mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Zwycięski Bosch na wyścigach samochodowych

Zwycięski Bosch na wyścigach samochodowych

Części Boscha sprawdzają się na torach

W tym roku firma Bosch świętuje 100-lecie świec zapłonowych. Ukoronowaniem tego jubileuszu są sukcesy, jakie osiągnęły samochody z silnikami wyposażonymi w świece Boscha podczas tegorocznych prestiżowych wyścigów samochodowych Daytona 500 i Le Mans. Do zwycięstwa nagrodzonych pojazdów przyczynił się także układ bezpośredniego wtrysku benzyny DI-Motronic Boscha.

Pierwsze zwycięstwo świecom zapłonowym Bosch przyniósł kierowca Ward Burton podczas tegorocznego wyścigu Daytona 500. Wtedy właśnie rozpoczął się sezon wyścigów NASCAR Winston Cup 2002 na torze "International Speedway". Ponad 35 milionów telewidzów oglądało ten największy z wyścigów; Burton zostawił swoich przeciwników w tyle i przekroczył linię mety jako pierwszy. Prowadził Dodge'a Intrepid wyposażonego w świece zapłonowe Bosch. Było to jego pierwsze zwycięstwo w tym wyścigu. Warto dodać, że w pierwszej zwycięskiej dziesiątce znalazło się aż pięć samochodów wyposażonych w świece zapłonowe Boscha. Były to Dodge, Ford i Pontiac.

Kolejne zwycięstwo odniosły świece Bosch w wyścigu Le Mans we Francji. W tej 24-godzinnej rywalizacji pierwsze trzy miejsca zajęły samochody Audi, wersje sportowe modelu A8. Pojazdy te wyposażone były w świece zapłonowe Bosch Yttrium oraz bezpośredni wtrysk benzyny Bosch.

Podobnie jak w roku ubiegłym, silniki wyścigowe zawdzięczały dobrze dozowany przyrost mocy, wysoką sprawność i rzadsze postoje na tankowanie technologii FSI (tak Audi określa bezpośredni wtrysk benzyny). Sercem technologii FSI jest bezpośredni wtrysk benzyny DI-Motronic wyprodukowany przez firmę Bosch. Jest to technika, która przyczyniła się do przewagi tych bolidów nad innymi. Dzięki bezpośredniemu wtryskowi benzyny Boscha silniki V8 (3,6 l., 610KM, moment obrotowy ponad 700Nm) zyskują większą moc w dolnym przedziale obrotów, szybszą reakcję na zmiany obciążenia oraz większy stopień sprawności, a w związku z tym mniejsze zużycie paliwa.

Jest wiele 24-godzinnych wyścigów, które stawiają wysokie wymagania kierowcom i samochodom. Jednak zwycięstwo w Le Mans jest największym sukcesem. Zanim w roku 1990 zmodernizowano legendarną już prostą Hunaudieres toru wyścigowego w Le Mans w taki sposób, by samochody nie mogły rozwijać nadmiernej prędkości, pojazdy osiągały na niej szybkości rzędu ponad 400 km na godzinę. Dziś kierowcy przyspieszają w Le Mans do 330 km/h, a średnia prędkość podczas jednego okrążenia wynosi ponad 230 km/h. Podczas 24 godzin w Le Mans pokonuje się ponad 5000 km. Odpowiada to niemal całkowitemu dystansowi pełnego sezonu Formuły

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport