mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > "Baba za kółkiem", czy bezpieczny kierowca?

"Baba za kółkiem", czy bezpieczny kierowca?

70 procent łamiących ograniczenia prędkości w USA to kobiety – wynika z opublikowanych niedawno badań amerykańskiej firmy Quality Planning. Postanowiliśmy sprawdzić, jak ta kwestia wygląda w naszym kraju.

Amerykańska firma Quality Planning, która zajmuje się zbieraniem danych dla towarzystw ubezpieczeniowych przygotowała ciekawe zestawie samochodów, których kierowcy najczęściej płacą mandaty za przekroczenie prędkości. Okazało się, że za zbyt szybką jazdę najczęściej karani są kierowcy w wieku od 30 do 53 lat, z czego 70 procent to... kobiety.

Podinspektor Rober Piwowarczyk z wydziału ruchu drogowego KWP Katowice wyjaśnia, że choć polska policja nie prowadzi tak dokładnych statystyk, które uwzględniałyby ile mandatów za przekraczanie prędkości otrzymują mężczyźni, a ile kobiety, to jednak jest przekonany, że tendencje w Polsce są zupełnie inne niż w Stanach Zjednoczonych. Tylko w tym roku (do końca sierpnia) w województwie śląskim liczba zdarzeń drogowych, w których przyczyną było niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze wyniosła: z udziałem mężczyzn – 3.672, a kobiet – 862. W 2010 roku w analogicznym okresie liczby te wynosiły odpowiednio 4.688 i 1.070 na korzyść kobiet.

Kobiety jeżdżą bezpieczniej
- Polki jeżdżą więc bezpieczniej niż Polacy. Mają mniejsze skłonności do ryzykowania, nie potrzebują, tak jak wielu mężczyzn, udowadniać, kto jest "władcą dróg". Faceci wsiadają do swoich stalowych rumaków i często zachowują się na drodze agresywnie w stosunku do innych, wyładowują na niej napięcia – mówi podinspektor Piwowarczyk. - Byłoby więc dobrze, gdyby mężczyzna mógł o sobie powiedzieć "jeżdżę jak kobieta", czyli ostrożnie, z szacunkiem do innych kierujących, bez niepotrzebnego ryzyka. Wiele kobiet za kółkiem to także matki, które, szczególnie wioząc swoje dziecko, czują za nie odpowiedzialność, co przekłada się na charakter ich jazdy – dodaje.

Podobna opinię ma Beata Wrocławska, ekspert ogólnopolskiej sieci motoryzacyjnej ProfiAuto.pl. Jej zdaniem trudno porównywać Polskę z USA, gdzie ograniczeń jest tak dużo, że po prostu trudno ich nie przekraczać, z drugiej strony egzekwowanie prawa jest na wysokim poziomie.

- Mężczyźni często przekraczają prędkość dla samej adrenaliny. My jeździmy szybciej, ponieważ gdzieś się spieszymy. Musimy zdążyć do pracy po porannym wyszykowaniu całej rodziny. Musimy odebrać dziecko z przedszkola o czasie. Zrobić zakupy, ugotować obiad, czy wreszcie, spóźnione, załapać się na umówioną od pół roku wizytę u fryzjera. Myślę, że to właśnie stąd wynika szybsze prowadzenie samochodu. Nie dla przyjemności tylko z potrzeby i obowiązków – mówi Beata Wrocławska. - Dlatego jeśli już łamiemy przepisy to raczej nieświadome. Nawet z opowieści znajomych pań, które prowadzą auta wiem, że często są zdziwione, kiedy zatrzymane przez policję patrzą na odczyt z radaru. Mężczyźni natomiast, kiedy wciskają pedał gazu "do dechy", to zwykle dobrze o tym wiedzą – mówi ekspertka ProfiAuto.pl.

Stereotypy nieaktualne
Zdaniem ekspertki stereotyp o "kobiecie za kółkiem", czy "blondynce za kółkiem", pochodzi z lat, kiedy na trzydziestu mężczyzn trzy kobiety prowadziły samochód, bo zazwyczaj jedyny w rodzinie samochód przypadał facetowi.

- Natomiast stereotyp, który mówi, że kobiety jeżdżą bezpieczniej to dla mnie coś naturalnego. Jeździmy bardziej zapobiegawczo, jesteśmy opanowane, mamy więcej kultury jazdy. Z kolei stereotyp "jeździsz jak baba", który dotyczy wolnej jazdy obalają wyniki amerykańskich badań – dodaje Beata Wrocławska.

Zdaniem ekspertki panie łatwiej radzą sobie podczas konwersacji z płcią przeciwną, np. z policjantem. Wiele pań też po prostu nie "negocjuje" w przypadku zatrzymania przez policję.

- Złamały przepis, mają tego świadomość więc nie dyskutują. Przyjmują swoja winę i nie kombinują, a to też może być przez funkcjonariusza bardziej pozytywnie odbierane niż np. awanturowanie się – mówi ekspertka ProfiAuto.pl. - Mój mandat za przekroczenie prędkości dostałam jak statystyczna amerykanka - na odcinku o maksymalnej prędkości 30 km/h. Jechałam "czterdziestką", więc nie było o czym rozmawiać, pierwszy raz oblałam się rumieńcem i zapłaciłam.

Liczba odnotowanych przypadków przekroczenia prędkości (bez podziału na płeć) w woj. śląskim:
- styczeń-sierpień 2011 – 63.106
- styczeń-sierpień 2010 – 60.127

Trudno jest porównywać sytuację w Polsce do Stanów Zjednoczonych, gdzie kobiety dużo wcześniej się wyemancypowały, wcześniej zaczęły odgrywać role społeczne tradycyjnie kojarzone z mężczyznami, a także częściej wykonują zawód związany z prowadzeniem samochodu niż kobiety w Polsce.

Podobne wiadomości:

Akcja

Akcja "Znicz 2016" - policja podsumowuje...

Aktualności 2016-11-02

Znamy wyrok TK - czy policja może zatrzymywać prawo jazdy?

Znamy wyrok TK - czy policja może zatrzymywać...

Aktualności 2016-10-11

Komentuj:

Viktorr 2012-01-26

Moja żona uczyła się jeszcze na fiacie 126. Jazda na zaciagniętym hamulcu to była jej popisówka. Teraz jest ok.

marko1 2012-01-11

"- Polki jeżdżą więc bezpieczniej niż Polacy." nie wiem co miał autor na myśli ale ciekawa myśl. A propos, jest taki dowcip - kobieta wraca do domu z pracy i już w progu drzwi, krzyczy do męża, - kochanie kupiłam sobie nową torebkę, a na to mąż - za co, - żona, za zaoszczędzone pieniądze, mąż - jak to , żona - a przejechałam na czerwonym świetle trzy razy i policja mnie nie zatrzymała.

Viktorr 2012-01-10

Ile kobiet jedzie w rajdzie Dakar?

~Gość 2011-12-29

Grunt to mieć dobre ubezpieczenie. Przypomina mi się taka scena ze smażonych zielonych pomidorów, jak pani w wieku pobalzacowskim rozbija młódce auto i mówi,wprawdzie jest starsza, ale ma lepsze ubezpieczenie. Przypomniało mi sięto jak fundnęłam sobie pakiecik w Liberty Direct. naprawdę tanio, jest dużo zniżek. Wychodzi bardzo dobrze. A znajomi mówili, że to nie prawda, że trzeba się użerać w przypadku likwidacji szkody. takie tam gadanie ;)

~W 2011-10-26

Tego mozna bylo sie spodziewac. Nie wiedza, ze przekraczaja predkosc, bo nie kontroluja auta. Facet jedna polkula ogarnia 360 st. przestrzen dookola auta, a kobieta ma problem z koordynacja widoku z przodu, z tylu i plynna obsluga np biegow lub kierownicy. W nocy to sie nasila. Te statystyki mozna sobie wsadzic. Dolozcie do nich sredni roczny przebieg kobiety i mezczyzny, a wyjdzie kto jezdzi bezpieczniej. Jasne, ze jak ktos robi w roku 120 000, to ma sila rzeczy wiecej niebezpiecznych sytuacji niz ten co robi 1000.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport