mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Zmiany w przepisach o transporcie ponadgabarytowym

Zmiany w przepisach o transporcie ponadgabarytowym

Wspólne prace Ministerstwa Infrastruktury, GDDKiA oraz Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźnikow Transportu Nienormatywnego zaowocowały projektem zmian, m.in. w ustawie Prawo o ruchu drogowym, w definicji „pojazd nienormatywny” oraz zmian w podziale kompetencji i zasadach wydawania zezwolen na ruch pojazdów nienormatywnych po drogach publicznych. Dzięki tym zmianom, Polska może przestać być outsiderem pod względem regulacji prawnych związanych z transportami ponadgabarytowymi. O projekcie oraz o problemach z wprowadzeniem go życie informuje portal internetowy Spedycje.pl oraz Kancelaria Iuridica

Zmiany w przepisach o transporcie ponadgabarytowym

Przepisy dotyczące transportu ponadgabarytowego były wielokrotnie zmieniane i aktualizowane, jednakże dynamika rozwoju środków transportowych powoduje, że obecne przepisy, które obowiązują od 2004 r., są zupełnie przestarzałe i nieadekwatne do możliwości technicznych pojazdów posiadanych przez polskich przewoźników, nie mówiąc już o przepaści jaka dzieli system prawny krajów ościennych od polskich norm.
W czerwcu 2008 r. zostało powołane Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przewoźnikow Transportu Nienormatywnego (OSPTN), które obecnie zrzesza kilkaset firm związanych z transportem ponadgabarytowym. Głównym celem OSPTN jest działanie na rzecz podmiotów związanych z transportem ponadgabarytowym. Działania zarządu OSPTN doprowadziły do powstania w Ministerstwie Infrastruktury grupy roboczej, której celem było przygotowanie pełnego projektu zmiany ustawy o ruchu, które dostosują przepisy do oczekiwań, wymogów, a także możliwości technicznych pojazdów posiadanych przez zainteresowane podmioty. Dzięki temu przez kilka miesięcy osoby reprezentujące Ministerstwo Infrastruktury, GDDKiA, OSPTN oraz innych zrzeszeń przewoźników, pracowały nad projektem ustawy, który, przy aprobacie MI oraz GDDKiA, będzie spełniał oczekiwania, jakie stawiają podmioty związane z transportem ponadgabarytowym, w tym przewoźnicy. W trakcie prac ustalono zupełnie nowe reguły, jakie mają obowiązywać w związku z przejazdem pojazdami nienormatywnymi.
W opinii przewoźników, projekt ustawy dorównuje warunkom, jakie obowiązują w innych krajach europejskich, znacząco ogranicza szarą strefę oraz minimalizuje nieuczciwą konkurencję. Dzięki obszernemu uregulowaniu siedmiu kategorii zezwoleń, krótkiemu czasu wydawania, a także stosunkowo długim okresom na jakie będą wydawane, Polska może przestać być outsiderem pod względem regulacji prawnych związanych z transportami ponadgabarytowymi.
Niestety, pomimo pełnej aprobaty projektu przez głównych zainteresowanych (MI, GDDKiA, przewoźnicy – strona społeczna) procedury legislacyjne niezmiernie opóźniają wejście w życie wspomnianego projektu. Z ustaleń wynika, że projekt ustawy zalega w Rządowym Centrum Legislacji, które od kilkunastu miesięcy pracuje nad nim. Tymczasem, biorąc pod uwagę liczbę inwestycji drogowych, sportowych i innych, które wymagają sprawnego działania transportu ponadgabarytowego, powinien być rozpatrzony priorytetowo.


Podobne wiadomości:

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na A2

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na A2

Polskie drogi 2015-06-25

IKEA testuje paliwo LNG

IKEA testuje paliwo LNG

Ciężarówki i Autobusy 2015-06-09

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport