mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Zużywamy więcej paliw

Zużywamy więcej paliw

Mimo globalnego kryzysu gospodarczego polski rynek paliw nie odczuł spowolnienia gospodarczego. Większa liczba aut na naszych drogach oznacza jedno. Polacy zwiększyli konsumpcję zarówno benzyn, jak i oleju napędowego. Nieznacznie mniej za to wykorzystywano gazu LPG.

Zużywamy więcej paliw
Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego podsumowała sytuację na krajowym rynku paliw. Z raportu "Przemysł i handel naftowy 2009" wynika, że spowolnienie gospodarcze na rynku paliw było odczuwalne w Polsce tylko w niewielkim stopniu. Głównie dzięki utrzymaniu wzrostu PKB (na poziomie 1,7%) zanotowano zwiększenie konsumpcji dwóch głównych paliw silnikowych – benzyn o 5% i oleju napędowego o ponad 6%.

Wzrostowi sprzedaży tych dwóch paliw towarzyszył jednocześnie spadek konsumpcji LPG o 6% (głównie w segmencie autogazu i butli gazowych). Spadek odnotowały również lekki olej opałowy (3%), paliwa Jet (5%) i ciężki olej opałowy (18%). Import i nabycia wewnątrzwspólnotowe czterech głównych gatunków paliw (benzyn silnikowych, oleju napędowego, gazu płynnego i lekkiego oleju opałowego) zmalały o 5% do poziomu 9 mln m3. Stanowiło to 34% konsumpcji krajowej (odpowiednio 37% w 2008 r.).

- Wyniki przekroczyły nasze prognozy z roku 2008, gdzie oczekiwany wzrost rynku paliw na 2009 miał wynosić 1-2%. Znowelizowana prognoza zakłada, że do 2015 roku utrzyma się wzrostowy trend w konsumpcji oleju napędowego i benzyn silnikowych, a tym samym spadnie zużycie LPG i lekkiego oleju opałowego. Wzrost popytu na rynku został zaspokojony przez zwiększoną produkcję krajową, w szczególności benzyn silnikowych i oleju opałowego. Jednocześnie malały dostawy paliw z zagranicy. Pomimo spowolnienia gospodarczego rynek zachował tendencję wzrostową – powiedział Krzysztof Romaniuk, Dyrektor ds. Analiz Rynku Paliw Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Stacje benzynowe
W 2009 r. rynek detaliczny obsługiwało około 6,7 tys. stacji paliw. Blisko połowę (3,2 tys.) tej liczby stanowiły podmioty niezależne. Krajowe koncerny naftowe wciąż reorganizowały własne sieci stacji w związku z wygasającymi umowami patronackimi oraz zamykaniem obiektów niespełniających założeń ekonomicznych. Do 1.312 wzrosła liczba stacji z logo zagranicznych firm operujących na rynku polskim (wzrost o 89 stacji w stosunku do roku 2008).

Rok 2009 to także znaczący wzrost nowego segmentu na rynku polskich stacji paliw – stacji autostradowych. Pod koniec grudnia 2009 r. takich obiektów było jedynie 21 (14 należących do PKN Orlen), jednak w najbliższej przyszłości ten segment spowoduje spore zmiany na rynku dystrybucji paliw. Zahamowaniu uległ natomiast rozwój stacji przymarketowych, których w 2009 roku przybyło tylko siedem.

Średnia cena detaliczna najpopularniejszej na polskim rynku benzyny EU 95 była niższa o 4% w stosunku do 2008 r. Jednocześnie o 14% zmalała średnia cena detaliczna oleju napędowego.

Na poziom cen detalicznych w największym stopniu wpływały zmiany notowań na giełdach międzynarodowych i kurs złotego w stosunku do dolara amerykańskiego. Stosunek złotego do waluty amerykańskiej znacznie łagodził wzrost cen krajowych – powiedział Krzysztof Romaniuk.

Biokomponenty i biopaliwa
Rok 2009 to drugi rok kiedy producenci i importerzy paliw byli zobowiązani do wprowadzenia biokomponentów i biopaliw na polski rynek. Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW), określający minimalny udział biokomponentów w paliwach i biopaliwach, wynosił w roku ubiegłym 4,6% (w 2010 roku wynosi on 5,75%).

Wstępne szacunki koncernów pokazują, że Narodowy Cel Wskaźnikowy na 2009 rok został zrealizowany.– powiedział Leszek Wieciech, Dyrektor Generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. Stało się to jednak w sposób bardzo kosztowny dla firm, a co za tym idzie konsumentów paliw. Głównym problemem pozostawał brak dostosowania polskich przepisów do regulacji unijnych oraz brak popytu na bioester B100, co zmuszało przedsiębiorców do subsydiowania jego sprzedaży.

Oleje smarowe
Rynek olejów smarowych znajdował się w 2009 roku pod wpływem niekorzystnych tendencji makroekonomicznych. Dane Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego pokazują, że zwłaszcza od strony tonażowej rynek odczuł w sposób wyraźny spowolnienie gospodarcze. Na rynku doszło do pogłębienia niekorzystnych trendów zapoczątkowanych w połowie 2008 roku. Doprowadziło to do skurczenia się rynku w całym 2009 roku do poziomu niższego niż w roku 2006. Całkowity rynek olejów smarowych wyniósł w 2009 roku 206 tys. ton sprzedanych środków smarnych, co stanowi spadek o 11% w stosunku do 231 tys. ton sprzedanych rok wcześniej. Segment motoryzacyjny zanotował spadek o 5% osiągając poziom około 120 tys. ton, zaś w segmencie przemysłowym sprzedaż spadła o 18% do poziomu 85 tys. ton.

Podobne wiadomości:

Sprawdzono jakość paliwa w 2015 roku - wyniki kontroli

Sprawdzono jakość paliwa w 2015 roku - wyniki...

Aktualności 2016-04-13

Lukoil sprzedaje swoje stacje w Polsce

Lukoil sprzedaje swoje stacje w Polsce

Aktualności 2016-02-06

Komentuj:

~kamilos 2010-04-07

więcej aut na drogach to i wiecej paliwa zużyliśmy, ot i całafilozofia

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport