mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Wspaniała historia Skody RS

Wspaniała historia Skody RS

W 1901 roku panowie Václav Laurin i Václav Klement rozpoczęli przygodę z wciąż raczkującym sportem motorowym. Wszystko zaczeło się w Paryżu. Od tamtego czasu historia Skody w motorsporcie jest bardzo bogata.

Wspaniała historia Skody RS
Literki "RS" (Rally Sport)po raz pierwszy na aucie Skody pojawiło się wiosną 1974 roku, kiedy to zaprezentowano modele 180 RS oraz 200 RS. Powstały w sumie trzy prototypy - dwa 200 RS i jeden 180 RS. Auta swój chrzest przeszły podczas Rajdu Skoda(obecnie Rajd Bohemia).

Samochody w specyfikacji grupy B5 zostały zbudowane przez dział Skoda Motorsport. Cel konstrukcji był jeden - przełamać hegemonie zachodnich producentów i takich aut jak Alpine A110. W konstrukcji czeskich modeli zastosowano silnik OHC z programu o kodzie S720. W wersji 180 RS motor o objętości 1771 ccm dysponował mocą 154 KM przy 6250 obr./min, a dwulitrowa odmiana w 200 RS – nawet 163 KM przy 6000 obr./min. Silniki były łatwo zamienne, co pozwalało na łatwą konfigurację pojazdu wyczynowego pod kątem wymagań poszczególnych zawodów. W zależności od zastosowanych przełożeń, samochody osiągały prędkość ponad 210 km/h.



Ciekawe, że skrzynię w tych autach pochodzącą początkowo od Tatry zastąpiono skrzynią konstrukcji Porsche. Dostawcami były takie firmy jak  Fichtel&Sachs(sprzęgło),  Koni Sport(amortyzatory) i Girling (układ hamulcowy).

Obie sportowe Skody w latach 1974-1975 z fabrycznymi załogami Srnský – Syrovátko (180 RS), Horsák – Motal oraz Šedivý – Janeček dojeżdżały do mety na podium. Wtedy to w Skodize postawiono na rozwój nowej konstrukcji oznaczonej jako 130 RS. Auto homologacje zdobywa w 1975 roku. Czesi wstrzymali rozwój 180 i 200 RS, a do tej pory zachowały się dwa egzemplarze.



Skoda 130 RS(Typ 735) to dziecko konstruktorów Čecha, Sklenářa, Šedivego, Musala, Dvořaka, Štrobacha i innych. Samochód okazał się najlpeszym wyczynowym pojazdem w całej historii Skody. W 1977 roku załoga Václav Blahna-Lubislav Hlávka wygrała Rajd Monte Carlo, by następnie w 1981 roku przynieść tytuł producentów w Mistrzostwach Europy. Na koncie samochód ma również złoto z rajdu Acropolis(1978) i statuetki w RAC Rally w latach 1976-1983. W latach 1975-1981 powstało sto kilkadziesiąt egzemplarzy odmiany Typ 735.

Litery RS powróciły w 2000 roku, gdy Czesi znów pojawili się na trasach rajdowych. W latach 2000-2005 barwy Skody broniła Octavia, później rozpoczęła się historia Fabii RS. Obecnie Skoda pracuje nad najnowszą generacją rajdowej Fabii.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda Skoda Fabia WRC

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport