mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > "POLICE" wchodzą w branżę motoryzacyjną

"POLICE" wchodzą w branżę motoryzacyjną

Obowiązek dodawania distrapolu, preparatu do silników wysokoprężnych, od października br. nakłada Unia Europejska. Z.Ch. "POLICE" SA jako pierwsza firma chemiczna w Polsce i trzecia w Europie zapowiada produkcję tego roztworu. Produkt powstawać będzie na bazie wytwarzanego w Zakładach Chemicznych "POLICE" SA mocznika.

"POLICE" wchodzą w branżę motoryzacyjną

Wytwórnia będzie wytwarzała dwa asortymenty Distarpolu, dostosowane do potrzeb rynku:

  • około 50 tys. ton roztworu (forma płynna), czyli gotowy preparat - 32,5-proc. roztwór (transportowany w cysternach samochodowych lub kolejowych) na rynki bliskie geograficznie,
  • około 60 tys. mocznika krystalicznego (forma stała) - półproduktu do dalszego przetwarzania przez innych producentów takiego preparatu (dotyczy to głównie producentów z innych krajów, którym nie będzie się opłacało transportować gotowego płynu).


Na podstawie zaplanowanych zysków ze sprzedaży tego produktu, "POLICE" szacują, że inwestycja zwróci się w ciągu półtora roku. "Produkcja Distarpolu to kolejny krok Spółki w kierunku uatrakcyjnienia naszej oferty, a także, co zakłada nasza  strategia,  umacnianie udziału firmy w produkcji chemicznej"  - podkreśla prezes Z.Ch. "POLICE" SA  Mirosław Bachórski. Firma prowadzi już zaawansowane rozmowy z firmami kooperantami, które mają się zająć dystrybucją tego produktu na rynku polskim i europejskim - "POLICE" nie ujawniają nazw kontrahentów.

Szacuje się, że roczne zapotrzebowanie na preparat typu Distarpol do 2010 r. wyniesie ok. 2,7 mln ton rocznie w Europie, a ponad 10 mln dla Europy i USA łącznie. Preparat będzie wytwarzany i sprzedawany przez polickie zakłady pod nazwą Distarpol (nazwa zastrzeżona - także w UE). Nie wiadomo, jeszcze na razie, pod jaką marką będzie oferowany przez firmy dystrybucyjne, z którymi "POLICE" prowadzą rozmowy.
 
Aktualnie na rynku dostępne są dwa odpowiedniki Distarpolu - Ad Blue i Air 1. Oba produkowane są przez europejskie koncerny chemiczne, m.in. Yarę, która zapowiada rozbudowę kolejnych instalacji do jego wytwarzania, jednak- jak zapewnia prezes Mirosław Bachórski - "Rynek jest tutaj bardzo chłonny i nie ma żadnych przesłanek, aby nasz produkt musiał obawiać się konkurencji z zagranicy. - Zresztą polickie produkty od lat charakteryzują się najwyższą światową jakością i konkurencyjnymi cenami" - dodaje prezes Bachórski.

Wymogi unijnej normy Euro 4

Zgodnie z wymogami unijnej normy Euro 4, która ma wejść w życie od października 2006 roku, wszyscy właściciele samochodów ciężarowych (powyżej 3,5 tony) z silnikiem Diesla mają obowiązek stosowania preparatu zmniejszającego wydzielanie szkodliwych dla środowiska substancji, czyli tlenków azotu (tzw. NOX-ów). Te  prowadzą do powstawania tzw. kwaśnych deszczów. Jeszcze ostrzejsza norma Euro 5 wejdzie w życie od październiku 2009 roku. Redukcja emisji spalin w stosunku do poziomów określonych w obowiązującej normie Euro 3 wyniesie 80%. Jako zachęta dla aut spełniających normy Euro 5 przed obowiązującym terminem, przejazd na niektórych zachodnioeuropejskich autostradach będzie tańszy. "Stosowanie Distarpolu bezpośrednio wpłynie na obniżenie szkodliwych dla środowiska związków, a dokładnie tlenku azotu, który obecnie wydzielają samochody ciężarowe" - uważa M. Bachórski.

Azot zamiast tlenków

Już teraz firmy produkujące ciężarówki, m.in. Mercedes, Volvo, MAN, IVECO, produkują ciężarówki z systemem selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) wykorzystującym roztwór mocznika do redukcji zanieczyszczeń. W skład systemu wchodzi katalizator SCR, dysza wtrysku roztworu mocznika, niezależny zbiornik roztworu mocznika oraz jednostka dozująca.

Distarpol wtryskiwany będzie w odpowiednich ilościach do strumienia gorących spalin. Tam pod wpływem ciepła przetwarzany będzie w amoniak i dwutlenek węgla. Amoniak stanowi substancję czynną i jest głównym składnikiem w procesie zachodzącym w katalizatorze spalin SCR. Proces ten polega na tym, że szkodliwe tlenki azotu zawarte w spalinach są przetwarzane w lotny azot (naturalny składnik powietrza) i parę wodą.
Zaletą technologii SCR jest możliwość dostosowania jej do wymagań zarówno normy Euro 4, jak i Euro 5. Zużycie roztworu mocznika wynosi w przybliżeniu cztery procent zużycia oleju napędowego dla normy Euro 4 oraz około sześć procent dla normy Euro 5.

 

Zakłady Chemiczne "POLICE" S.A. są jedną z największych firm chemicznych w Polsce zaliczanych do grupy podmiotów tzw. Wielkiej Syntezy Chemicznej. W 1995 roku "POLICE" zostały przekształcone w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. W lipcu 2005 r. debiutowały na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Dzięki wdrożonym przekształceniom spółka wypracowała optymalne warunki dla dalszego rozwoju i obecnie jest liderem w swoim sektorze. Zakłady Chemiczne "POLICE" S.A. mają 50% udział w rynkach zewnętrznych, co stawia firmę w grupie największych polskich eksporterów. W spółce zatrudnionych jest 2,8 tys. osób.

Przeczytaj także:

Technologia SCR w autobusach Volvo (2005-10-28)

Euro 5 coraz bliżej (2005-07-19)


Podobne wiadomości:

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

Polskie drogi 2016-09-21

S6 Goleniów – Nowogard: koniec etapu projektowego

S6 Goleniów – Nowogard: koniec etapu...

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport