mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Zrobią symulację wypadku Kubicy

Zrobią symulację wypadku Kubicy

Czy Robert Kubica miał szansę uniknąć w wypadku poważnych obrażeń ciała? Na to pytanie odpowiedzą wyniki crash testu, który już w najbliższy w piątek zostanie przeprowadzony na jedynym w Polsce i jednym z trzech torów w Europie Środkowo-Wschodniej do przeprowadzania crash testów, który może wydawać certyfikaty CE.

Zrobią symulację wypadku Kubicy
Uczestnicy wydarzenia w Inowrocławiu będą mogli zobaczyć, jak zachowuje się rozpędzony samochód, gdy uderza w prawidłowo i nieprawidłowo zmontowaną drogową barierę ochronną. Co więcej, test pozwoli sprawdzić, co w momencie uderzenia dzieje się w samochodzie, a zwłaszcza działaniu jakich sił i przeciążeń poddany jest kierowca. Wszystko to zarejestruje pięć superszybkich kamer.

O godzinie 10:00 na torze crash testowym Inter Metal zostanie wykonany test uderzenia w poprawnie zamontowaną barierę ochronną. Dwie godziny później rozpędzony samochód zderzy się z barierą zamontowaną w sposób nieprawidłowy. Organizatorzy zadbali o odtworzenie warunków wypadku, który wydarzył się podczas rajdu Ronde di Andora.

Do testu zostanie użyty ten sam model samochodu, którym wówczas jechał polski kierowca. Auto rozpędzi się do 110 km/h, a uderzenie nastąpi pod kątem 20 stopni. – Nie próbujemy odtworzyć sytuacji rajdowej jeden do jednego – zastrzega jednak Piotr Chojnacki z firmy Saferoad, organizator testu. – Bazując na pewnych faktach próbujemy pokazać, jaka jest różnica zachowania się bariery zmontowanej poprawnie i wadliwie – dodaje.

Według jednej z hipotez to właśnie uszkodzona lub źle zamontowana bariera ochronna spowodowała ciężkie obrażenia polskiego kierowcy. Fragment wadliwej konstrukcji uderzył w samochód prowadzony przez Roberta Kubicę. Po zderzeniu bariera przebiła się przez karoserię pojazdu, poważnie raniąc kierowcę. Dlatego dzięki przeprowadzonym eksperymentom dziennikarze dowiedzą się, jak powinna zachowywać się idealna bariera podczas zderzenia. Wbrew pozorom nie może być ona twarda i niezniszczalna. Wręcz przeciwnie – ma dać się zniszczyć, a przez to przejąć energię kinetyczną samochodu i wyhamować go.  Kubica najprawdopodobniej uderzył w barierę starego typu, która nie jest już stosowana przy europejskich drogach. – Bariera na szosie się złamała i weszła do środka auta, między silnikiem a kolumną kierownicy – mówił po wypadku Krzysztof Hołowczyc.
 
W krajach Europy Zachodniej i w Skandynawii od wielu lat na drogach stosuje się wyłącznie bariery, które udowodniły swoją skuteczność w czasie crash-testów. W Polsce dopiero od roku obowiązuje Norma Europejska dotycząca barier. – Bezpieczeństwa na drogach zależy nie tylko od zachowań kierowców, ale także od infrastruktury, stąd wprowadzamy nowe standardy także w zakresie barier ochronnych – przyznaje Andrzej Maciejewski- zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Test z barierami w warunkach zbliżonych do wypadku z udziałem Roberta Kubicy jest częścią ogólnopolskiej akcji Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa "Weekend bez ofiar". Poza crash testem na specjalnym torze, przez cały dzień na inowrocławskim Rynku odbywać będzie się piknik edukacyjny. Inowrocławianie zobaczą m.in.: symulacje wypadków, pokazy akcji ratowniczych, ćwiczenia z obrony cywilnej. Najmłodsi wezmą udział w konkursach, a nieco starsi sprawdzą się za kierownicą komputerowych symulatorów. Odważni przejdą też próbę dachowania.

Podobne wiadomości:

Dzięki UFG poznasz historię swojego ubezpieczenia

Dzięki UFG poznasz historię swojego...

Aktualności 2016-07-07

Statystyki długiego weekendu - podobnie jak rok temu

Statystyki długiego weekendu - podobnie jak...

Aktualności 2016-05-30

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport