mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > ZM SOIS o kosztach napraw

ZM SOIS o kosztach napraw

Związek Motoryzacyjny SOIS w komunikacie przedstawił swoje stanowisko nt. kosztów napraw z użyciem oryginalnych oraz nieoryginalnych części.

Powołując się na badania przeprowadzone na początku 2005 roku przez niezależną firmę badawczą Eurotax Glass’s wynika, że zniesienie ochrony patentowej dla widocznych części zamiennych nie przyniesie dla konsumenta korzyści z punktu widzenia poniesionych kosztów.

Eurotax Glass’s porównał ceny części zamiennych w 10 krajach członkowskich Unii. Wśród zbadanych rynków znalazło się 5 krajów, w których obowiązuje ochrona patentowa: Austria, Francja, Niemcy, Polska i Portugalia oraz 5 krajów, w których wprowadzona została klauzula reparacyjna: Węgry, Włochy, Holandia, Hiszpania, Wlk. Brytania.

Badanie polegało na porównaniu cen 6 istotnych z punktu widzenia wyglądu pojazdu części (pokrywa silnika, zderzak, błotnik, drzwi, chłodnica, reflektor) 73 modeli samochodów, reprezentujących najważniejsze segmenty rynku. Skalkulowane zostały ceny każdej z wymienionych części na każdym z rynków oraz wyliczona została średnia cena części zamiennej dla danego kraju. W wyniku porównania okazało się, że ceny zbadanych części zamiennych są średnio o 7,3% wyższe w krajach bez obowiązującej ochrony patentowej.

Z badań porównawczych przeprowadzonych przez Grupę Allianz wynika, że zastosowanie w naprawach powypadkowych części nieoryginalnych (części wyprodukowane przez niezależnych producentów, powstałe na wzór części oryginalnych, ale nie poddane testom  przeprowadzanym przez producentów pojazdów) nie musi być korzystne z punktu widzenia posiadacza naprawianego samochodu.

Chociaż ceny badanych części oryginalnych były wyższe niż ceny części nieoryginalnych, to łączny koszt naprawy powypadkowej przy zastosowaniu części oryginalnych wcale nie był znacząco wyższy w porównaniu z kosztem identycznej naprawy z użyciem części nieoryginalnych. Obniżka całkowitego kosztu naprawy powypadkowej wyniosła zaledwie tylko 5,4% (dla najpopularniejszych aut) i 3,6 % (dla pozostałych aut).

Warto także zwrócić uwagę na fakt, że w krajach objętych ochroną patentową obowiązujące stawki z tytułu ubezpieczenia samochodów nie są wyższe niż w krajach, gdzie nastąpiła liberalizacja rynku.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
MUSI BYĆ COOL
MUSI BYĆ COOL
Ten nowoczesny samochód miejski, dzięki nadmuchanej karoserii, nietypowym reflektorom, innowacyjnym panelom Airbump i dziesiątkom dostępnych wersji kolorystycznych sprawił, że kierowca wreszcie może wyrazić swoją osobowość.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic