mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Zwinne Mini

Zwinne Mini

Współpraca BMW z firmą Delphi.

Zwinne Mini

Przodujące technologie firmy Delphi pomagają BMW osiągnąć ambitne cele postawione przed nowym Mini

Firma Delphi Automotive Systems dostarcza BMW wiele zaawansowanych technologii i rozwiązań, w ten sposób wspomagając ten koncern w osiągnięciu ambitnych celów dotyczących jakości, osiągów, doskonałości i elegancji nowego modelu Mini. Delphi ściśle współdziałało z BMW w pracy nad własnościami jezdnymi i manewrowością samochodu, pomagając w opracowaniu najdoskonalszej konstrukcji tej klasy, która jednocześnie zachowuje sprawność i zwinność oryginalnego Mini. Przednie kolumny resorujące i zespoły tylnych amortyzatorów będą pochodzić z fabryki Delphi w Luton (Wielka Brytania).

Delphi będzie dostarczać bliźniacze amortyzatory gazowe z trójstopniowym systemem zaworów. To przodujące rozwiązanie konstrukcyjne amortyzatorów stosowano zwykle w samochodach sportowych i wyczynowych. Dostawy będą obejmować niespotykanie dużą liczbę kombinacji parametrów amortyzatorów i resorów.

„Pozwoliło to BMW uzyskać w stosunkowo małym samochodzie doskonałe parametry jezdne i własności manewrowe, zwykle spotykane w pojazdach wysokiej klasy,” wyjaśnia Manfred Diedrich, dyrektor Delphi odpowiedzialny za współpracę z BMW. „Produkcję zorganizujemy w sposób elastyczny, z systemami międzyoperacyjnej kontroli jakości, dzięki czemu będziemy mogli dostarczać wiele kombinacji kolumn resorujących i amortyzatorów na światowym poziomie jakości, z zachowaniem efektywności kosztowej.”

W celu uzyskania oszczędności paliwa i udoskonalenia układów klimatyzacji w małych samochodach firma Delphi specjalnie opracowała nowatorską konstrukcję – kompaktową sprężarkę nastawną 125 cm3 nazwaną CVC (Compact Variable Compressor). Produkuje ją przedsiębiorstwo zlokalizowane w Douai (Francja), w którym Delphi posiada większościowe udziały. Konstrukcja ta charakteryzuje się tym, że poprzez zmianę kata nachylenia tarczy napędowej pojemność skokową sprężarki można zmniejszyć to 8 cm3, co zmniejsza hałas, umożliwia tzw. „miękki start” i znacznie podnosi sprawność układu klimatyzacji.

Oryginalny model Mini to jeden z najsławniejszych wyrobów brytyjskiego przemysłu samochodowego, symbol swingujących lat sześćdziesiątych. Produkcję Mini rozpoczęto w 1959 roku i zakończono ją dopiero niedawno. Jako pierwszy wielkoseryjny samochód z silnikiem ustawionym poprzecznie i napędem na koła przednie, Mini wyznaczył nowe standardy zwartości konstrukcji i trzymania się drogi. Dziś Mini to legenda konstrukcji i wzornictwa, jeden z najbardziej utytułowanych samochodów rajdowych wszechczasów (trzykrotnie zwyciężał w prestiżowym rajdzie Monte Carlo) i ogólnie uważany za jedną z najbardziej znaczących konstrukcji w historii światowej motoryzacji.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport