mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > "Kinetic design" to już przeszłość

"Kinetic design" to już przeszłość

W Fordzie czas na zmiany. Poważne zmiany. Marka spod znaku błękitnego owalu podczas targów IAA ogłosiła, że porzuca dotychczasową filozofię stylistyczną "kinetic design" (energia uchwycona w ruchu) swoich modeli. Od teraz będzie ostrzej, więcej kantów i agresywnych przetłoczeń.

W przyszłości Ford będzie podążał zupełnie nową drogą, jeśli chodzi o projektowanie aut. To czego mogą spodziewać się klienci, częściowo odsłania nowy pojazd koncepcyjny marki - Ford Evos Concept. Nową filozofię zapakowano w karoserię o długości 4,50 m., 1,97 m. szerokości i zaledwie 1,36 m. wysokości. Evos dysponuje także rozstawem osi 2,74 m., dzięki czemu całość prezentuje się drapieżnie i bardzo dobrze wyważona pod względem proporcji.

To co na pierwszy rzut oka może wydawać się autem dwudrzwiowym, w rzeczywistości skrywa prawdziwie czterodrzwiowe, nieśmiałe coupe, z koncepcją otwierania owych drzwi podobną do Mercedesa SLS. W przypadku studyjnego Forda przednia para drzwi przymocowana została na środku dachu i na środku maski. Tylne z kolei aż do tylnych świateł. Kiedy wszystkie podniesione są do góry, wówczas Evos otwiera przed publiką przepasną przestrzeń, zapraszając do zajęcia w nim miejsca. Również w tym projekcie całkowicie zrezygnowano ze słupków B.

Nowa twarz Forda jest mocno wyprofilowana, a główny wlot powietrza ma kształt trapezu. To w zasadzie jedyne nawiązanie do poprzedniej myśli stylistycznej. Światła do jazdy dziennej w kształcie litery U, zostały wykonane naturalnie w technologii LED. Przestrzeń na tylne światła została zminimalizowana dość mocno, po to by zrobić miejsce dla potężnego dyfuzora. Można przypuszczać, że nowe generacje Fordów, które w kolejnych latach będą trafiać do sprzedaży, będą mogły ponownie pokazać swoje muskuły. Zdradzają to atletyczne nadkola Evosa. Dopełnieniem są liczne kanty i przetłoczenia na bocznych ścianach.

Dużych zmian możemy spodziewać się także we wnętrzu. Konsola środkowa w Evosie została umieszczona wyżej, a posegregowane przełączniki nadają logicznego, ale też sportowego sznytu całości. Jak to w aucie koncepcyjnym, również w Fordzie zrezygnowany z analogowych wyświetlaczy. Wszystkie informacje wyświetlane są zatem cyfrowo i przejrzyście. Największym hitem według samego producenta Evosa, jest jego adaptacyjność do stylu jazdy konkretnego kierowcy. Co to oznacza? Jeśli na przykład w rodzinie jest czterech kierowców, Evos Concept będzie w stanie bez problemu rozpoznać, który z nich aktualnie jest za kierownicą i dopasować swoją charakterystykę (czułość przepustnicy, zawieszenie, układ kierowniczy) do konkretnych preferencji danej osoby. Specjaliści z Forda opracowali także  rozwiązania czuwające nad zdrowiem kierowcy, np. siedzenie mierzące tętno. Ford Evos Concept kontroluje stan fizyczny kierowcy oraz jego obciążenie pracą i dostosowuje do nich warunki jezdne pojazdu.
Evos Concept napędzany jest tym samym systemem co już zapowiedziany w sprzedaży na 2013 rok, Ford C-Max Energi. Na pokładzie są zatem autorsko skonstruowane przez Forda baterie litowo-jonowe, silnik elektryczny i spalinowy. Baterie mogą być tutaj zasilane nie tylko podczas hamowania, odzyskując energię cieplną i przekształcając ją na prąd, ale również z tradycyjnego gniazdka. W trybie elektrycznym auto jest w stanie rozpędzić się do 75 km/h. A całkowity zasięg wynosi ponad 800 kilometrów.

Jednak jak to bywa z konceptami, również Evos zdaniem producenta, nie ma większych szans na realizację w rzeczywistych warunkach. Jest tylko wyznacznikiem pewnych trendów, które zamierza realizować marka w przyszłości. My mamy nadzieję, że szefowie Forda jeszcze raz przeanalizują możliwość wprowadzenia go do sprzedaży. W końcu nazwa Capri jest jeszcze wolna, a Evos wygląda w rzeczywistości jeszcze smaczniej niż na zdjęciach. Szkoda byłoby nie dać mu szansy.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Ford
Tematy w artykule: Ford targi IAA Concept

Podobne wiadomości:

Ford Mustang - wersje specjalne

Ford Mustang - wersje specjalne

Aktualności 2016-11-30

Ford Mustang V8 GT  - dla niemieckiej policji

Ford Mustang V8 GT - dla niemieckiej policji

Samochody luksusowe 2016-11-28

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport