mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Zrozumieć Formułę 1

Zrozumieć Formułę 1

Wybiła godzina prawdy. Już dziś rozpoczyna się pierwszy weekend wyścigowy chyba najbardziej emocjonującego sezonu w historii Formuły 1. Kto ma najlepsze auto? Kto zdobędzie tytuł mistrzowski? Jak wypadnie Robert Kubica? Pytań co niemiara, a odpowiedzi to na razie przypuszczenia. Pewny jest tylko regulamin tegorocznych rozgrywek. O to zasady, którym muszą podporządkować się najszybsi kierowcy świata.

Zrozumieć Formułę 1
Punktacja:
Jedna z najważniejszych zmian przewidzianych na sezon 2010, dotyczy systemu punktacji. Nagradzanych będzie dziesięciu kierowców, a punkty rozdawane będą według następującej kolejności: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Jeśli na koniec sezonu okazałoby się, że co minimum dwóch kierowców posiada identyczny stan konta punktowego, wówczas o kolejności decydować będą liczby zwycięstw, liczby drugich miejsc, trzecich miejsc, itd. Jeśli i tutaj będzie panował remis, wówczas o przyznaniu mistrzowskiego tytułu zadecyduje Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA, która wybierze zwycięzcę według specjalnych kryteriów. W przypadku klasyfikacji konstruktorów liczy się suma punktów zdobytych wciągu sezonu przez wszystkich kierowców danego zespołu.

Dystans wyścigu:
W przypadku każdego Grand Prix liczba okrążeń do pokonania, ustalana jest indywidualnie. Ich minimalna liczba ma jednak pozwolić na przejechanie minimalnego dystansu przekraczającego 305 kilometrów. Jedynym odstępstwem od tej reguły jest Grand Prix Monaco, gdzie ze względu na niskie średnie prędkości ilość okrążeń ustala się nie w oparciu o dystans, a o czas. Uliczny wyścig w Monte Carlo nie może trwać dłużej niż dwie godziny.

Zmiana kierowców:
W ciągu całego sezonu każdy z zespołów może skorzystać w wyścigach z usług czterech kierowców. Przypadki, jak to zostało określone w oficjalnym regulaminie, wymuszone "siłą wyższą" (np. kontuzjami czy śmiercią) nie podlegają temu przepisowi. Ponadto podczas piątkowych treningów, zespół może nominować dodatkowych kierowców. Jednak w sezonie można skorzystać z takiej możliwości tylko dwukrotnie.

Zakaz tankowania i używania koców grzewczych:
To chyba najistotniejsza zmiana w regulaminie. W sezonie 2010 kierowcy będą musieli przejechać pełny dystans wyścigowy bez uzupełniania paliwa w boksie. Przed startem wszystkie bolidy zostaną zatankowane pod korek. Nowy przepis z pewnością wymusi na inżynierach opracowanie nowych strategii wyścigowych. Od sezonu 2010 wprowadzony został także zakaz używania koców grzewczych dla opon podczas wyścigu.

Zakaz testowania:
Od czasu rozpoczęcia pierwszego Grand Prix do końca roku kalendarzowego 2010, wszelkie jazdy testowe są zakazane. W ciągu roku każdy zespół może przejechać maksymalnie 15000 kilometrów testowych.

Wyjątki: Jeśli zespół w trakcie sezonu decyduje się na wymianę kierowcy, który przez ostatnie dwa lata kalendarzowe nie brał udziału w pełnym weekendzie wyścigowym, wówczas możliwe jest zorganizowanie dla niego jednodniowego testu. Jeśli taki kierowca przeprowadzi testy, a mimo to nie wystartuje w kolejnym wyścigu, wówczas zespołowi zostanie odebrany jeden dzień testów podczas testów zimowych w przyszłym roku. Dopuszcza się także organizowanie jazd PR (np. dla sponsorów zespołu). W tym przypadku jednak ekipa korzysta ze specjalnie przygotowanych na ten cel opon (różniących się od opon wyścigowych), które zespół organizuje na własny koszt. Możliwe jest przeprowadzenie programów szkoleń dla młodych adeptów w ciągu trzech dni testowych w okresie od zakończenia sezonu do 31. grudnia. W takich jazdach mogą wziąć jednak udział tacy kierowcy, którzy w swojej karierze wzięli udział nie więcej niż w dwóch wyścigach cyklu Grand Prix F1.

Dozwolone są także testy aerodynamiczne. Jest to maksymalnie sześć przejazdów po prostym odcinku trasy. Każdy z nich może być zastąpiony czterema godzinami badań w tunelu aerodynamicznym z użyciem bolidu w skali 1:1.

Waga samochodu:

Minimalny limit bolidu Formuły 1 - wraz z kierowcą, olejami i płynem hamulcowym - wynosi 620 kilometrów. Co ważne musi on być utrzymany wciągu całego czasu spędzonego na torze. Wyjątkiem są sytuacje, w których bolid stracił jakieś elementy nadwozia bądź części mechaniczne na skutek wypadku lub defektu technicznego.

Opony:
Firma Bridgestone jako monopolista w cyklu F1 zobligowany jest do dostarczenia na każdy wyścig dwóch różnych mieszanek ogumienia. Miększa mieszanka musi być oznaczona w sposób widoczny i zrozumiały dla widzów. W przypadku treningów i kwalifikacji wybór ogumienia pozostaje wolny, natomiast w czasie wyścigu kierowca musi przejechać minimum jedno, pełne okrążenie na każdej z mieszanek.

Ilość kompletów slicków w ciągu jednego weekendu ograniczono z 14 do 11 zestawów, przy czym jeden z kompletów musi zostać zwrócony przed rozpoczęciem się drugiej sesji treningowej, a dwa przed startem trzeciego treningu. Na pozostałą część weekendu wyścigowego każdemu bolidowi przypisane jest maksymalnie osiem zestawów (po cztery z każdej mieszanki).

Kierowcy, którzy wzięli udział w trzeciej, ostatniej sesji kwalifikacyjnej, muszą wystartować do wyścigu na oponach, na których uzyskali swój najlepszy wynik okrążenia. Przepis nie obowiązuje w sytuacji, kiedy wyścig rozgrywany jest na mokrej nawierzchni. W przypadku deszczowego Grand Prix każdy z kierowców otrzymuje cztery komplety opon deszczowych i trzy komplety opon na bardzo mokrą nawierzchnię. Oczywiście w takiej sytuacji reguła wykorzystania w wyścigu dwóch mieszanek typu slick nie jest obowiązująca. Jednak żeby tak się stało komisja nadzorująca zawody musi określić wyścig jako tzw. "Wet Race" (mokry wyścig).

Auta zastępcze:
Każdy z zespołów może użyć tylko dwóch samochodów zastępczych w ciągu jednego weekendu wyścigowego.

Wymiana silników i skrzyń biegów:
W ciągu całego sezonu każdy z kierowców może skorzystać z ośmiu silników. Każda następna wymiana jednostki oznacza karę cofnięcia o dziesięć miejsc na polach startowych w kolejnym wyścigu.

Skrzynia biegów z kolei może być wymieniona beż żadnych konsekwencji po każdych, czterech eliminacjach. W przypadku konieczności wcześniejszej wymiany, kierowca otrzymuje karę cofnięcia o pięć miejsc na liście startowej w kolejnym Grand Prix.

Kwalifikacje:
Sesja kwalifikacyjna rozpoczyna się w każdą sobotę poprzedzającą wyścig o godzinie 14:00 czasu miejscowego. Odbywa się w trzech seriach. W pierwszej części kwalifikacji (20 minut)udział mogą wziąć wszystkie samochody. Ze względu na zwiększoną do 12 liczbę zespołów po pierwszej części czasówki odpada 7 kierowców z najgorszymi wynikami pojedynczego okrążenia. Pozostała siedemnastka rywalizuje w drugiej sesji (15 minut). Po jej zakończeniu odpada kolejnych siedmiu kierowców z najwolniejszymi rezultatami. Ścisła dziesiątka rywalizuje ze sobą w ostatniej, trzeciej części kwalifikacji (10 minut). Zwycięzca uzyskuje pole position.

Kolejność miejsc na starcie:
Samochody pozycjonowane są na polach startowych według uzyskanych najlepszych czasów z kwalifikacji w ośmiometrowych odstępach.

Start:

Aleja serwisowa otwierana jest na 30 minut przed startem wyścigu. Kierowcy mają wówczas 15 minut na dotarcie do swoich pól startowych. Jeśli ktoś nie zmieści się limicie czasowym, wówczas zmuszony jest do startu w wyścigu z końca stawki lub z boksu.

Do pięciu minut przed startem bolid musi mieć założone koła. Minutę przed startem odpalane zostają silniki.

W trakcie 30-sekundowego sygnału cała stawka musi ruszyć do tzw. okrążenia formującego. Podczas tej rundy zabronione jest wyprzedzanie. Jedyne wyjątki: jeśli kierowca opóźnił wyruszenie do okrążenia formującego i nie został wyprzedzony w tym czasie przez wszystkich rywali, wówczas może powrócić na swoją nominalną pozycję. W innej sytuacji musi startować z końca stawki. Takie same konsekwencje czekają kierowcę, który sprowokował przerwanie startu wyścigu.

Po każdym przerwaniu startu wprowadzana jest pięciominutowa przerwa. Po niej ponownie uruchamiana jest cała procedura startu. Na skutek kolejnej rundy formującej, dystans wyścigu skracany jest o jedno okrążenie. W przypadku deszczowej pogody możliwe jest przeprowadzenie startu z użyciem samochodu bezpieczeństwa, czyli Safety Car.

Uruchomienie odliczania podczas normalnego startu następuje dopiero po ustawieniu się na polu startowym ostatniego zawodnika. Za pomocą pięciu czerwonych sygnalizatorów odliczane jest ostatnie pięć sekund do startu. Start następuje po jednoczesnym zgaśnięciu wszystkich lamp. W przypadku zasygnalizowania przez kierowcę jakichś problemów, procedura startowa jest anulowana. Pojawia się żółta flaga, a lampy startowe zaczynają mrugać.

Przerwanie wyścigu:
Jeśli przerwanie wyścigu (czerwona flaga) nastąpi podczas dwóch pierwszych okrążeń, wznowienie wyścigu następuje z zachowaniem kolejności na starcie z czasami uzyskanymi w kwalifikacjach. Jeśli rywalizacja została przerwana na dystansie od dwóch okrążeń do 75% całkowitego dystansu, wówczas możliwe jest ponowne przeprowadzenie startu. Następuje on z pomocą samochodu bezpieczeństwa: zawodnicy startują z uwzględnieniem kolejności utrzymującej się do czasu przerwania wyścigu. Uzyskana wcześniej przewaga nie jest brana pod uwagę, chyba, że kierowca był już dublowany.

Jeśli nie możliwe jest ponowne wznowienie wyścigu w tym przedziale dystansu, wówczas punkty dzielone są na pół. Oczywiście z uwzględnieniem adekwatnej pozycji. W przypadku przerwania wyścigu po przejechaniu dystansu większego niż 75% przyznawane są pełne punkty.

Punktacja w przypadku nieukończenia wyścigu:
Jeśli kierowca do czasu zakończenia swojej rywalizacji zdołał przejechać minimum 90% dystansu Grand Prix, wówczas może być on nagrodzony punktami.

Safety Car:
W sytuacji pojawienia się na torze samochodu bezpieczeństwa, wystawiany jest komunikat z symbolem "SC". Samochody, które znajdują się pomiędzy Safety-Car, a prowadzącym mogą wyprzedzić auto zabezpieczenia i dołączyć do stawki. W czasie fazy Safety-Car boksy są otwarte i nadal obowiązuje w nich limit prędkości. Podobnie jak kierowców pozostających na torze. Limit prędkości w danym sektorze przekazywany jest kierowcą na elektroniczny wyświetlacz na kierownicy. Przekroczenie limitów wiąże się z karami.

W przypadku strefy zagrożenia znajdującej się na prostej start/meta, Safety-Car może poprowadzić kierowców przez aleję serwisową. Zabronione jest wówczas zatrzymywanie się w swoich boksach. Na okrążenie przed zjazdem samochodu bezpieczeństwa z toru, wyłączany jest w bolidach sygnał ostrzegawczy.

Parc-Fermé:
Od momentu wzięcia udziału w kwalifikacjach do czasu startu wyścigu bolidy znajdują się pod zarządem zaleceń Parc-Fermé, a więc tzw. parku zamkniętego. Nie można w tym czasie dokonywać żadnych prac przy samochodzie, z wyjątkiem wymiany opon i tankowania. Każdy wniosek o możliwość przeprowadzania napraw rozpatrywany jest indywidualnie przez Zespół Sędziów Sportowych, działających w komisji wyścigu. Możliwe jest wówczas przeprogramowanie elektroniki zmiana ustawień przedniego skrzydła.

Kary czasowe:
Sędziowie mają możliwość nałożenia na kierowcę trzech typów kar czasowych: przejazd przez aleję serwisową, podczas której nie wolno korzystać z serwisu; karę 10 sekund, w trakcie której kierowca zjeżdża do swojego boksu i przez określony czas musi stać; oraz karę cofnięcia o 10 pozycji startowych w kolejnym wyścigu.

Dwie pierwsze kary kierowca musi odbyć w przeciągu trzech najbliższych rund od otrzymania decyzji. W momencie otrzymania ów kar w ciągu ostatnich pięciu rund wyścigu lub po zakończeniu rywalizacji, do łącznego czasu uzyskanego przez zawodnika w wyścigu doliczane jest dodatkowe 25 sekund.

Ograniczenia prędkości:
Limit prędkości w alei serwisowej podczas kwalifikacji i wyścigu wynosi 100 km/h. Jeśli aleja serwisowa jest stosunkowo wąska, sędziowie mogą zmniejszyć dozwolony poziom prędkości. Taka sytuacja jest na przykład konieczna w Grand Prix Monaco. Przekroczenie prędkości oznacza karę 10 sekund, a w trakcie sesji treningowych karę finansową 250 Euro za każdy kilometr.
Tematy w artykule: przepisy tankowanie F1 kara Formula 1

Podobne wiadomości:

Tysiące Polaków jeździ bez OC

Tysiące Polaków jeździ bez OC

Finanse i prawo 2016-10-10

Prawo o ruchu drogowym - duże zmiany w 2017

Prawo o ruchu drogowym - duże zmiany w 2017

Finanse i prawo 2016-07-13

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport