mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Wirtualna przejażdżka po polskim torze F1

Wirtualna przejażdżka po polskim torze F1

W ostatni weekend listopada miała miejsce uroczysta premiera pierwszego w Polsce wirtualnego toru Formuły 1. LG Electronics, globalny i technologiczny partner F1 – organizator ogólnopolskiego plebiscytu na najlepszą lokalizację toru F1 w Polsce, przeniósł zwycięski projekt do wirtualnej rzeczywistości.

Wirtualna przejażdżka po polskim torze F1

Po 2 miesięcznym ogólnopolskim plebiscycie Torformuly1.pl, w którym Polacy głosowali na najlepszą potencjalną lokalizację toru F1 w Polsce – zwyciężył Wrocław zdobywając 48 tys. głosów. W związku z tym w sobotę 28 listopada na Rynku we Wrocławiu, firma LG Electronics Polska dokonała uroczystej odsłony zwycięskiego toru F1 połączonej z zawodami o miano najszybszego kierowcy na nowym torze. Również w niedzielę każdy z odwiedzających mógł poczuć emocje związane z prowadzeniem bolidu F1 mostem Grunwaldzkim z prędkością prawie 300 km/h.
 
Uroczystego otwarcia wrocławskiego toru dokonał prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz oraz wiceprezes LG Electronics Polska – Ireneusz Smaga.

„To kolejny etap inicjatywy, którą podjęliśmy organizując plebiscyt TorFormuly1.pl. Tak jak 140 tysięcy Polaków wierzymy, że w naszym kraju jest miejsce dla ulicznego toru F1. Tworząc w pełni funkcjonalny wrocławski tor na platformie symulatora, chcemy pokazać wizję, która ma szansę powodzenia” – powiedział Ireneusz Smaga – wiceprezes LG Electronics Polska.

Jak powstał pierwszy tor F1 w Polsce?
Stworzenie wrocławskiego toru w kilka miesięcy po zakończeniu plebiscytu wymagało ogromnej pracy. „Od początku wiedzieliśmy, że pierwszy tor F1 w Polsce musi być dopracowany w najdrobniejszych szczegółach. Okazało się, że skompletowanie zespołu, który podjąłby się takiego zadania nie jest wcale łatwe” – powiedział Jakub Szałamacha. Zgodnie z projektem stworzonym przez zespół architektów Roberta Młodzińskiego, tor miał przebiegać przez 2 mosty oraz obok jednych z najbardziej rozpoznawalnych miejsc w centrum Wrocławia. Najpierw przeprowadzono inwentaryzację wszystkich budynków wzdłuż trasy. Dopiero na podstawie ich dokładnych zdjęć graficy mogli rozpocząć prace nad przenoszeniem tych obiektów do wirtualnej rzeczywistości. Dzięki temu charakterystyczne budynki i mosty Wrocławia stały się integralną częścią toru, tak samo, jak trybuny, budynki obsługi technicznej czy pit lane.

„Jestem wrocławianinem i mam ogromną frajdę, widząc z bolidu kamienice, place czy akademiki uniwersytetu, które znam z codziennej jazdy samochodem po mieście. Osiągnęliśmy lepsze efekty, niż zakładaliśmy na początku pracy. Wrażenia są super” – dodaje Jakub Szałamacha. Aby zachować najbardziej wierne odwzorowanie warunków panujących na prawdziwym torze, takie jak przeciążenia sięgające G3 czy podsterowność, zespół programistów wykorzystał platformę symulatora rFactor. Jest to jeden z najbardziej zaawansowanych i wiernie oddających prawdziwą jazdę bolidem F1 symulatorów na świecie.

Bolidem przez miasto
Sercem toru jest Plac Powstańców Warszawy i most Grunwaldzki. To tu zlokalizowano aleję serwisową, prostą start - meta i trybuny główne. Charakterystyczne dla przebiegu jest dwukrotne przekroczenie Odry Mostem Pokoju i Grunwaldzkim skąd roztacza się widok na stare części miasta. Ustalono, że bolidy będą poruszać się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Elementami charakterystycznymi przebiegu toru są: od północy Most Pokoju z wjazdem wyznaczanym przez budynki Muzeum Narodowego i Urzędu Wojewódzkiego.

Od wschodu Rondo Reagana z nowoczesną zabudową, od południa kampus Politechniki Wrocławskiej, a od zachodu - Galeria Dominikańska i właśnie budowany, futurystyczny hotel Hilton. Na terenach pomiędzy Placem Powstańców Warszawy a ulicą Mazowiecką przewidziano budowę strefy serwisowej  wraz z  zabudowaniami zespołu obsługi wyścigu i centrum medialnego. Dwukondygnacyjna zabudowa alei serwisowej poprowadzona zostałaby wzdłuż ulicy. Tam na czas wyścigu znajdowałyby się garaże zespołów Formuły 1, a nad garażami pomieszczenia obsługi. Centrum Medialne zlokalizowano w obrębie placu Generała Walerego Wróblewskiego. Na rozległym terenie naprzeciwko wejścia do Urzędu Marszałkowskiego zaplanowano lokalizację trybun głównych. Według pierwszych testów maksymalna prędkość bolidów na torze sięga 296 km/godz., a czas okrążenia oscylowałby wokół 1 min. i 32 sek.

Wrocław zwyciężył w plebiscycie organizowanym przez LG, globalnego i technologicznego partnera F1, na optymalną lokalizację ulicznego toru F1 w Polsce. Stolica Dolnego Śląska zdobyła 48 773, wyprzedzając o ponad 2 500 głosów Gdynię. Trzecie miejsce zajął Kraków z 28 564 głosami, a na Warszawę głosowało 17 125 osób.  Zwycięski projekt toru, podobnie jak 3 pozostałe propozycje został wyznaczony zgodnie z wytycznymi Formuły 1 przez zespół architektów zajmujących się torami wyścigowymi, kierowany przez Roberta Młodzińskiego.

Tematy w artykule: Wrocław Robert Kubica F1 tor

Podobne wiadomości:

Postęp prac na S5 pod Wrocławiem. Są zmiany w ruchu

Postęp prac na S5 pod Wrocławiem. Są zmiany w...

Polskie drogi 2015-07-30

Zmiany w regulaminie WRC na 2017 rok

Zmiany w regulaminie WRC na 2017 rok

Aktualności 2015-07-13

Komentuj:

~el_doradza 2010-01-04

sajmon zapomnij o balu. chyba slyszales o tym, ze wroclaw zerwal umowe z mostostalem. teraz beda cyrki z szukaniem wykonawcy umowy etc.

sajmon 2009-12-04

szczerze? Nie bardzo. Ale pomarzyć chyba można, nie? Ale z drugiej strony: spórbować nie zaszkodzi. Co do infrastruktury: widzę co sie wyprawia na euro 2012 mysle ze bedzie co najmniej nienajgorzej.

~robin 2009-12-03

@sajmon - naprawdę w to wierzysz? poza tym - co z bazą hotelową i komunikacją przez miasto ?

sajmon 2009-12-01

taki tor - fajna sprawa, przynajmniej w części Wrocławia drogi byłyby równe jak stół :)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport