mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Złap przyczepność

Złap przyczepność

Nawierzchnia toru to jeden z czynników decydujących o przyczepności i zużyciu opon w Formule 1. Efekty, jakie wywiera na ustawienie samochodów i dobór strategii wyścigowej, sprawiają, że ma ona duży wpływ na wyniki osiągane na torze.

Tor imienia Jose Carlosa Pace, położony na przedmieściach Sao Paulo, gdzie w najbliższy weekend rozegrane zostanie GP Brazylii, prawie niczym nie różni się od nawierzchni ulic w tym wielomilionowym mieście – może poza liczbą dziur w jezdni.

Nawierzchnia toru, tak jak w przypadku innych torów F1, składa się z trzech warstw – warstwy nośnej, warstwy spajającej i warstwy ściernej. Pierwsza z nich to gruby pokład szorstkiego, porowatego asfaltu. Na nią nakładana jest warstwa spajająca – ma ona za zadanie nie tylko wyrównać porowatą warstwę nośną, ale także zapewnić położonej na niej warstwie ściernej należytą przyczepność.

Asfalt to mieszanka żwiru i masy bitumicznej. Duży nacisk kładzie się na dobór materiałów, zwłaszcza podczas budowy nowych torów. "Objechaliśmy najbliższe kamieniołomy i wybraliśmy najlepsze kamienie", mówi architekt torów wyścigowych Hermann Tilke, który zaprojektował obiekty w Bahrajnie, Malezji i Szanghaju. Żwir poddawany jest badaniom w laboratoriach, sprawdzana jest ścieralność i przyczepność.

Obciążenia, jakim poddawana jest nawierzchnia toru wyścigowego, różnią się całkowicie od tych występujących na zwykłej drodze. Dlatego masa bitumiczna wzmacniana jest materiałem polimerowym. Na zwykłej drodze największe obciążenie powodowane jest masą – np. hamującą trzydziestotonową ciężarówką. Na torze wręcz przeciwnie – rozgrzane, przyczepne opony powodują, że kamyczki są "wyciągane" do góry. Działa to w połączeniu z wysokimi prędkościami, które wytwarzają większe ciśnienie tuż przed oponą i mniejsze za nią.  Okres przydatności nawierzchni toru wyścigowego wynosi zaledwie pięć-dziesięć lat, w zależności od warunków atmosferycznych i konserwacji.

W Formule 1 wpływ nawierzchni toru na zużycie opon zależy nie tylko od osiąganych prędkości i liczby manewrów wyprzedzania, ale także od struktury użytych materiałów. Zużycie opon jest szczególnie duże w Barcelonie i na Monzy. Stosunkowo niskie obciążenie opon występuje w Monaco. Kierowcom podoba się wysoki poziom przyczepności w Malezji, Barcelonie, na Suzuce i Hockenheim, ale tory w Melbourne, Budapeszcie oraz Imola i Nurburgring oferują bardzo niską przyczepność.

W przypadku Autodromo Jose Carlos Pace, toru na którym rozgrywana jest Grand Prix Brazylii, poziom przyczepności i zużycia opon jest dość niski. Zgodnie z teorią Hermanna Tilke, możemy spodziewać się interesującego wyścigu z dużą liczbą manewrów wyprzedzania.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport