mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Wytrzymałe ciężarówki Volvo

Wytrzymałe ciężarówki Volvo

50 lat temu Volvo po raz pierwszy poddało kabiny swoich ciężarówek bardzo poważnym i ciężkim testom zderzeniowym.

Wytrzymałe ciężarówki Volvo

Próby te są najcięższymi jakim jakakolwiek marka poddaje swoje samochody - są nawet bardziej rygorystyczne niż wymogi Unii Europejskiej. – Będziemy nadal testować nasze kabiny według dotychczasowych szwedzkich norm bezpieczeństwa zderzeniowego – komentuje Carl-Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.

Test Volvo koncentruje się na dwóch przypadkach wypadków - przewrócenie się pojazdu oraz zderzenie czołowe. Takie próby ukazują symulację sił działających na kabinę w takich okolicznościach. -Test zderzeniowy powinien odzwierciedlać sekwencję zdarzeń i siły działające na samochód ciężarowy w rzeczywistym wypadku. Prowadzone przez nas badania nad wypadkami drogowymi jednoznacznie potwierdzają wagę testów zderzeniowych. Przebadane przez nas samochody ciężarowe Volvo, które uległy wypadkowi, są dowodem na to, że wytrzymała kabina ratuje życie - mówi Almqvist.

Volvo od dawna jest pionierem w dziedzinie bezpieczeństwa na wielu płaszczyznach. W 1948 roku jako pierwsze wprowadziło stalową kabinę samochodów ciężarowych, które dotychczas miały kabiny wykonane z drewna. W 1959 miały miejsce pierwsze testy, w których masywne wahadło uderzało w kabinę. Taki test rok później stał się normą w Szwecji, która aż do 2009 pozostowała w mocy - w tym roku zastąpiły ją dyrektywy Unii Europejskiej. Dziś jednak Volvo ciągle ją stosuje.

Są trzy etapy takiego testu:

1. Dach kabiny obciązany jest wagą 15 ton,
2. Cylindryczne wahadło (waży jedną tonę i opada z wysokości 3 metrów) uderza w lewy przedni słupek kabiny,
3. Takie samo wahadło uderza w tylną ścianę kabiny.

Wynik testu jest pozytywny, gdy strefa przeżycia po obu stronach kabiny została nienaruszona. Musi ona być także pozbawiona dużych otworów oraz wystających ostrych krawędzi. Drzwi muszą być zamknięte, ale móc się otworzyć bez żadnych narzędzi.

-Warto podkreślić, że kabina stanowi jeden z obszarów naszego systematycznego dążenia do zapewnienia kierowcy i pasażerom coraz skuteczniejszej ochrony w razie wypadku. Podejście to obejmuje również cechy, takie jak trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne oraz elementy wyposażenia wnętrza, które odkształcają się pod naciskiem ciała podczas wypadku - mówi Torgilsman. -Trzypunktowy pas bezpieczeństwa wciąż pozostaje najskuteczniejszym zabezpieczeniem kierowcy samochodu ciężarowego. Kierowca prawidłowo przypięty pasem do fotela jest narażony na znacznie mniejsze ryzyko odniesienia obrażeń lub śmierci podczas zderzenia lub przewrócenia się pojazdu. Nawiasem mówiąc, trzypunktowy pas bezpieczeństwa jest wynalazkiem Volvo - dodaje Torgilsman.


Podobne wiadomości:

Euro NCAP rozbija pięć nowości

Euro NCAP rozbija pięć nowości

Aktualności 2016-12-01

Concierge zatankuje i umyje Volvo

Concierge zatankuje i umyje Volvo

Aktualności 2016-11-21

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport