mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Wyższe stawki za naprawę klimatyzacji?

Wyższe stawki za naprawę klimatyzacji?

Polska Izba Motoryzacji po rozpatrzeniu wielu sytuacji spornych oraz po analizie samego procesu napraw powypadkowych układu klimatyzacji w samochodach postuluje podniesienie stawek za obsługę klimatyzacji w okresie letnim.

Wyższe stawki za naprawę klimatyzacji?
Mając na uwadze drastyczny wzrost cen w miesiącach letnich (od lipca do września) - środków używanych przy tego typu operacjach - Polska Izba Motoryzacji uznaje za niezbędne podniesienie refundacji przez firmy ubezpieczeniowe kosztów powyższej operacji do kwoty 250 zł netto. Kwota ta jest kwotą uśrednioną i kompromisem pomiędzy kosztem takowej usługi w serwisie ASO oraz niezależnym. Stawka ta odnosi się do aut osobowych z klimatyzacją jednostrefową, której pojemność nie przekracza 1,2 kg. Cena ta oparta jest na cenach takich środków jak czynnik R134a, środek UV (np fluor) niezbędny do sprawdzenia szczelności metodą UV, specjalistycznego oleju do układów klimatyzacji, środka do odgrzybiania oraz sprzętu, jaki musi na dzień dzisiejszy posiadać warsztat/serwis ASO.

Ponadto PIM jest zdania, że należy wprowadzić standaryzację czynności, jakie powinny być wówczas wykonane, a mianowicie:
- sprawdzenie szczelności układu,
- oczyszczenie układu,
- nabicie czynnikiem klimatyzacji zawierającym środek UV (kontrolny),
- dodatek oleju do układu klimatyzacji,
- odgrzybienie oraz
- ewentualna wymiana filtra kabinowego (koszt wymiany filtra kabinowego pokrywa użytkownik/właściciel pojazdu).

Wszystkie powyższe czynności powinny być wykonane w ramach rzetelnej obsługi  układu klimatyzacji, po wymianie jednego z elementów i ulotnieniu się czynnika R134a.

Polska Izba Motoryzacji zaznacza, że wpisanie przez wykonującego naprawę proponowanej lub wyższej kwoty za obsługę powypadkową układu klimatyzacji zobowiązuje go do wykonania powyższych czynności, co skutkuje przywróceniem komfortu jazdy oraz gwarancją za usługę.

W przypadkach, gdy podlegający uszkodzeniu pojazd posiada częściowo czynnik klimatyzacji (praktycznie nigdy nie jest to 100%) i konieczna jest wymiana jednego z elementów układu, to wówczas zaleca się, aby poza czynnością o kodzie Audatex (xxxx) dopisywać koszt 100 zł netto na uregulowanie prawidłowej ilości czynnika, odgrzybienie i odpowiednie testy szczelności wraz z oczyszczeniem.

Nieprawidłowe wykonanie czynności podczas obsługi klimatyzacji skutkuje najczęściej uszkodzeniem dalszych jej elementów takich jak np. sprężarka klimatyzacji. Tak więc wskazany zakres prac oraz kwota jej refundacji wydają się być niezbędne i w pełni uzasadnione.

Podobne wiadomości:

Upał w samochodzie to nie żarty! Sprawdziliśmy, ile wytrzymamy

Upał w samochodzie to nie żarty!...

Bezpieczna jazda 2015-08-10

Dożywotnia gwarancja na auta Volvo

Dożywotnia gwarancja na auta Volvo

Aktualności 2015-07-13

Komentuj:

~kierowca 2010-07-23

A ja proponuję powyższe przepisy uzupełnić o normę jasno określającą jakiego koloru sznurowadła powinien posiadać diagnosta w trakcie wykonywania czynnosci serwisowych.

~:P 2010-07-22

A niech się k*rwa nie zesrają ;/

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport