mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Włączaj światła przez cały rok

Włączaj światła przez cały rok

Kilkadziesiąt firm i organizacji działających na polskim rynku utworzyło koalicję, która ma promować jazdę na światłach przez cały rok.

W skład koalicji następujące instytucje oraz firmy: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Instytut Transportu Samochodowego, Stowarzyszenie Droga i Bezpieczeństwo, Polski Związek Motorowy, Polski Związek Automobilowy, Fundacja Kierowca Bezpieczny, Stowarzyszenie Alter Ego, Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego, Krajowy Duszpasterz Kierowców, Fundacja Komunikacji Społecznej, Stowarzyszenie Bezpieczne miasto i gmina, PZU SA, Volvo, Grupa Image, Bosch, Fleet Logistics Poland, Total, Ajex, Stowarzyszenie Psychologów Transportu, Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, Renault, BP Polska, Michelin, Solaris Bus & Coach i Polskie Stowarzyszenie Motorowe.
 
Każdego roku na polskich drogach ginie ponad 5 tysięcy osób. Statystyki za 2005 r. mówią, że prawie 58% wypadków drogowych miało miejsce w okresie od marca do września, czyli w czasie dobrej widoczności, kiedy nie ma obowiązku jazdy na światłach w ciągu dnia. W ubiegłym roku od marca do września w dzień wydarzyło się ponad 18.700 wypadków z udziałem co najmniej dwóch pojazdów, w których zginęło ponad 1.500 osób.
 
Według szacunków ekspertów z ITS, rozszerzenie w Polsce obowiązku używania świateł w dzień także na miesiące od marca do września powinno zmniejszyć liczbę zabitych w wypadkach z udziałem co najmniej dwóch pojazdów o 20%. To pozwoliłoby uratować 303 osoby.
 
Stosowanie świateł do jazdy dziennej, jako jeden ze środków poprawy bezpieczeństwa, rekomenduje System Regulacji Motoryzacyjnych Komisji Europejskiej (CARS 21). Natomiast według raportu opublikowanego przez Europejską Komisję ds. Energii i Transportu (DG TREN) w 2003 r. (Daytime Running Lights, Final Report TNO Human Factor), stosowanie świateł w dzień:
- zmniejsza liczbę wypadków w dzień z udziałem co najmniej dwóch uczestników (wypadki podwójne) o 5-15%;
- zmniejsza liczbę wypadków z udziałem motocykli o 32%;
- zwiększa zużycie paliwa i emisję CO2 o 0,5 – 1,5% (dla porównania klimatyzacja zwiększa zużycie o ponad 10%; nieekonomiczny sposób jazdy zwiększa zużycie paliwa nawet ponad 15%);
- zwiększa dwukrotnie konieczność wymiany żarówek, co powoduje wzrost wydatków o 6 euro na rok na samochód.

Obecnie obowiązek używania świateł mijania w ciągu dnia w różnym zakresie obowiązuje w 13 krajach europejskich. Cały rok na wszystkich drogach kierowcy muszą jeździć na światłach w Danii, Finlandii, Norwegii, Szwecji i Islandii. Cały rok na obszarach niezabudowanych na światłach jeździ się także we Włoszech, na Węgrzech, a Hiszpania ma takie zalecenie. W okresie jesienno-zimowym na wszystkich drogach obowiązek ten jest w Czechach, na Litwie i Słowacji, a także w Polsce. W naszym kraju obowiązek używania świateł w ciągu dnia od 1 października do ostatniego dnia lutego istnieje od 1997 r.
 
"Wprowadzenie w Polsce obowiązku jazdy na światłach w dzień przez cały rok na wszystkich drogach jest zgodne z polityką państwa i zaleceniami Komisji Europejskiej. Plan nowelizacji prawa w tym zakresie jest częścią narodowego programu GAMBIT. W tej chwili w Ministerstwie Transportu trwają prace legislacyjne w tym zakresie" – powiedział Andrzej Grzegorczyk, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
 
Dzięki włączonym reflektorom nawet w słoneczny dzień samochód jest widoczny z większej odległości. Łatwiej oszacować prędkość auta. To ważne także dla pieszych, motocyklistów i rowerzystów.
 

Komentuj:

~Jacek 2006-08-13

do popierającego: no chyba przydała by się wizyta u okulisty. podczas wyprzedzania gdy z przeciwka jedzie pojazd z włączonymi światłami może i wcześniej go zobaczymy ale za to dużo gorzej jest ocenić nam jego prędkość (właśnie przez światła). Gdy wprowadzano w Polsce nakaz jeżdżenia z włączonymi światłami od października do marca policja się zdeklarowała na jazdę ze światłami przez cały rok. Wtedy ktoś mądry przeliczył ile więcej kilometrów by przejeździli bez włączonych świateł. Były to ogromne odległości zważywszy na całą bazę pojazdów policji. Oczywiście nie poieram wyłączania świateł podczas szarówki czy pod wieczór, ale w piękny słoneczny zimowy dzień?? Po co?

~Rafał 2006-06-09

Pytanie: czy samochódz włączonymi światłami jest bardziej widoczny? odpowiedź jest tylko jedna - TAK. Jeśli więc tak to znaczy, że jazda z włączonymi światłami jest bezpieczniejsza. A co do kosztów: żarówki kosztują, paliwo też ale ile tego sie nazbiera - a proszę sobie wyobrazić, że przejedziemy pieszego, bo ten nas nie zauważył albo może zabijemy kogoś na drodze, bo ten mam wyjechał i też nas nie zauważył - to chyba koszty (bardzo małe zresztą) cóż znaczą???

~LEO 2006-06-07

Proponuję jeszcze obowiązkowe badania psycho-techniczne wszystkich kierowców,bo jak widzę tych szaleńców którzy w mieście jeżdżą z pręfdkością około 80-90 km/h ,na trasie wyprzedzają na trzeciego ale z włączonymi światłami to ręce opadają, a większ liczba wypadków w lecie czysty populizm przecież więcej kierowców jeżdzi ,wyjazdy wakacyjne itp. A tak mała uwaga do "popierającego" przydała by się wizyta u okulisty - to może być "kurza ślepota" Pozdrawiam

~Teodor 2006-05-18

Niemcy podliczyli że jazda na swaiatłach nie ma wpływu na poprawę bezpieczeństwa a powoduje jedynie wzrost zuzycia paliw o 200 tyś ton rocznie. W szwecji dla tego jezdzi się na swiatłach cały rok ponieważ przez 8 miesięcy jest pochmurno

~~jarro 2006-05-17

Bzdura, statystyki pokazują, że wprowadzenie obowiązku jazdy na światłach zimą NIE MIAłO żadnego wpływu na ilośc wypadków

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport