mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > ZEUS: bezpieczeństwo zintegrowane

ZEUS: bezpieczeństwo zintegrowane

Na polskich uczelniach powstaje unikalny projekt integracji systemów bezpieczeństwa czterech gałęzi transportu: drogowego, kolejowego, lotniczego i wodnego. Ten trzy letni projekt badawczy pod kryptonimem ZEUS, realizowany na zlecenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, to pierwsza tego typu koncepcja w Europie.

ZEUS: bezpieczeństwo zintegrowane

„Zintegrowany System Bezpieczeństwa Transportu” ma bazować na zintegrowanym planowaniu i koordynacji działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa kompleksowego transportu w Polsce. Projekt realizowany jest przez Konsorcjum naukowe złożone z ekspertów z czterech polskich uczelni, zajmujących się badaniami bezpieczeństwa poszczególnych rodzajów transportu:

- Politechnika Gdańska – generalny wykonawca, transport drogowy,

- Politechnika Śląska – transport kolejowy,

- Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych w Warszawie – transport lotniczy,

- Akademia Morska w Szczecinie – transport wodny.

Zdaniem naukowców zajmujących się projektem ZEUS, zmiany dotyczące bezpieczeństwa są konieczne. Fakty mówią bowiem same za siebie - Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) podaje, że na światowych drogach co 30 sekund ginie jeden człowiek. Szacuje także, że w 2020 roku wypadki drogowe staną się trzecią na świecie przyczyną przedwczesnej umieralności. Tylko w Polsce każdego roku w wyniku wypadków transportowych, ginie blisko 6 tys. osób. Wypadki kosztują państwo 30 mld zł rocznie, co stanowi prawie 3 proc. PKB.

Naukowcy zwracają uwagę na to, że przywiązuje się wagę przede wszystkim do wypadków w transporcie zbiorowym, które pociągają za sobą jednorazowa dużą ilość ofiar. Tymczasem codziennie na polskich drogach ginie 15 osób. Taki podejście wynika z różnego traktowania systemów transportowych. W lotnictwie czy transporcie morskim środki bezpieczeństwa są warunkiem koniecznym pozwolenia na jakąkolwiek operację – stały monitoring środków transportu kontrola tras są na porządku dziennym. Transport drogowy pozbawiony jest tego typu rozwiązań  a bezpieczeństwo często traktowane jest jako ograniczenie.

Koncepcja projektu ZEUS zakłada, że bez względu na wybór środka transportu podróżni będą czuli się bezpiecznie. Podstawowym czynnikiem, który zdecyduje o uzyskaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa, będzie adaptacja najlepszych i sprawdzonych rozwiązań istniejących w jednej gałęzi transportu, np. w transporcie lotniczym, do innych gałęzi komunikacji, jak drogowa. Naukowcy chcą by zaadoptować do transportu drogowego najlepsze praktyki z zakresu zarządzania bezpieczeństwem i badania wypadków.  

ZEUS ma pomóc stworzyć zasady integracji systemów zarządzania bezpieczeństwem we wszystkich rodzajach transportu na szczeblu centralnym, regionalnym i lokalnym. Ostatecznie mają one przyczynić się do stworzenia resortowej strategii bezpieczeństwa transportu i opracowania struktury organizacyjnej ogólnopolskiego centrum zarządzania bezpieczeństwem transportu. Główne obszary integracji to przede wszystkim: zarządzanie bezpieczeństwem, monitoring bezpieczeństwa, ratownictwo, system informacji, badania naukowe oraz badania powypadkowe. Integracja ma polegać przede wszystkim ścisłej współpracy i koordynacji zadań i prac instytucji zajmujących tymi obecnie oderwanymi od siebie obszarami. Oprócz tego należy skorelować  te składowe systemu bezpieczeństwa, które obecnie, w poszczególnych rodzajach transportu, funkcjonują bądź w sposób nieskoordynowany, bądź nie są realizowane w ogóle – jak na przykład miarodajne badania przyczyn wypadków w transporcie drogowym.


Więcej informacji o Projekcie ZEUS jest dostępna na stronie www.e-zeus.eu.


Podobne wiadomości:

Policja podsumowuje długi weekend

Policja podsumowuje długi weekend

Aktualności 2017-08-15

Korytarz życia - wysokie mandaty za niestosowanie

Korytarz życia - wysokie mandaty za...

Aktualności 2017-07-11

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Korytarz życia - wysokie mandaty za niestosowanie
Korytarz życia - wysokie mandaty za niestosowanie
Polscy kierowcy potrafią już jeździć na suwak, ale bardzo rzadko potrafią sprawnie utworzyć tzw. korytarz ratunkowy, dzięki któremu karetka pogotowia może skrócić czas dotarcia do poszkodowanych nawet o 8 minut. Za niestosowanie tej zasady będzie można dostać mandat - nawet do 900 zł.
Austria. Czas na oddech Austria. Czas na oddech