mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Wzrost wartości używanych

Wzrost wartości używanych

Według raportu kwartalnego sporządzonego przez EurotaxGlass's, na większości rynków europejskich wartości odkupu samochodów używanych wzrosły o 2.3% w ciągu ostatniego roku.

EurotaxGlass’s Fleet Index pokazuje trendy cenowe i porównanie notowań zakupu na europejskich rynkach samochodów używanych. Ceny zakupu to wartości po jakich handel samochodowy odkupuje auta używane od prywatnych klientów – właścicieli pojazdów, ale przede wszystkim od firm flotowych i leasingowych oraz bezpośrednio od firm, które same są właścicielami pojazdów służbowych.

Raport uwzględnia najbardziej popularne modele we wszystkich segmentach cenowych. Analiza obejmuje 40 modeli z czterech segmentów oferowanych w 13 monitorowanych przez Eurotax krajach. Dla każdego modelu pod uwagę bierze się wersję z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym.

Segment B: Citroen Saxo, Fiat Punto, Ford Fiesta, Nissan Micra, Opel Corsa, Peugeot 206, Renault Clio, Seat Ibiza, Toyota Starlet, Volkswagen Polo
Segment C: Audi A3, Citroen Xsara, Fiat Brava, Ford Focus, Nissan Almera, Opel Astra, Peugeot 306, Renault Megane, Toyota Corolla, Volkswagen Golf
Segment D: Audi A4, BMW Seria3, Citroen Xantia, Ford Mondeo, Mercedes-Benz C Klasa, Nissan Primera, Opel Vectra, Peugeot 406, Renault Laguna, Volkswagen Passat
Segment E: Audi A6, BMW Seria 5, Mercedes-Benz E Klasa, Opel Omega, Saab 9-5, Volvo S70

Najnowszy raport  EurotaxGlass’s Fleet Index wskazuje, iż utrzymuje się tendencja wzrostu wartości 3-letnich pojazdów. Co więcej, po raz pierwszy od kilkunastu miesięcy, średnie wartości odkupu w I kwartale pokazują wzrost w stosunku do analogicznego kwartału w roku 2003 i wcześniejszego w 2002 roku. Opisane zależności pokazuje poniższa tabela.

Co nowego w Europie?

Większość krajów europejskich pozytywnie rozpoczęła 2004 rok. Średnie wartości w I kwartale tego roku wzrosły o 5.2% w porównaniu z poprzednim i są  o 2.3% wyższe w porównaniu do wartości z I kwartału poprzedniego roku roku.

W ciągu ostatnich 3 miesięcy wartości odkupu 3-letnich samochodów używanych najbardziej wzrosły w Belgii (+8.1%). Ostatni kwartał pokazuje również wzrost wartości odkupu w Niemczech (+1.8%), Holandii (+7.9%) i Szwajcarii (+1.5%). Spadek, choć nieznaczny, zaobserwowano w Austrii (-1.1%).

Analizując ostatnie 12 miesięcy w większości krajów  wzrosły wartości odkupu samochodów używanych. Biorąc pod uwagę kraje ze strefy Euro, zdecydowanie najlepiej prezentuje się Hiszpania, gdzie wartości wzrosły o 7.6%. Najsłabiej na tle Europy wypada Portugalia, w której, jako jedynym kraju, wartości spadły. Nie jest jednak zaskoczeniem, że właśnie tu ceny spadają. Portugalia ma najwyższy w Europie wskaźnik wartości, który utrzymuje poziom 151 przy średniej europejskiej 99, i w tym kraju wysokie wartości dążą do zbliżenia się z europejskimi.

Porównanie średnich cen zakupu 3-letnich samochodów osobowych

W krajach Europy Wschodniej, w Polsce i na Węgrzech stale od kilku miesięcy utrzymuje się  wzrostowa tendencja wartości odkupu. W perspektywie 12 miesięcy  największy wzrost wartości odkupu wystąpił na  Węgrzech (8%),  w ostatnim kwartale w Czechach (+ 7.5%).  W Polsce, wartości odkupu stale od kilkunastu miesięcy rosną i cały czas zbliżają się do średniej europejskiej.

Różnice w wartościach widać nie tylko w poszczególnych krajach. Występują także w zależności od klasy samochodu i rodzaju silnika.  W krajach strefy euro oraz w Wielkiej Brytanii we wszystkich segmentach samochody z silnikiem diesla utrzymują lepsze wskaźniki niż samochody z silnikiem benzynowym. W I kwartale 2004 roku średnia wartość 3-letnich diesli wynosiła 46% i jest wyższa o 2% w stosunku do poprzedniego kwartału. Z kolei wartość samochodów benzynowych po spadku niewielkim spadku (-0.1%) w IV kwartale 2003 na początku tego roku wzrosła do 40%.

Sytuacja w segmentach również jest zróżnicowana. Wartości 3-latków z segmentu B stale rosną. Modele z silnikiem Diesla osiągają wyższe wartości od tych z silnikiem benzynowym. Oprócz Opla Corsy i Seata Ibizy reszta modeli wykazuje pozytywne tendencje wzrostowe. Podczas gdy samochody z segmentu C powoli drożeją, w I kwartale zauważono nagły wzrost wartości aut klasy wyższej. Nagły wzrost w tym segmencie spowodowany jest wprowadzeniem dwóch nowych modeli Forda Mondeo i Renault Laguna, które to radzą sobie lepiej niż ich poprzednie wersje. W segmencie samochodów reprezentacyjnych, jako jedynym, zauważono większy wzrost wartości samochodów benzynowych niż samochodów z silnikiem Diesla.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport