mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Wraca dobra passa w motoryzacji?

Wraca dobra passa w motoryzacji?

Pierwsze półrocze 2011 roku było udane pod względem zapowiadanych i realizowanych inwestycji firm z sektora motoryzacyjnego. Rozwój zapowiedziały firmy już działające, pojawiły się też nowe projekty typu greenfield. Inwestorzy zgodnie twierdzą, ze u podstaw lokowania inwestycji w naszym kraju, leży nie tylko konkurencyjna cena, ale przede wszystkim wysoka jakość wyrobów oraz wysoka wydajność pracy. Pod tymi względami fabryki w Polsce należą niejednokrotnie do najlepszych w całym koncernie. Zachętę stanowią również Specjalne Strefy Ekonomiczne oferujące zwolnienia i ulgi podatkowe. Czy dobra passa na inwestycje wraca? Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych poinformowała, że pracuje obecnie nad 27 projektami inwestycyjnymi z sektora motoryzacyjnego.

Wraca dobra passa w motoryzacji?

Megainwestycję udało się pozyskać Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. W Komornikach koło Środy Śląskiej (woj. dolnośląskie) lada dzień zakończona zostanie budowa fabryki szyb samochodowych amerykańskiej firmy Pittsburgh Glass Works. Produkcja ruszy wiosną 2012 roku. To jedna z największych bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Polsce, całkowita jej wartość jest szacowana na blisko 250 mln złotych. W fabryce miejsce pracy znajdzie docelowo co najmniej 170 osób.

W Bolesławcu (również Legnicka SSE) już uruchomiono nowy zakład Guardian Automotive Poland, który produkuje elementy z tworzyw sztucznych. W wartej 100 mln zł fabryce pracuje już 130 osób. Docelowo zatrudnienie wyniesie około 220 osób.

Dwa miesiące wcześniej we Wrocławiu odbyło się uroczyste otwarcie dwóch fabryk 3M Poland. W jednej z nich wytwarzane będą elementy do katalizatorów oraz filtrów dla aut osobowych, ciężarówek oraz autobusów. W drugim zakładzie z kolei wytwarzane będą produkty dla przemysłu lotniczego, folie i kleje termoutwardzalne oraz folie ochronne. Koncern 3M zainwestował dotychczas  około 350 milionów dolarów. Amerykanie nie zamierzają jednak zwalniać tempa, ponieważ tylko w tym roku zainwestują kolejne 83 miliony dolarów.

Kolejny kolos z Wrocławia – Bosch inwestuje w swoją fabrykę układów hamulcowych. W 2011 roku zakładany jest dalszy wzrost produkcji, zwłaszcza w związku z uruchomieniem produkcji dla BMW. Dodatkowo  uruchomiono nowe linie produktów w segmencie siłowników hamulcowych dla klientów takich, jak Opel i Fiat.

Z kolei na Śląsku duże inwestycje zapowiedział m.in. Nexteer Automotive. Światowy producent układów kierowniczych na przestrzeni trzech najbliższych lat wyda ponad 200 milionów złotych na rozwój zakładów w Tychach i Gliwicach, aby wesprzeć uruchomienie trzech nowych projektów. W tyską fabrykę, która wyprodukowała dotąd niemal połowę z 16 milionów układów EPS koncernu Nexteer, w ostatnich dwóch latach zainwestowano już niemal 160 milionów złotych.

Tempa nie zwalnia amerykański koncern TRW Automotive Holdings, który planuje zwiększyć produkcję systemów kierowniczych w nowym zakładzie w Bielsku-Białej. Szacuje się, ze inwestycja wyniesie 150 mln zł.  Produkcja ruszy w I kwartale 2012 roku.

Z kolei w województwie świętokrzyskim aż 350 mln złotych zainwestuje Pilkington. Wkrótce ruszy produkcja z nowego zakładu w Chmielowie (30 km na południe od istniejącego zakładu produkcyjnego w Sandomierzu). Nowa fabryka produkować będzie szyby przednie, boczne i tylne dla samochodów osobowych i ciężarowych. Pierwsze linie produkcyjne ruszają już w połowie 2011 roku, a główne linie produkcyjne w połowie 2012 i w trakcie roku 2013. Powstanie 400 dodatkowych miejsc pracy, tworzonych aż do momentu uruchomienia produkcji. Ponadto, dodatkowe zatrudnienie będzie konieczne w firmach świadczących usługi dla nowego zakładu.

To nie jedyna inwestycja w tym regionie. Dalszy plan inwestycyjny przedstawił Federal-Mogul Corporation.  Firma w zakładzie w Gorzycach  zainwestuje w nowe urządzenia do produkcji tłoków, łożysk oraz innych technologii przeznaczonych do silników nowej generacji.

Dużo się dzieje również na terenie Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Kolejne projekty ze strony producentów samochodów zachęciły grupę Faurecia do rozbudowy zakładu w Gorzowie. Nowa inwestycja polegać będzie na rozbudowie przedsiębiorstwa poprzez zakup dwóch ciągów produkcyjnych oraz linii lakierniczej do produkcji nowych, innowacyjnych produktów - desek rozdzielczych i paneli drzwiowych do nowych modeli samochodów marki Mercedes klasy S i Volvo.

Z podobnych powodów inwestycje w Nowej Soli realizuje Gedia Poland - dostawca elementów tłoczonych do samochodów osobowych. Nakłady inwestycyjne związane z całością czteroetapowego projektu firmy wyniosą 20 mln euro. W wyniku realizacji projektu powstanie 40 nowych miejsc pracy. W pierwszy etap rozbudowy zakładu w Nowej Soli firma zainwestowała 4 mln euro.

Może okazać się, że czekają nas kolejne inwestycje, bo obecnie Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych prowadzi 170 projektów inwestycyjnych z czego aż 27 projektów to inwestycje sektora motoryzacyjnego. Najpopularniejszym sektorem wśród zagranicznych przedsiębiorców obsługiwanych przez PAIiIZ  jest BPO (29 projektów, łączna wartość 40,74 mln euro, planowana liczba miejsc pracy - 9931), sektor motoryzacyjny (27 projektów, ponad 2 mld euro, 10 tysięcy miejsc pracy), maszynowy (15 projektów, 705 mln euro, 3611 miejsc pracy), ICT (10 projektów) oraz chemiczny (9 projektów) i B+R (8 projektów).

Atrakcyjność inwestycyjna Polski jakby się poprawiła. Według tegorocznego raportu inwestycyjnego UNCTAD, Polska jest szóstym najatrakcyjniejszym na świecie miejscem do lokowania inwestycji (awansowała z pozycji 11). Wyprzedzają nas głównie światowe potęgi jak Chiny i USA. Mimo spadku napływu inwestycji do Polski w 2010 r. (z 13,7 do 9,7 mld USD) obecnie wyraźnie widać tendencje wzrostowe w napływie projektów zagranicznych.

Cieszy fakt, że gro nowych projektów inwestycyjnych reprezentowanych jest przez sektor motoryzacyjny, który jest drugą co do wielkości obrotów branżą w Polsce. Sektor ten wypracowuje aż 10 proc. wartości polskiej produkcji przemysłowej i wnosi nowe technologie. W wielu przypadkach zakłady w Polsce są nowoczesne i innowacyjne na skalę światową.  Co ciekawe, wydajność pracy w branży motoryzacyjnej  jest blisko dwukrotnie większa od przeciętnej dla polskiego przemysłu.  Pracownik branży motoryzacyjnej wypracowuje w skali roku 610 tys. zł, podczas gdy średnia dla polskiego przemysłu wynosi 348 tys. zł. – wynika z wyliczeń PZPM.


Podobne wiadomości:

Droga S7 - Szydłowiec, Wodzisław - zmiana ruchu

Droga S7 - Szydłowiec, Wodzisław - zmiana...

Polskie drogi 2016-08-26

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

gazeciarz 2011-08-30

Jak powiadają...cudze chwalicie, swojego nie znacie ;) Polską motoryzację stać na bardzo wiele. Oby to była naprawdę trwała dobra passa

Koralowicz 2011-08-19

Wielki powrót Poloneza się szykuje :)

~pablo 2011-08-09

dokladnie tak. ja postanowiles zmienic prace - tzn otworzylem warsztat. ogolnie wszystko u mnei sie kreci od zawsze wokol motoryzacji. było ciężko ale wiele rad znajomych, fachowców i tak oto jakoś daje rade :)

marko1 2011-07-28

Naprawdę cieszy fakt, że sektor motoryzacyjny tak prężnie się zaczął rozwijać a co za tym idzie, powinniśmy wznowić i rozwinąć własną produkcję samochodu osobowego.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport