mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Wypadki samochodów ciężarowych mogą być kwestią przeszłości

Wypadki samochodów ciężarowych mogą być kwestią przeszłości

Według najnowszego raportu Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodowych ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association), 40 000 osób ginie na drogach Europy każdego roku, co oznacza ponad 100 śmiertelnych ofiar dziennie. Choć statystyki są tragiczne, to trzeba pamiętać, że w ciągu ostatnich 30 lat trzykrotnie wzrosło natężenia ruchu drogowego, a mimo to liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w Europie została w tym samym czasie ograniczona o połowę, To przede wszystkim zasługa rozwoju technicznego.

Wypadki samochodów ciężarowych mogą być kwestią przeszłości

"Dokonaliśmy znacznego postępu w ostatnich latach. W dłuższej perspektywie czasowej, urzeczywistnienie opcji zerowej w odniesieniu do wypadków z udziałem samochodów ciężarowych jest w pełni realne" powiedział Carl Johan Almqvist, nowy dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktu w Volvo Trucks.

Volvo Trucks od dawna jest branżowym liderem w dziedzinie bezpieczeństwa biernego, a więc takiego, którego zadaniem w trakcie wypadku jest ochrona przed obrażeniami osób znajdujących się w samochodzie ciężarowym. W ostatnich latach firma zajęła również wiodącą pozycję w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego, ukierunkowanego na pomoc kierowcy w unikaniu wypadków. W 2008 roku Volvo Trucks wprowadziło unikalne w branży systemy bezpieczeństwa, które zapobiegają dwóm najbardziej rozpowszechnionym przyczynom wypadków, jakimi są: senność i nieuwaga.

Volvo Trucks zajmuje wiodącą pozycję, również, jeśli chodzi o systemy stabilizacyjne, innymi słowy systemy, które pozwalają kierowcy utrzymać kontrolę nad pojazdem w trudnych warunkach drogowych. To bardzo ważny obszar, ponieważ zdarzenia z udziałem jednego pojazdu, w których samochód ciężarowy przewraca się („koziołkuje") lub też zjeżdża z drogi, stanowią połowę wszystkich wypadków, których skutkiem są ofiary śmiertelne lub poważne obrażenia. Volvo Trucks jest jedynym producentem, który oferuje układ stabilizacji toru jazdy dla samochodu ciężarowego ciągnącego jedną lub więcej przyczep.

Firma jest również jedynym producentem w branży oferującym zintegrowany z pojazdem Alcolock, który nie pozwala na uruchomienie silnika do momentu, kiedy kierowca pomyślnie przejdzie test na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu.

"Jeśli połączymy ze sobą systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego, nie ma wątpliwości, co do tego, że jesteśmy w stanie zaoferować najbezpieczniejsze samochody ciężarowe, jakie są obecnie dostępne na rynku", mówi Carl Johan Almqvist.

Opcja zerowa

Kolejnym ważnym krokiem w rozwoju technologii są systemy, które czynią pojazdy jeszcze bardziej inteligentnymi, na przykład poprzez fakt możliwości komunikowania się pomiędzy sobą oraz z otaczającą je infrastrukturą drogową. W dłuższej perspektywie czasowej, systemy V2V (Vehicle to Vehicle) oraz V2I (Vehicle to Infrastructure) mogą utorować drogę technologii, dzięki której na przykład, dwa zbliżające się do siebie pojazdy, wyminą się, unikając zderzenia czołowego w przypadku braku reakcji ze strony kierowcy.

"Inwestujemy znaczne środki w badania i dlatego jesteśmy na czele pod względem  rozwoju tego typu systemów. Tym nie mniej, aby uzyskać dalszy postęp w kierunku osiągnięcia wizji, jaką jest zerowa ilość wypadków drogowych, producenci pojazdów i społeczeństwo ogólnie rzecz biorąc, muszą współpracować", wyjaśnia Carl Johan Almqvist.

W ramach takiego podejścia, Volvo Trucks uczestniczy w europejskim projekcie badawczym pod nazwą Safespot, którego celem jest analiza możliwości komunikowania się samochodów osobowych i ciężarowych ze sobą i infrastrukturą, znanej pod nazwą systemów współpracujących.

