mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Wypadki drogowe kosztują nas miliardy

Wypadki drogowe kosztują nas miliardy

Jak wynika z przeprowadzonych szacunków Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego koszty wypadków oraz kolizji drogowych, do jakich doszło w 2013 r. na polskich drogach, wyniosły aż 49,1 mld złotych. To prawie 3 proc. naszego PKB.

Wypadki drogowe kosztują nas miliardy
Na tak wysoką sumę kosztów wszystkich zdarzeń drogowych składają się koszty wypadków drogowych, które wyniosły 34,2 mld złotych, oraz koszty kolizji drogowych - 14,9 mld złotych. Badanie pokazało, że koszt ofiary ciężko rannej (2,21 mln zł) przewyższa koszt ofiary śmiertelnej – 1,97 mln zł.

Analiza kosztów zdarzeń drogowych w Polsce w 2013 roku w podziale na województwa wykazała, że największe obciążenie ekonomiczne generują województwa mazowieckie, małopolskie, łódzkie, śląskie oraz dolnośląskie. Najwyższy koszt jednostkowy ofiar śmiertelnych wykazano w województwach lubuskim, pomorskim i zachodniopomorskim, natomiast najwyższy koszt osoby ciężko rannej generują województwa dolnośląskie, pomorskie oraz śląskie.

Modyfikując metodę, przeprowadzono badanie ankietowe wśród pracodawców, aby oszacować globalne straty z tytułu utraty życia bądź zdrowia pracowników. Niebagatelna kwota, którą oszacowano na 13.748,3 mln złotych, tracona przez pracodawców na skutek fluktuacji kadr w wyniku wypadków drogowych, pozwala wskazać nowy obszar problemu ekonomicznego w aspekcie społecznego problemu polskich przedsiębiorców. Podstawowym założeniem wyceny kapitału ludzkiego w kontekście kosztów pracodawców, jest określenie ich strat na skutek krótkotrwałej lub długotrwałej niedyspozycji pracownika, bądź całkowitej jego utraty na skutek śmierci albo trwałego kalectwa. Aż 12,2 mld – czyli zdecydowaną większość stanowią straty z tytułu zwolnień lekarskich.

Mniejsze tempo spadku liczby ofiar rannych względem liczby zabitych, zmiana wskaźników nadumieralności w poszczególnych grupach wiekowych wraz ze zmianą kosztów jednostkowych hospitalizacji między ofiarami śmiertelnymi a rannymi wpłynęły na zmianę udziału kosztów osób rannych (wzrost) i ofiar śmiertelnych (spadek). Oznacza to, że społeczne koszty ofiar ciężko rannych w wypadkach drogowych są większym obciążeniem dla państwa w przeciwieństwie do ofiar śmiertelnych które obniżają wielkość gospodarki. Ofiary ciężko ranne nie powiększają jej wartości ale równocześnie obciążają dodatkowymi wydatkami w postaci długoletniej opieki medycznej, socjalnej, terapeutycznej itp.

Między innymi tak wysokie koszty, ponoszone przez polskie społeczeństwo, są przyczyną intensyfikacji działań w celu zmniejszenia liczby wypadków drogowych i ofiar. Według Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2013-2020 liczba zabitych w wypadkach drogowych ma zmaleć o 50 proc., a ciężko rannych o 40 proc. w 2020 r. w stosunku do roku 2010. Oznaczałoby to mniej niż 2000 zabitych i 6.900 ciężko rannych w ciągu całego roku. Jednocześnie oznaczałoby to oszczędności rzędu kilkunastu mld zł (ok. 13) w roku 2020 w porównaniu do roku 2013.
Tematy w artykule: drogi polskie wypadki

Podobne wiadomości:

Statystyki długiego weekendu - podobnie jak rok temu

Statystyki długiego weekendu - podobnie jak...

Aktualności 2016-05-30

Tragiczny bilans na drogach

Tragiczny bilans na drogach

Aktualności 2016-03-29

Komentuj:

~bolek 2015-01-29

A kto bogatemu zabroni :)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport