mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Wystawa w Genewie wystartowała

Wystawa w Genewie wystartowała

Na ten moment z pewnością czekało wielu fanów motoryzacji. Można powiedzieć, że właśnie oficjalnie rozpoczął się nowy rok motoryzacyjny A.D. 2013 na rynku europejskim. W halach wystawowych Palexpo w Genewie można podziwiać nowości ze wszystkich segmentów rynkowych, jednak zauważalne są pewne tendencje, w jakim kierunku zmierza obecnie europejska motoryzacja.

Wystawa w Genewie wystartowała
Wystawa samochodowa w Genewie, jak zwykle rozpoczynająca się dwoma dniami prasowymi (5-6.03) w pierwszym tygodniu marca, to najważniejsze wydarzenie motoryzacyjne na Starym Kontynencie. Na pewno pierwszego półrocza, choć można zaryzykować też stwierdzenie, że i całego roku - targi w Paryżu oraz Frankfurtu odbywają się naprzemiennie co drugi rok.

Tegoroczna, 83. edycja targów obfituje w wiele światowych premier oraz ekscytujących pojazdów koncepcyjnych. Jak zwykle już niebawem zdecydowana większość nowości pojawi się w salonach sprzedaży, a następnie na drogach Europy, w tym i na polskim rynku. Choć oczywiście panujący kryzys powoduje, że o klienta będzie trudniej niż zazwyczaj, to jednak te najciekawsze, oferujące najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, najładniejsze oraz potrafiące oczarować klientów innymi walorami modele mają większe szanse na sukces rynkowy.

Oto najciekawsze, naszym zdaniem, modele, które mają szanse na podbicie europejskiego, a także i polskiego rynku.

Moda na SUV-y, crossovery
Choć moda na auta z segmentu SUV wciąż trwa, to jednak ostatnie lata pokazały, że duże SUV-y niekonieczne są opłacalne w utrzymaniu. Dziś najbardziej rozwojowy wydaje się być segment małych, miejskich SUV-ów czy też crossoverów. Jeszcze do niedawna niezagrożoną pozycję miał tu Nissan Juke, którą delikatnie w posadach naruszył Opel Mokka.

Jednak już wkrótce wszystko może przewrócić się do góry nogami (kołami), bowiem genewska wystawa obfituje w wiele modeli właśnie z tego segmentu rynkowego. Największe apetyty na spory kawałek tego tortu mają francuscy producenci. Peugeot 2008 oraz Renault Captur, które powstały na bazie odpowiednio Peugeota 208 i Renault Clio, według przewidywań IHS Automotive w 2014 roku zajmą dwie czołowe pozycje w tym segmencie rynkowym.

Do walki będzie chciał włączyć się także Ford EcoSport, który jednak na rynku pojawi się dopiero w przyszłym roku, a także crossover Suzuki, który powstał na bazie koncepcyjnego modelu S-Cross. A pamiętajmy, że już niebawem na rynku pojawi się Chevrolet Trax.

Genewa jest poza tym miejscem debiutu kilku koncepcyjnych modeli, które również stanowią zapowiedź aut z tego segmentu rynkowego. Honda pokazała prototyp Urban concept, ciekawie prezentuje się też koncept Kii.

O tym, że jednak segment pełnowymiarowych SUV-ów nie umiera powolną śmiercią, mogą świadczyć inne genewskie premiery. Po raz pierwszy w Europie pokazana zostanie nowa Toyota RAV4, zaś Hyundai przygotował Grand Santa Fe, czyli dłuższą wersję swojego popularnego modelu.

Kompaktowe kombi dobre na wszystko
Małe, miejskie crossovery mają jedną wadę. Są małe. A to dla osób, które od aut oczekują wielofunkcyjności (w tym także spełnienia roli auta rodzinnego), może mieć decydujące znaczenie. Z pewnością mniejsza dawka tego typu dylematów czeka nas w przypadku wersji kombi kompaktowych modeli. Szczególnie Skoda Octavia Combi oferuje wnętrze, a także bagażnik, których nie powstydziłoby się wielu przedstawicieli segmentu D. Octavia nie poprzestaje jednak tylko na ilości miejsca, oferuje sprawdzoną technologię i wydaje się, że jeśli cena nie będzie absurdalnie wysoka, ma szansę odnieść ponownie spory sukces rynkowy.

Choć zadanie może mieć trochę utrudnione. A to ze względu, iż wśród konkurentów pojawiła się Toyota Auris kombi. Poprzednia generacja kompaktowej Toyoty nie oferowała tego typu nadwozia, co mocno utrudniało jej walkę o klienta. Teraz usunięto ten mankament i z pewnością po Aurisa kombi sięgnie niejedna osoba w Polsce i całej Europie. Tą samą drogą, choć odrobinę spóźniona, podąża Honda. W Genewie zobaczymy Civica kombi, jednak będzie to jeszcze wersja prototypowa, zaś na produkcyjną trzeba będzie nam poczekać do przyszłego roku.

Najgorętsza premiera
Do miana najgorętszej premiery targów w Genewie z całą pewnością aspiruje Alfa Romeo 4C. Model mocno wyczekiwany, nie tylko przez Alfistów. Ładna stylistyka w stylu włoskiej marki po raz kolejny potwierdza, że sztuki projektowania samochodów najlepiej uczyć się w słonecznej Italii. Do tego dochodzi pokaźne stado koni mechanicznych (240KM).

Z Alfą 4C konkurować może, ale chyba tylko pod względem liczby koni, drzemiących pod przednią maską, Volkswagen Golf GTI. Auto niemal równie kultowe, co standardowy Golf, po raz pierwszy będzie oferowane w dwóch wariantach mocy (220 i 230KM). Do tego dochodzi jeszcze Golf GTD, czyli taka namiastka GTI, tyle że w wersji wysokoprężnej.

Choć z wyżej wymienionymi modelami raczej nie może konkurować w zbyt wielu dziedzinach, to jednak wcale ten model nie stoi na straconej pozycji. Mowa o Nissanie Note, którego druga generacja nie będzie miała już nic (poza nazwą) wspólnego ze swoim nijakim poprzednikiem. Nie będzie już też minivanem, a pełnoprawnym przedstawicielem segmentu kompaktów. Tym samym Nissan powróci do tego segmentu po tym, jak w 2006 roku na emeryturę odeszła Almera.

Znamy już pierwsze rozstrzygnięcia, jakie zapadły przy okazji genewskiej wystawy. Dzień przed pierwszym dniem dla przedstawicieli świata mediów ogłoszone zostały wyniki plebiscytu na Samochód Roku. Nie było żadnej sensacji i tytuł Car of the Year 2013 zdobył Volkswagen Golf VII (czytaj więcej).

Premiery 83. edycji targów motoryzacyjnych w Genewie:

Alfa Romeo 4C

Alfa Romeo Gloria

Audi A3 e-tron

Audi Q3 RS

Audi S3 Sportback

Bentley Flying Spur

BMW seria 3 Gran Turismo

Chevrolet Captiva facelifting

Citroen C3 facelifting

Citroen Technospace

Corvette Stingray Cabrio

Dacia Logan MCV

Ferrari LaFerrari

Fiat 500L Trekking/500e/500 GQ

Ford EcoSport

Honda Civic kombi

Hyundai Grand Santa Fe

Hyundai ix35 facelifting

Infiniti Q50

Jeep Grand Cherokee

Kia procee'd GT

Kia Provo

Lamborghini Veneno

Lexus IS 300h

Maserati GranTurismo MC Stradale

McLaren P1

Mercedes A45 AMG

Mercedes C63 AMG "507 Edition"

Mini Clubman Bond Street

Mitsubishi GR-HEV/CA-MiEV

Mitsubishi Space Star

Nissan 370Z Nismo

Nissan Leaf

Nissan Note

Opel Adam Rocks

Opel Adam R2

Opel Cascada

Peugeot 2008

Porsche 911 GT3

Qoros 3 sedan

Renault Captur

Renault Scenic/Grand Scenic facelifting

Renault Scenic XMOD

Rinspeed microMAX

Rolls-Royce Wraith

Seat Leon SC

Skoda Octavia kombi

Ssangyong Rodius

Subaru Viziv

Suzuki Concept

Toyota Auris kombi

Toyota FT-86 Open Concept

Toyota i-Road

Volkswagen Cross Up!

Volkswagen e-Co-Motion

Volkswagen Golf GTD

Volkswagen Golf GTI

Volkswagen XL1

Volvo S60/V60/XC60 S80/V70/XC70

Wiesmann GT MF4-CS
Tematy w artykule: targi Genewa

Podobne wiadomości:

Opel Meriva - znamy następce

Opel Meriva - znamy następce

Aktualności 2016-11-07

Genewa 2016 ruszyła na dobre!

Genewa 2016 ruszyła na dobre!

Aktualności 2016-03-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport