Samochody w specyfikacji grupy B5 zostały zbudowane przez dział Skoda Motorsport. Cel konstrukcji był jeden - przełamać hegemonie zachodnich producentów i takich aut jak Alpine A110. W konstrukcji czeskich modeli zastosowano silnik OHC z programu o kodzie S720. W wersji 180 RS motor o objętości 1771 ccm dysponował mocą 154 KM przy 6250 obr./min, a dwulitrowa odmiana w 200 RS – nawet 163 KM przy 6000 obr./min. Silniki były łatwo zamienne, co pozwalało na łatwą konfigurację pojazdu wyczynowego pod kątem wymagań poszczególnych zawodów. W zależności od zastosowanych przełożeń, samochody osiągały prędkość ponad 210 km/h.

Ciekawe, że skrzynię w tych autach pochodzącą początkowo od Tatry zastąpiono skrzynią konstrukcji Porsche. Dostawcami były takie firmy jak Fichtel&Sachs(sprzęgło), Koni Sport(amortyzatory) i Girling (układ hamulcowy).
Obie sportowe Skody w latach 1974-1975 z fabrycznymi załogami Srnský – Syrovátko (180 RS), Horsák – Motal oraz Šedivý – Janeček dojeżdżały do mety na podium. Wtedy to w Skodize postawiono na rozwój nowej konstrukcji oznaczonej jako 130 RS. Auto homologacje zdobywa w 1975 roku. Czesi wstrzymali rozwój 180 i 200 RS, a do tej pory zachowały się dwa egzemplarze.

Skoda 130 RS(Typ 735) to dziecko konstruktorów Čecha, Sklenářa, Šedivego, Musala, Dvořaka, Štrobacha i innych. Samochód okazał się najlpeszym wyczynowym pojazdem w całej historii Skody. W 1977 roku załoga Václav Blahna-Lubislav Hlávka wygrała Rajd Monte Carlo, by następnie w 1981 roku przynieść tytuł producentów w Mistrzostwach Europy. Na koncie samochód ma również złoto z rajdu Acropolis(1978) i statuetki w RAC Rally w latach 1976-1983. W latach 1975-1981 powstało sto kilkadziesiąt egzemplarzy odmiany Typ 735.
Litery RS powróciły w 2000 roku, gdy Czesi znów pojawili się na trasach rajdowych. W latach 2000-2005 barwy Skody broniła Octavia, później rozpoczęła się historia Fabii RS. Obecnie Skoda pracuje nad najnowszą generacją rajdowej Fabii.
Komentuj:
Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!