|
||
Z jednym urządzeniem przez całą Europę?
2013-04-18
źródło:
DKV
mojeauto.pl
Wyobraźmy sobie podróż z północnego krańca Europy do słonecznej Sycylii. Kierowca ma zamontowane w samochodzie jedno urządzenie, które nalicza opłaty drogowe we wszystkich mijanych krajach. Automatycznie i bez zatrzymywania się. To sen czy bliska przyszłość branży transportowej? ![]() EETS (European Electronic Toll Service) to ogólnoeuropejski system poboru opłat drogowych. Zakłada możliwość naliczania myta ze wszystkich krajów Europy przy użyciu jednego urządzenia pokładowego. Jego szybkie uruchomienie jest jednym z priorytetów Komisji Europejskiej w obszarze transportu.
EETS obejmie jednym systemem opłat wszystkie kluczowe szlaki komunikacyjne. Korzyści tego rozwiązania to m.in. ograniczenie uciążliwych formalności dla przewoźników, oszczędność czasu dla kierowcy oraz swoboda podróżowania z jednym urządzeniem w pojeździe. System pomoże rozładować zatory na drogach oraz obniży koszty dzierżawy urządzeń pokładowych. Po licznych testach technologii wiemy już dzisiaj, że budowa takiego systemu nie stanowi problemu. Na obsługę nowej formy opłat gotowi są też operatorzy kart paliwowych. Jednak, jak wskazuje Michał Bałakier, dyrektor generalny DKV Euro Service Polska, przeszkodę stanowi brak porozumienia pomiędzy krajami członkowskimi Unii odnośnie do wizji funkcjonowania systemu. Brakuje ram prawnych, które są konieczne, aby umożliwić rejestrację czy składanie reklamacji. Nadal nie wiadomo też, jak finansować całe przedsięwzięcie. Technologia już jest Od strony technicznej wyzwanie stanowi integracja dwóch technologii w jednym urządzeniu: GPS (satelitarnej) oraz DSRC (mikrofalowej). Jest to konieczne, aby system EETS objął zasięgiem całą Europę. Rozwiązanie działające zgodne z tym założeniem już wkrótce uruchomi Francja: równolegle do mikrofalowego systemu TIS PL zacznie tu działać system hybrydowy Ecotaxe (GPS+DSRC). Aby móc wygodnie rozliczać opłaty w obu tych technologiach, konieczne było zaprojektowanie jednego urządzenia pokładowego, które czytać będzie zarówno sygnały satelitarne, jak i mikrofalowe. Przykładem takiego produktu jest DKV Box autorstwa operatora kart paliwowych DKV, który płynnie rejestruje opłaty na obu częstotliwościach. Co dalej? UE planuje wprowadzić system EETS w pierwszej kolejności w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Austrii, Włoszech, Dani oraz w Polsce. Wynika to z pełnej gotowości do współpracy na poziomie regionalnym pośród tychże właśnie państw. Zdobyte doświadczenie pozwoli na wdrożenie systemu w pozostałych częściach Europy. Planowo nastąpić ma to w latach 2014-2016. Jednym z głównych partnerów budowy systemu EETS będą koncerny paliwowe oraz operatorzy kart paliwowych. To oni, już w latach 90., przygotowali podłoże do wdrożenia EETS. Wprowadzili międzynarodowe karty paliwowe, które służą dziś do regulowania opłat drogowych w wielu krajach Europy. Dzięki temu przewoźnik otrzymuje jedną fakturę za wszystkie koszty poniesione w trasie: myto, paliwo czy usługi serwisowe. Co ciekawe, w przypadku operatorów kart niezależnych, opłaty drogowe stanowią już dziś jeden z dwóch podstawowych elementów oferty, równorzędny do tankowania paliwa.
Tematy w artykule:
transport
ciężarowe
transport ciezarowy
spedycja
logistyka
transport międzynarodowy
przewoznicy miedzynarodowi
samochody ciężarowe
Podobne wiadomości:Kierowcy poszukiwani na rynku pracyFinanse i prawo 2015-11-04 Jak donosi "Puls biznesu" pracodawcy z branży transportowo-logistycznej coraz częściej poszukują kierowców. Zapotrzebowanie jest coraz większe, firmy już czwarty kwartał z rzędu zwiększają zatrudnienie. KE bada niemiecką płacę minimalną dla...Ciężarówki i Autobusy 2015-05-21 Czy Komisja Europejska okaże się sprzymierzeńcem polskich firm transportowych? Niebawem się przekonamy, bowiem Komisja właśnie wszczęła postępowanie wyjaśniające w sprawie płacy minimalnej w Niemczech. |
Komentuj:
Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!