"Celem jest dostarczenie kierowcy zaawansowanej i stosownej informacji na temat tego, co dzieje się na drodze, w oparciu o dane dotyczące pozycji i prędkości innych pojazdów, warunków drogowych i innych utrudnień, jakie mogą pojawić się na trasie. Aby mogło to bezpiecznie funkcjonować, niezbędna jest szybka i niezawodna komunikacja w sieci lokalnej", relacjonuje Carl Johan Almqvist i dodaje:

"Ten rodzaj technologii musi być wyjątkowo niezawodny i wymaga otwartej, konstruktywnej współpracy pomiędzy producentami pojazdów i społeczeństwem. Jednym z głównych wyzwań jest znalezienie ustandaryzowanego „języka" dla komunikacji pomiędzy pojazdami i infrastrukturą", mówi C.J. Almqvist.

Cyfrowy co-pilot

W ramach unijnego projektu pod nazwą HAVEit (Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport), Volvo Trucks uczestniczy w pracach nad rozwojem cyfrowego co-pilota do samochodów ciężarowych. Chodzi o wirtualnego anioła stróża, czujnie obserwującego drogę i ruch w otoczeniu pojazdu, gotowego pomóc lub wkroczyć do akcji, w przypadku utraty kontroli przez kierowcę.

"Naszym głównym celem jest wsparcie kierowcy oraz ułatwienie mu pracy za kierownicą tak bardzo, jak tylko jest to możliwe. Tym niemniej, nawet jeśli postępujemy w kierunku opcji zerowej, technika nigdy nie będzie w stanie przejąć odpowiedzialności za prowadzenie samochodu ciężarowego. Ta rola jest i pozostanie przypisana do zawodowego kierowcy z odpowiednimi umiejętnościami", mówi Carl Johan Almqvist.

Fakty dotyczące systemów bezpieczeństwa Volvo  

  • Układ Monitorowania Reakcji Kierowcy DAS (Driver Alert Suport) rejestruje oznaki zmęczenia i dekoncentracji kierowcy poprzez monitorowanie pozycji samochodu ciężarowego na drodze. System ostrzega kierowcę, jeśli uzna, że pojazd porusza się w sposób niekontrolowany.

  • Opracowany przez Volvo Układ Stabilizacji Toru Jazdy ESP (Electronic Stability Program) działa w oparciu o komputer, który rejestruje dane z różnych źródeł, takich jak czujniki układu ABS, układ kierowniczy i żyroskop. Bazując na tych informacjach, komputer pokładowy może natychmiast określić, czy samochód ciężarowy jest bliski przewróceniu się lub wpadnięciu w poślizg. Układ ESP reaguje bezpośrednio poprzez wyhamowanie jednego lub więcej kół w samochodzie ciężarowym i w przyczepie. W razie potrzeby, układ może również obniżyć prędkość obrotową silnika.

  • Układ Wspomagania Zmiany Pasa Ruchu LCS (Lane Changing Support) monitoruje, za pomocą czujników, obszar martwego pola w pobliżu kabiny po stronie pasażera, pomagając kierowcy w wykryciu obecności w tym obszarze innych pojazdów. W momencie wykrycia pojazdu, układ ostrzega o tym kierowcę sygnałem świetlnym na przednim słupku kabiny oraz sygnałem dźwiękowym.

Linki do krótkich materiałów filmowych (Web TV; w języku angielskim):

DAS

http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=348

LCS

http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=349

Alcolock

http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=350

ESP

http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=351


Podobne wiadomości:

Concierge zatankuje i umyje Volvo

Concierge zatankuje i umyje Volvo

Aktualności 2016-11-21

Autonomiczna ciężarówka i 50 tys. puszek Budweisera

Autonomiczna ciężarówka i 50 tys. puszek...

Ciężarówki i Autobusy 2016-10-27

Komentuj:

~Darek 2009-07-30

Z tego co ja wiem, bezpieczeństwo bierne, to takie, ktore ma na celu zminimalizowanie skutków wypadków już po zaistnieniu zdarzenia. Czyli poduszki, pasy bezpieczeństwa, zderzaki, maski przednie minimalizujące uszkodzenie pieszych, foteliki dla dzieci i inne. Testy zderzeniowe mierzą właśnie stopień bezpieczeństwa biernego.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport