naszym kraju jest miejsce dla ulicznego toru F1. Tworząc w pełni funkcjonalny wrocławski tor na platformie symulatora, chcemy pokazać wizję, która ma szansę powodzenia” – powiedział Ireneusz Smaga – wiceprezes LG Electronics Polska.

Jak powstał pierwszy tor F1 w Polsce?
Stworzenie wrocławskiego toru w kilka miesięcy po zakończeniu plebiscytu wymagało ogromnej pracy. „Od początku wiedzieliśmy, że pierwszy tor F1 w Polsce musi być dopracowany w najdrobniejszych szczegółach. Okazało się, że skompletowanie zespołu, który podjąłby się takiego zadania nie jest wcale łatwe” – powiedział Jakub Szałamacha. Zgodnie z projektem stworzonym przez zespół architektów Roberta Młodzińskiego, tor miał przebiegać przez 2 mosty oraz obok jednych z najbardziej rozpoznawalnych miejsc w centrum Wrocławia. Najpierw przeprowadzono inwentaryzację wszystkich budynków wzdłuż trasy. Dopiero na podstawie ich dokładnych zdjęć graficy mogli rozpocząć prace nad przenoszeniem tych obiektów do wirtualnej rzeczywistości. Dzięki temu charakterystyczne budynki i mosty Wrocławia stały się integralną częścią toru, tak samo, jak trybuny, budynki obsługi technicznej czy pit lane.

„Jestem wrocławianinem i mam ogromną frajdę, widząc z bolidu kamienice, place czy akademiki uniwersytetu, które znam z codziennej jazdy samochodem po mieście. Osiągnęliśmy lepsze efekty, niż zakładaliśmy na początku pracy. Wrażenia są super” – dodaje Jakub Szałamacha. Aby zachować najbardziej wierne odwzorowanie warunków panujących na prawdziwym torze, takie jak przeciążenia sięgające G3 czy podsterowność, zespół programistów wykorzystał platformę symulatora rFactor. Jest to jeden z najbardziej zaawansowanych i wiernie oddających prawdziwą jazdę bolidem F1 symulatorów na świecie.

Bolidem przez miasto
Sercem toru jest Plac Powstańców Warszawy i most Grunwaldzki. To tu zlokalizowano aleję serwisową, prostą start - meta i trybuny główne. Charakterystyczne dla przebiegu jest dwukrotne przekroczenie Odry Mostem Pokoju i Grunwaldzkim skąd roztacza się widok na stare części miasta. Ustalono, że bolidy będą poruszać się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Elementami charakterystycznymi przebiegu toru są: od północy Most Pokoju z wjazdem wyznaczanym przez budynki Muzeum Narodowego i Urzędu Wojewódzkiego.

Od wschodu Rondo Reagana z nowoczesną zabudową, od południa kampus Politechniki Wrocławskiej, a od zachodu - Galeria Dominikańska i właśnie budowany, futurystyczny hotel Hilton. Na terenach pomiędzy Placem Powstańców Warszawy a ulicą Mazowiecką przewidziano budowę strefy serwisowej  wraz z  zabudowaniami zespołu obsługi wyścigu i centrum medialnego. Dwukondygnacyjna zabudowa alei serwisowej poprowadzona zostałaby wzdłuż ulicy. Tam na czas wyścigu znajdowałyby się garaże zespołów Formuły 1, a nad garażami pomieszczenia obsługi. Centrum Medialne zlokalizowano w obrębie placu Generała Walerego Wróblewskiego. Na rozległym terenie naprzeciwko wejścia do Urzędu Marszałkowskiego zaplanowano lokalizację trybun głównych. Według pierwszych testów maksymalna prędkość bolidów na torze sięga 296 km/godz., a czas okrążenia oscylowałby wokół 1 min. i 32 sek.

Wrocław zwyciężył w plebiscycie organizowanym przez LG, globalnego i technologicznego partnera F1, na optymalną lokalizację ulicznego toru F1 w Polsce. Stolica Dolnego Śląska zdobyła 48 773, wyprzedzając o ponad 2 500 głosów Gdynię. Trzecie miejsce zajął Kraków z 28 564 głosami, a na Warszawę głosowało 17 125 osób.  Zwycięski projekt toru, podobnie jak 3 pozostałe propozycje został wyznaczony zgodnie z wytycznymi Formuły 1 przez zespół architektów zajmujących się torami wyścigowymi, kierowany przez Roberta Młodzińskiego.

Tematy w artykule: Wrocław Robert Kubica F1 tor

Podobne wiadomości:

Postęp prac na S5 pod Wrocławiem. Są zmiany w ruchu

Postęp prac na S5 pod Wrocławiem. Są zmiany w...

Polskie drogi 2015-07-30

Zmiany w regulaminie WRC na 2017 rok

Zmiany w regulaminie WRC na 2017 rok

Aktualności 2015-07-13

Komentuj:

~el_doradza 2010-01-04

sajmon zapomnij o balu. chyba slyszales o tym, ze wroclaw zerwal umowe z mostostalem. teraz beda cyrki z szukaniem wykonawcy umowy etc.

sajmon 2009-12-04

szczerze? Nie bardzo. Ale pomarzyć chyba można, nie? Ale z drugiej strony: spórbować nie zaszkodzi. Co do infrastruktury: widzę co sie wyprawia na euro 2012 mysle ze bedzie co najmniej nienajgorzej.

~robin 2009-12-03

@sajmon - naprawdę w to wierzysz? poza tym - co z bazą hotelową i komunikacją przez miasto ?

sajmon 2009-12-01

taki tor - fajna sprawa, przynajmniej w części Wrocławia drogi byłyby równe jak stół :)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.