mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Z jednym urządzeniem przez całą Europę?

Z jednym urządzeniem przez całą Europę?

Wyobraźmy sobie podróż z północnego krańca Europy do słonecznej Sycylii. Kierowca ma zamontowane w samochodzie jedno urządzenie, które nalicza opłaty drogowe we wszystkich mijanych krajach. Automatycznie i bez zatrzymywania się. To sen czy bliska przyszłość branży transportowej?

Z jednym urządzeniem przez całą Europę?
EETS (European Electronic Toll Service) to ogólnoeuropejski system poboru opłat drogowych. Zakłada możliwość naliczania myta ze wszystkich krajów Europy przy użyciu jednego urządzenia pokładowego. Jego szybkie uruchomienie jest jednym z priorytetów Komisji Europejskiej w obszarze transportu.

EETS obejmie jednym systemem opłat wszystkie kluczowe szlaki komunikacyjne. Korzyści tego rozwiązania to m.in. ograniczenie uciążliwych  formalności dla przewoźników, oszczędność czasu dla kierowcy oraz swoboda podróżowania z jednym urządzeniem w pojeździe. System pomoże rozładować zatory na drogach oraz obniży koszty dzierżawy urządzeń pokładowych.

Po licznych testach technologii wiemy już dzisiaj, że budowa takiego systemu nie stanowi problemu. Na obsługę nowej formy opłat gotowi są też operatorzy kart paliwowych. Jednak, jak wskazuje Michał Bałakier, dyrektor generalny DKV Euro Service Polska, przeszkodę stanowi brak porozumienia pomiędzy krajami członkowskimi Unii odnośnie do wizji funkcjonowania systemu. Brakuje ram prawnych, które są konieczne, aby umożliwić rejestrację czy składanie reklamacji. Nadal nie wiadomo też, jak finansować całe przedsięwzięcie.

Technologia już jest
Od strony technicznej wyzwanie stanowi integracja dwóch technologii w jednym urządzeniu: GPS (satelitarnej) oraz DSRC (mikrofalowej). Jest to konieczne, aby system EETS objął zasięgiem całą Europę.

Rozwiązanie działające zgodne z tym założeniem już wkrótce uruchomi Francja: równolegle do mikrofalowego systemu TIS PL zacznie tu działać system hybrydowy Ecotaxe (GPS+DSRC). Aby móc wygodnie rozliczać opłaty w obu tych technologiach, konieczne było zaprojektowanie jednego urządzenia pokładowego, które czytać będzie zarówno sygnały satelitarne, jak i mikrofalowe. Przykładem takiego produktu jest DKV Box autorstwa operatora kart paliwowych DKV, który płynnie rejestruje opłaty na obu częstotliwościach.

Co dalej?
UE planuje wprowadzić system EETS w pierwszej kolejności w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Austrii, Włoszech, Dani oraz w Polsce. Wynika to z pełnej gotowości do współpracy na poziomie regionalnym pośród tychże właśnie państw. Zdobyte doświadczenie pozwoli na wdrożenie systemu w pozostałych częściach Europy. Planowo nastąpić ma to w latach 2014-2016.

Jednym z głównych partnerów budowy systemu EETS będą koncerny paliwowe oraz operatorzy kart paliwowych. To oni, już w latach 90., przygotowali podłoże do wdrożenia EETS. Wprowadzili międzynarodowe karty paliwowe, które służą dziś do regulowania opłat drogowych w wielu krajach Europy. Dzięki temu przewoźnik otrzymuje jedną fakturę za wszystkie koszty poniesione w trasie: myto, paliwo czy usługi serwisowe. Co ciekawe, w przypadku operatorów kart niezależnych, opłaty drogowe stanowią już dziś jeden z dwóch podstawowych elementów oferty, równorzędny do tankowania paliwa.

Podobne wiadomości:

Kierowcy poszukiwani na rynku pracy

Kierowcy poszukiwani na rynku pracy

Finanse i prawo 2015-11-04

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na A2

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na A2

Polskie drogi 2015-06-25

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport