mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Z zewnątrz amerykańskie, wewnątrz Fiat

Z zewnątrz amerykańskie, wewnątrz Fiat

"Z zewnątrz amerykańskie, wewnątrz Fiat" - to główna myśl programu naprawczego, jaki na najbliższe pięć lat dla koncernu Chrysler przedstawił Sergio Marchionne, szef włoskiej firmy.

Z zewnątrz amerykańskie, wewnątrz Fiat
Wczorajsze spotkanie w siedzibie Chryslera, w Auburn Hills w stanie Michigan, w sprawie programu naprawczego dla Chryslera trwało blisko siedem godzin, a uczestniczyli w nim wszystkie najważniejsze osoby w amerykańskim koncernie oraz Sergio Marchionne, szef Fiata. Tak długie spotkanie nie powinno jednak dziwić. Aby uzdrowić Chryslera potrzebne są bowiem radykalne kroki, a nie kosmetyczne zmiany, jak kilkakrotnie podkreślał już Marchionne.

Najważniejsze punkty programu dotyczą oczywiście wprowadzenia oszczędności na każdym niemal kroku, czego jednym z efektów będzie ograniczenie produkcji w większości amerykańskich fabryk Chryslera, a co za tym idzie zwolnienia. Drugą, nie mniej istotną kwestią, będzie transfer technologii od Fiata, w tym przede wszystkim małe i oszczędne silniki oraz platformy, za które to Fiat stał się właścicielem 20 procent akcji Chryslera. I wreszcie trzeci główny punkt programu, czyli nowości, jakie w najbliższych pięciu latach wyjadą z amerykańskich fabryk koncernu.

Jeśli chodzi o markę Dodge, to trzy najważniejsze nowości pojawią się w latach 2012-2013. Będą to całkowicie nowe modele w segmencie C, segmencie małych auta oraz zbudowany na platformie Fiata sedan, będący następcą Avengera. W międzyczasie Dodge planuje siedmiomiejsciowego crossovera (koniec 2010 r.), a także odświeżone wersje modeli Avenger, Journey, Caravan oraz Charger. Nie wiadomo, jaka przyszłość czeka z kolei Vipera. Wraz z końcem przyszłego lata zakończona zostanie produkcja tego modelu. Jego następca najprawdopodobniej pojawi się w sprzedaży dopiero w 2012 roku, jednak na dziś dzień nie ma jeszcze decyzji, czy wciąż będzie się nazywać Viper.

Większych rewolucji, przynajmniej jeśli chodzi o nazwy modeli, nie przewidziano natomiast co do aut marki Chrysler. W ofercie pojawią się jednak wersje z mniejszymi i słabszymi silnikami, w tym i z dieslami oraz jednostkami MultiAir. Pierwszym jednak autem, który trafi na rynek amerykański z dieslem, będzie popularny w Europie Fiat 500, a z którym to modelem władze firmy wiążą bardzo duże nadzieje. Jego produkcja ruszy już w przyszłym roku w maksykańskiej fabryce koncernu.

Większe korzyści przynieść ma również wspólne wykorzystanie platform. Wszystkie nowe modele Chryslera będą teraz powstawać na wspólnych platformach z modelami Alfa Romeo. Jedynie flagowy 300C skorzysta z tego samego rozwiązania, co nowa generacja Lancii Thesis. Do 2014 roku w autach obu koncernów mają już funkcjonować trzy wspólne platformy. Więcej aut będzie powstawać także na tej samej platformie. Przykładowo ze średnio dwóch w 2010 do trzech w 2014 roku w przypadku Chryslera.

Podobne wiadomości:

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Aktualności 2016-11-10

Komentuj:

~Chryslerowiec 2009-11-06

Jakie to słabe:(, na bazie fiata, dramatyczne, plastikowe, miękkie, słabe, toporne, niewytrzymałe, nieergonomiczne, nieprodukowane w stanach. Super deal zrobili ameryaknie. Mam od 5 lat T&C, żaden multivan, multipla, evision, ullyses nie umywa się do T&C. Dramatem jednak jest to skrzynia, skrzynia T&C wytrzymała już 300.000 i silnik, niech pokarzą mi choć jednego fiata z takim przebiegiem z żadnymi skutkami ubocznymi typu głowica!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport