mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Wzrosty już nie tak szybkie, ale są

Wzrosty już nie tak szybkie, ale są

Wprawdzie nowych samochodów nie przybywa już tak dużo jak w początkowych miesiącach roku, to i tak segment aut nowych jest na wyraźnym plusie. Zwiększa się za to dynamika na rynku pojazdów dostawczych, autobusów i motocykli.

Wzrosty już nie tak szybkie, ale są
Od początku roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wyniosła 245 tys. sztuk i wzrosła o 15% w skali roku, choć dynamika w III kw. już znacznie zmalała. Przyspieszył za to wyraźnie rynek samochodów dostawczych (+9,6%) i autobusów (+30,4%). Także na rynku motocykli mamy za sobą najlepszy sezon od wielu lat. Dobre wyniki odnotowali także producenci motoryzacyjni – wartość ich produkcji sprzedanej w I-III kw. 2014 roku zwiększyła się o 3,3%, do 84,8 mld zł.

Samochody osobowe
W III kw. 2014 roku zarejestrowano w Polsce 69,1 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o 3,6 tys. (5,5%) więcej niż analogicznym okresie 2013 roku. Ogółem w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2014 roku rejestracje osiągnęły poziom 245 tys. pojazdów, tj. o 32 tys. więcej niż rok wcześniej (+15%). Wzrost został wypracowany przede wszystkim w I kwartale, podczas tzw. okienka derogacyjnego.

- Choć dynamika wzrostu z kwartału na kwartał maleje, trzeba ocenić, że sytuacja na rynku samochodów osobowych jest całkiem dobra. Nikt nie oczekiwał, że okienko derogacyjne rozpędzi trwale rynek, a pojawiały się nawet obawy o wypieranie przyszłego popytu. Najważniejsze, że niepewność związana z sytuacją na wschodzie i jej wpływem na przyszłe wyniki gospodarcze nie powstrzymuje firm od inwestycji – rejestracje instytucjonalne samochodów osobowych wzrosły w III kw. o 11,5%. Gorzej z osobami prywatnymi – w tym segmencie rejestracje zmalały o 3,6%. – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Rynek premium tradycyjnie rośnie szybciej niż segment popularny. W III kwartale roku zarejestrowano 7,3 tys. pojazdów marek premium, tj. o 13% więcej niż rok wcześniej. W tym samym czasie rejestracje marek popularnych wzrosły o 4,9%. Ogółem rejestracje w segmencie premium w I-III kw. 2014 roku wyniosły 24,7 tys. szt. (+25,7%).

- Premium i luksus w motoryzacji mają się dobrze, bo stoi za nimi stabilny popyt ze strony firm i zamożnych konsumentów. Rejestracje największych limuzyn z klasy F w III kwartale 2014 roku wzrosły o 53%, zaś od początku roku – aż o 60%. Co ciekawe, w przeciwieństwie do statecznych executive cars, zainteresowanie samochodami sportowymi i kabrioletami po trzech kwartałach jest mniejsze niż rok temu, a więc luksus - tak, ale bez szaleństw - mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

W III kw. 2014 roku wrosło także zainteresowanie średniej wielkości samochodami klasy C (+13,1%), nieco większymi samochodami klasy D (+6,4) oraz małymi i średnimi pojazdami typu SUV/crossover (+7,4%). Bardzo wysoki wzrost (+41,3%) odnotował także segment dużych MPV.

Pojazdy dostawcze i autobusy
W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2014 roku zarejestrowano 32,1 tys. samochodów dostawczych o DMC<=3,5t, o 9,6% więcej niż w analogicznym okresie w ubiegłym roku.

- W III kwartale byliśmy świadkami wyraźnego ożywienia w inwestycjach we floty samochodów dostawczych. Rejestracje były większe niż rok wcześniej o 22,7% i wyniosły 11,4 tys. szt. Zakupy wzrosły zarówno w segmencie instytucjonalnym (+24,1%), jak i w segmencie osób fizycznych (+16,4%) – komentuje Paweł Gawroński, starszy menedżer w dziale audytu, członek zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Słabnie za to dynamika na rynku samochodów ciężarowych o DMC>3,5t, który zarówno w II, jak i III kw. 2014 roku odnotowywał spadki, odpowiednio o 7,7% i 6,3%. Mimo to, po trzech kwartałach skumulowany rezultat jest zbliżony do ubiegłorocznego. Wciąż dobre są wyniki segmentu przyczep i naczep, których rejestracje od początku roku są wyższe o 19% niż rok wcześniej.

- Spadki na rynku samochodów ciężarowych były do przewidzenia – wiele firm przyspieszyło inwestycje, żeby kupić tańszy pojazd zgodny z poprzednio obowiązującą normą emisji. Pozytywnie możemy ocenić sytuację w segmencie pojazdów najcięższych – 16t i powyżej. Natomiast bardziej ucierpiały lżejsze segmenty masowe do 6t, czy między 6 a 10t, gdzie obserwujemy dwucyfrowe spadki po trzech kwartałach (-19% i -15%) – komentuje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Motocykle
Po dość słabym sezonie wiosennym, lato w segmencie motocykli okazało się bardzo dobre – w III kw. 2014 roku zarejestrowano 3.446 nowych motocykli, blisko dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Ogółem od początku roku do końca września zarejestrowano 8.314 motocykli, o 25,1% więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku.

- Wzrost sprzedaży wsparły zmiany regulacyjne, tj. wprowadzenie możliwości prowadzenia jednośladów o pojemności do 125 centymetrów sześciennych na podstawie prawa jazdy kat. B. Rejestracje motocykli o tej pojemności - licząc od początku roku, wzrosły aż o 88% i osiągnęły poziom 3.104 szt. – komentuje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Podobne wiadomości:

Skoda bije kolejny rekord w Polsce

Skoda bije kolejny rekord w Polsce

Aktualności 2016-08-01

Sprzedaż diesli w Europie spada

Sprzedaż diesli w Europie spada

Aktualności 2016-05-30

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport