mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Zaoszczędź 2000 litrów ON

Zaoszczędź 2000 litrów ON

Tankowanie do pełna dalekobieżnej ciężarówki kosztuje dziś od 1000 do 2000 euro. Aerodynamiczna naczepa i ciężarówka Daimlera pozwalają na drastyczne ograniczenie oporu powietrza i zużycia paliwa.

Zaoszczędź 2000 litrów ON
Aerodynamiczna naczepa przynosi rocznie około 2000 litrów oleju napędowego oszczędności, co odpowiada kwocie niemal 3000 euro. W tym samym czasie emisja dwutlenku węgla zostaje ograniczona o ponad 5 ton. Niższy apetyt na paliwo notuje także aerodynamiczna ciężarówka Mercedes-Benz. Światowa premiera obu pojazdów odbyła się podczas Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych Pojazdów Użytkowych 2012 (IAA Nutzfahrzeuge 2012) w Hanowerze.
Współczynnik oporu powietrza niższy o sensacyjną wartość 18 proc., zużycie paliwa niższe o 4,5 proc.
Aerodynamiczna naczepa, zaprojektowana przez Mercedes-Benz, ogranicza opór powietrza pojazdu członowego o około 18 procent. Praktyczne testy potwierdzają, że 40-tonowy zestaw z aerodynamiczną naczepą może w transporcie dalekobieżnym uzyskać zużycie paliwa niższe o 4,5 proc. Przy zwyczajowym rocznym przebiegu takich pojazdów - 150 000 km - oznacza to zaoszczędzenie około 2000 litrów oleju napędowego oraz niższą o ponad 5 ton emisję dwutlenku węgla rocznie.

Actros StreamSpace pozostaje bez zmian
Ciągnik siodłowy - w tym wypadku nowy Mercedes-Benz Actros z kabiną StreamSpace - pozostaje bez zmian. Nowy Actros jest już odpowiednio zoptymalizowany aerodynamicznie. Dodatkowe wyposażenie obejmuje jedynie deflektor na dachu, boczne owiewki kabiny i boczne osłony. Pakiet ten występuje jako wyposażenie fabryczne.

Aerodynamiczna naczepa spełnia wszelkie potrzeby bez kompromisów
Pozbawiona zbędnych, futurystycznych rozwiązań, aerodynamiczna naczepa Mercedes-Benz została tak zaprojektowana, by spełniać wszelkie praktyczne potrzeby bez żadnych ograniczeń. Wykorzystuje ona standardowy kontener o długości 13,6 m do przewozu produktów chłodzonych. Aerodynamiczna naczepa dostosowana jest do wszystkich codziennych wymagań operacji transportowych, począwszy od odpowiedniego prześwitu, poprzez kąt zejścia i natarcia, aż po przyjazne w użytku tylne drzwi.

Osiągnięcia w dziedzinie aerodynamiki nie wpłynęła na przestrzeń ładunkową.
Schmitz Cargobull - uznany specjalista w dziedzinie przyczep - wraz z dwoma partnerami Daimler Trucks zwrócili szczególną uwagę na względy praktyczne. Schmitz Cargobull produkuje dodatki w bliskiej współpracy z Daimler Trucks. Aerodynamiczna naczepa nie jest dopasowana specjalnie do pojazdów marki Mercedes-Benz; wszyscy producenci mogą na jej podstawie projektować ekonomiczne i przyjazne środowisku ciągniki siodłowe.

Maksymalna ekonomiczność: Actros z aerodynamiczną naczepą
Aerodynamiczna naczepa dowodzi, że perfekcyjna interakcja pomiędzy ciągnikiem siodłowym a naczepą jest niezbędna do osiągnięcia maksymalnej ekonomiczności. Doświadczenia zdobyte w trakcie "Record Run" (ukończonym przez spełniającego normę Euro VI Actrosa 1845 ze standardową naczepą z wynikiem jedynie 25,9 l/100 km) wskazują jednoznacznie, że zużycie paliwa 40-tonowego pojazdu członowego poniżej 25 l/100 km jest możliwe w przypadku połączenia Actrosa i aerodynamicznej naczepy. Jeszcze kilka lat temu podobne wyliczenia eksperci potraktowaliby jako utopię.

Rzeczywisty zestaw, a nie prototyp
Tak znaczne obniżenie oporu powietrza całego pojazdu członowego uzyskano poprzez liczne pojedyncze zabiegi w budowie naczepy. Deflektor powietrza na ścianie grodziowej naczepy redukuje dystans pomiędzy nią a ciągnikiem siodłowym, natomiast boczne panele kierują powietrze bezpośrednio w kierunku charakterystycznego tylnego dyfuzora, który łączy się z osłonami podwozia. Detale takie jak osłony tylnych lamp i elementów podwozia dowodzą, jak drobiazgowo została dopracowana aerodynamika naczepy.

Perfekcyjne zakończenie: zwężenie tylnej części przyczepy
Kluczową cechą koncepcji aerodynamicznej naczepy jest tylna część ze skrzydłami w kształcie kadłuba łodzi (ang. boat tail) o maksymalnej długości 400 mm. Wykonane z aluminium skrzydła mają elegancką formę. Zamocowano je na zawiasach, zapewniających dostęp do przestrzeni ładunkowej.
Przyszłe regulacje UE zezwolą na stosowanie naczep ze zwężeniem tylnej części
Dodatkowe skrzydła wydłużają aerodynamiczną naczepę, ale mają zasadnicze znaczenie dla aerodynamiki pojazdu członowego. Apele do władz nie pozostały bez echa - w maju br. Komisja Europejska zarekomendowała zwiększenie dopuszczalnej długości zestawów o 500 mm w celu umożliwienia stosowania aerodynamicznych dodatków w tylnej części pojazdów. Należy spodziewać się, że nowe regulacje zostaną przyjęte w Unii Europejskiej do wiosny 2013 r.

Aerodynamiczna ciężarówka pozwala na ograniczenie zużycia paliwa o 3 proc.
Prototyp aerodynamicznej ciężarówki Mercedes-Benz pokazuje, że zoptymalizowana pod kątem aerodynamiki ciężarówka również jest ekonomicznym i ekologicznym rozwiązaniem. Notuje ona o około 12 proc. lepszą aerodynamikę od konwencjonalnych pojazdów, co przekłada się na około 3-proc. obniżenie zużycie paliwa na drogach szybkiego ruchu. Przy rocznym przebiegu 50 000 km, oznacza to oszczędność około 350 l paliwa i 500 euro rocznie oraz niższą o niespełna tonę emisję CO2.

Baza dla aerodynamicznej ciężarówki: Actros ClassicSpace
Bazą dla aerodynamicznej ciężarówki Mercedes-Benz jest Actros z kabiną ClassicSpace o szerokości 2,3 m i dwuosiowym podwoziem o dopuszczalnej masie własnej 18 t. Kabina zapewnia odpowiednie własności aerodynamiczne także dla aerodynamicznej ciężarówki. Nie ma tu potrzeby montażu deflektora ściany grodziowej, pojawił się za to spojler dachowy. W przeciwieństwie do wielu niewłaściwie ukształtowanych, pudełkowatych kabin, aerodynamiczna ciężarówka ma krawędzie o promieniu 80 mm po bokach i 200 mm przy ścianie grodziowej. Ich wyprofilowanie zapewnia skuteczny przepływ powietrza.
Boczne panele i tylny dyfuzor przypominają te z aerodynamicznej naczepy. Podwozie aerodynamicznej ciężarówki zostało osłonięte na całej powierzchni. Również w tym przypadku kluczową cechą jest zwężona tylna część z odchylanymi sprężynowo skrzydłami, które zapewniają dostęp do windy załadowczej i przestrzeni ładunkowej.

Dalsze pomiary i jazdy próbne klientów
Jesienią zostaną przeprowadzone dalsze pomiary zużycia paliwa i jazdy próbne Actrosem z aerodynamiczną naczepą oraz aerodynamiczną ciężarówką. W kolejnym etapie wybrani klienci będą testować zestaw złożony z Actrosa i aerodynamicznej naczepy podczas codziennych operacji transportowych.
Przy odpowiednim popycie uruchomienie produkcji aerodynamicznej naczepy i aerodynamicznej ciężarówki może nastąpić stosunkowo szybko. Niewykluczone, że aerodynamiczna ciężarówka zostanie zmodernizowana w celu stworzenia zestawu z aerodynamiczną naczepą.

Podobne wiadomości:

Mercedes CLA i CLA Shootnig Brake odświeżone

Mercedes CLA i CLA Shootnig Brake odświeżone

Premiery 2016-03-16

Mercedes Klasa E W 213 - znamy polskie ceny!

Mercedes Klasa E W 213 - znamy polskie ceny!

Aktualności 2016-01-22

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport