mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Zatankowałeś złe paliwo? Co robić?

Zatankowałeś złe paliwo? Co robić?

Wystarczy chwila nieuwagi, by do baku naszego auta wlać niewłaściwe paliwo. Pół biedy, kiedy od razu się zorientujemy. Gorzej, gdy uruchomimy silnik, co może wiązać się z dużo poważniejszymi konsekwencjami.

Zatankowałeś złe paliwo? Co robić?
Jedną z najczęstszych pomyłek popełnianych przez kierowców podczas tankowania jest nalanie do baku samochodu jeżdżącego na olej napędowy benzyny. Aby zminimalizować ryzyko takich sytuacji, producenci aut  projektują wlewy paliwa o różnej średnicy. I tak, w wielu przypadkach wlew do oleju napędowego jest szerszy niż do benzyny, dlatego ryzyko pomyłki w drugą stronę (olej napędowy do auta z silnikiem benzynowym) jest dużo niższe. Niestety zasada ta dotyczy tylko nowszych modeli samochodów. Stacje benzynowe również przychodzą z pomocą kierowcom i na wielu z nich, końcówki węża przy dystrybutorze mają różną średnicę (średnica pistoletu do ropy napędowej jest szersza niż wlew samochodu na benzynę). Często takie pistolety dystrybutorów oleju napędowego i benzyny różnią się od siebie kolorem plastikowej osłony - w pierwszym przypadku jest ona czarna, natomiast w drugim zielona.

Namieszałeś? Nie odpalaj
Co zrobić w sytuacji, kiedy dojdzie do pomyłki? Wszystko zależy od ilości nieprawidłowego paliwa oraz tego czy wlaliśmy benzynę do diesla czy odwrotnie. W pierwszym przypadku silnik powinien poradzić sobie z niewielką ilością benzyny, zwłaszcza, jeśli mówimy o starszych modelach. Mówiąc niewielka mamy na myśli najwyżej 5% całkowitej objętości zbiornika paliwa.

Sytuacja wygląda nieco inaczej w samochodach nowej generacji, które posiadają układy typu Common Rail lub pompowtryskiwacze – tutaj konieczne będzie wezwanie profesjonalnej pomocy, gdyż jazda na złym paliwie może doprowadzić do poważnych uszkodzeń np. zatarcia pompy wtryskowej. – W takiej sytuacji, jeśli silnik popracuje przez dłuższy czas, może to skutkować koniecznością naprawy instalacji wtryskowej – mówi Artur Zaworski, specjalista ds. technicznych firmy Starter.

Sonda Za ile najczęściej tankujesz paliwo?
do 50 zł
55.46 %
50-100 zł
27.38 %
do pełna
17.16 %
Pamiętajmy, że jeśli zatankujemy większą ilość nieprawidłowego paliwa nie należy ani na moment uruchamiać silnika. W takiej sytuacji najbezpieczniejszym wyjściem będzie wypompowanie całej zawartości baku. Należy też przepłukać zbiornik paliwa i wymienić filtr paliwowy. Ale to już zadanie dla fachowca. Każda próba opróżnienia baku na własną rękę jest ryzykowna i może okazać się bardziej kosztowna, niż oddanie auta w ręce profesjonalisty. Nieumiejętne wypompowywanie paliwa może uszkodzić np. czujnik poziomu paliwa lub pompę paliwa, co wiąże się z późniejszymi kosztownymi naprawami.

– Jeśli nie jesteśmy pewni, czy uruchomienie samochodu spowoduje większe szkody warto sięgnąć po pomoc fachowca. I tu z pomocą przychodzi assistance – jeśli silnik nie został uruchomiony i jest prawdopodobne, że niewłaściwe paliwo da się od razu usunąć, na miejsce zgłoszenie wysłany jest mobilny warsztat samochodowy – mówi Jacek Pobłocki dyrektor działu marketingu i rozwoju firmy Starter. – Dzięki temu możliwa jest natychmiastowa diagnostyka i pomoc, a kierowca oszczędza nie tylko czas, ale również pieniądze potrzebne na naprawę w warsztacie – dodaje J. Pobłocki. Jeśli nie ma innego wyjścia to auto jest odholowywane i dopiero w warsztacie złe paliwo jest odpompowywane.

Benzyna vs diesel
Co w sytuacji, kiedy wlejemy olej napędowy do auta na benzynę? Tutaj sposób postępowania zależy również od ilości nieprawidłowego paliwa. Jeśli kierowca zatankował niewiele oleju napędowego i nie uruchomił silnika najprawdopodobniej obejdzie się bez większych szkód, zwłaszcza jeśli auto wyposażone jest w gaźnik, co jednak jest rzadko spotykanym dziś rozwiązaniem. Wówczas wystarczy tylko płukanie układu paliwowego i wymiana filtra. Sytuacja zmienia się, jeśli kierowca uruchomi silnik. W tym przypadku konieczne jest holowanie do warsztatu, gdzie układ będzie gruntownie oczyszczony z niewłaściwego paliwa.

 benzyna do diesla
olej napędowy do benzyny
silnik uruchomiony

- płukanie układu paliwowego
- wymiana filtra paliwowego

- wymiana instalacji wtryskowej
- wymiana pompy wysokiego ciśnienia
- zatarcie całego silnika
silnik nieuruchomiony
- wypompowanie zawartości baku
- przepłukanie układu paliwowego
- wymiana filtra paliwowego
- wymiana świec zapłonowych
- wypompowanie zawartości baku
- wymiana filtru paliwa
- przepłukanie przewodów
- przepłukanie wtryskiwaczy


Podobne wiadomości:

Sprawdzono jakość paliwa w 2015 roku - wyniki kontroli

Sprawdzono jakość paliwa w 2015 roku - wyniki...

Aktualności 2016-04-13

Lukoil sprzedaje swoje stacje w Polsce

Lukoil sprzedaje swoje stacje w Polsce

Aktualności 2016-02-06

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport