mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Zmiany w Kodeksie Drogowym

Zmiany w Kodeksie Drogowym

Będzie bezpieczniej.

1 stycznia 2002 roku weszły w życie zmiany w przepisach ruchu drogowego. Jest to największa i najpoważniejsza nowelizacja Kodeksu Drogowego od 1997 r. Dla kierowców oznacza to konieczność przyzwyczajenia się do kilku istotnych zmian. Oto najważniejsze z nich:

- Dotychczasowy wiek 17 lat wymagany dla uzyskania prawa jazdy kategorii A lub B został zastąpiony wiekiem 18 lat tak, aby osiągnąć zgodność w tym zakresie z ustawodawstwem unijnym. Przepis ten wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2002 r., przy czym jeżeli kandydat na prawo jazdy rozpocznie przed tym dniem szkolenie lub je ukończy, to będzie mógł uzyskać prawo jazdy na dotychczasowych zasadach, pomimo nie osiągnięcia wieku 18 lat;

- Kierowcy, którzy zgromadzą na swym koncie 24 punkty karne lub zostaną zatrzymani w stanie nietrzeźwości, narkotyków lub innych podobnych środków przejdą specjalne badania psychologiczne;

- Zabronione jest korzystanie w czasie jazdy z telefonów komórkowych wymagających trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku;

- Uściślono przepisy o przewożeniu dziecka w foteliku. Teraz obowiązkowo w takim foteliku należy przewozić dziecko, które ma mniej niż 12 lat i mniej niż 150 cm wzrostu (należy pamiętać, że zarówno fotelik ochronny, jak i inne urządzenia ochronne powinny być odpowiednio oznakowane znakiem homologacji międzynarodowej, znakiem bezpieczeństwa lub w inny wymagany sposób).

Niezależnie od wzrostu dziecka oraz od faktu, czy pojazd jest wyposażony w pasy bezpieczeństwa, dziecko w wieku do lat dwunastu nie może być przewożone na przednim siedzeniu poza fotelikiem ochronnym. Należy tutaj przypomnieć, że w tym przypadku nie można stosować innych niż foteliki urządzeń ochronnych (urządzenia te można stosować jedynie na tylnych siedzeniach) oraz przewozić dziecka tyłem do kierunku jazdy jeżeli pojazd wyposażony jest w poduszkę powietrzną dla pasażera;

- Osoby zwolnione z obowiązku używania pasów bezpieczeństwa ze względów zdrowotnych, będą musiały obecnie legitymować się orzeczeniem lekarskim potwierdzającym ten fakt;

- Wprowadzono również bardzo istotną zmianę dotyczącą osób porzucających pojazdy na ulicy, lub też wyjeżdżających na dłużej. Na podstawie nowego przepisu straż gminna lub policja będzie mogła wywozić (usuwać) pojazd na koszt właściciela, jeśli jest on bez tablic rejestracyjnych lub też wygląda na nieużywany od dłuższego czasu. Zostaną one uznane za porzucone z zamiarem wyzbycia i przejęte na własność gminy z mocy ustawy jeśli w ciągu sześciu miesięcy właściciel nie zgłosi się po auto;

- Pojazdy szynowe i gimbusy mają bezwzględne pierwszeństwo przejazdu przed innymi uczestnikami ruchu, chyba że znaki stanowią inaczej;

- Kierowca autobusu przewożącego dzieci otrzymał uprawnienia osoby kierującej ruchem. Ma to umożliwić mu zatrzymywanie innych pojazdów podczas wsiadania i wysiadania przewożonych przez niego dzieci;

- Wprowadzono zakaz dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu oraz zakaz wymiany nadwozia, podwozia lub ramy (co ma zapobiec m.in. obchodzeniu zakazu rejestracji składaków);

- Zniesiono rejonalizację badań technicznych. Teraz można je przeprowadzać na terenie całego kraju, a nie jak dotąd – tylko w województwie, w którym samochód został zarejestrowany;

- Wprowadzono też nowy dokument. Jest to tzw. „karta parkingowa” przeznaczona dla osób niepełnosprawnych. Dokument ten pozwala zarówno w Polsce, jak i całej UE parkować w wielu miejscach, w których innych kierowców obowiązuje zakaz postoju;

- Wprowadzono też tzw. świadectwo oryginalności pojazdu. Oznacza to, iż od roku 2003 osoba, która będzie chciała zarejestrować auto zarejestrowane już wcześniej w kraju przez inną osobę, będzie musiała przedstawić taki dokument;

- Rowerzysta przejeżdżający przez jezdnię poza wyznaczonym przejazdem zawsze musi ustępować pierwszeństwa innym, w tym także skręcającym pojazdom;

- W celu zapewnienia lepszej ochrony i bezpieczeństwa pieszych uporządkowano zasady korzystania przez rowerzystów z chodnika. Minimalna szerokość chodnika, po którym może poruszać się rower wynosi 2 m, a rowerzysta jadący po chodniku zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności. Ponadto ze względu na fakt preferowania ruchu pieszych rowerzysta poruszający się po chodniku powinien ustępować im miejsca, czyli usuwać się z drogi pieszych i zapewnić im swobodę korzystania z chodnika;

- wprowadzono również obowiązek opłacania przez pracodawców kosztów badań zatrudnionych przez nich kierowców.

Nowe przepisy mają jednak nie tylko ułatwiać życie, ale przede wszystkim poprawiać bezpieczeństwo na polskich drogach.

„Liczba osób, która ginie każdego dnia w wypadkach, liczba ludzi, którzy doznają trwałego uszczerbku na zdrowiu, skutki tego - i społeczne i finansowe - skłaniają nas do tego, aby poszukiwać wszystkich możliwych rozwiązań, które temu będą służyć” - mówił wicepremier Marek Pol. W związku z tym, wicepremier zapowiedział, że zmian w przepisach będzie więcej, a w opanowaniu tych, które będą obowiązują od stycznia, kierowcom pomoże specjalna broszura wydana przez Ministerstwo Infrastruktury. Mają je policjanci z "drogówki" i rozdają podczas kontroli drogowych.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport