mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > "POLICE" wchodzą w branżę motoryzacyjną

"POLICE" wchodzą w branżę motoryzacyjną

Obowiązek dodawania distrapolu, preparatu do silników wysokoprężnych, od października br. nakłada Unia Europejska. Z.Ch. "POLICE" SA jako pierwsza firma chemiczna w Polsce i trzecia w Europie zapowiada produkcję tego roztworu. Produkt powstawać będzie na bazie wytwarzanego w Zakładach Chemicznych "POLICE" SA mocznika.

"POLICE" wchodzą w branżę motoryzacyjną

Wytwórnia będzie wytwarzała dwa asortymenty Distarpolu, dostosowane do potrzeb rynku:

  • około 50 tys. ton roztworu (forma płynna), czyli gotowy preparat - 32,5-proc. roztwór (transportowany w cysternach samochodowych lub kolejowych) na rynki bliskie geograficznie,
  • około 60 tys. mocznika krystalicznego (forma stała) - półproduktu do dalszego przetwarzania przez innych producentów takiego preparatu (dotyczy to głównie producentów z innych krajów, którym nie będzie się opłacało transportować gotowego płynu).


Na podstawie zaplanowanych zysków ze sprzedaży tego produktu, "POLICE" szacują, że inwestycja zwróci się w ciągu półtora roku. "Produkcja Distarpolu to kolejny krok Spółki w kierunku uatrakcyjnienia naszej oferty, a także, co zakłada nasza  strategia,  umacnianie udziału firmy w produkcji chemicznej"  - podkreśla prezes Z.Ch. "POLICE" SA  Mirosław Bachórski. Firma prowadzi już zaawansowane rozmowy z firmami kooperantami, które mają się zająć dystrybucją tego produktu na rynku polskim i europejskim - "POLICE" nie ujawniają nazw kontrahentów.

Szacuje się, że roczne zapotrzebowanie na preparat typu Distarpol do 2010 r. wyniesie ok. 2,7 mln ton rocznie w Europie, a ponad 10 mln dla Europy i USA łącznie. Preparat będzie wytwarzany i sprzedawany przez polickie zakłady pod nazwą Distarpol (nazwa zastrzeżona - także w UE). Nie wiadomo, jeszcze na razie, pod jaką marką będzie oferowany przez firmy dystrybucyjne, z którymi "POLICE" prowadzą rozmowy.
 
Aktualnie na rynku dostępne są dwa odpowiedniki Distarpolu - Ad Blue i Air 1. Oba produkowane są przez europejskie koncerny chemiczne, m.in. Yarę, która zapowiada rozbudowę kolejnych instalacji do jego wytwarzania, jednak- jak zapewnia prezes Mirosław Bachórski - "Rynek jest tutaj bardzo chłonny i nie ma żadnych przesłanek, aby nasz produkt musiał obawiać się konkurencji z zagranicy. - Zresztą polickie produkty od lat charakteryzują się najwyższą światową jakością i konkurencyjnymi cenami" - dodaje prezes Bachórski.

Wymogi unijnej normy Euro 4

Zgodnie z wymogami unijnej normy Euro 4, która ma wejść w życie od października 2006 roku, wszyscy właściciele samochodów ciężarowych (powyżej 3,5 tony) z silnikiem Diesla mają obowiązek stosowania preparatu zmniejszającego wydzielanie szkodliwych dla środowiska substancji, czyli tlenków azotu (tzw. NOX-ów). Te  prowadzą do powstawania tzw. kwaśnych deszczów. Jeszcze ostrzejsza norma Euro 5 wejdzie w życie od październiku 2009 roku. Redukcja emisji spalin w stosunku do poziomów określonych w obowiązującej normie Euro 3 wyniesie 80%. Jako zachęta dla aut spełniających normy Euro 5 przed obowiązującym terminem, przejazd na niektórych zachodnioeuropejskich autostradach będzie tańszy. "Stosowanie Distarpolu bezpośrednio wpłynie na obniżenie szkodliwych dla środowiska związków, a dokładnie tlenku azotu, który obecnie wydzielają samochody ciężarowe" - uważa M. Bachórski.

Azot zamiast tlenków

Już teraz firmy produkujące ciężarówki, m.in. Mercedes, Volvo, MAN, IVECO, produkują ciężarówki z systemem selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) wykorzystującym roztwór mocznika do redukcji zanieczyszczeń. W skład systemu wchodzi katalizator SCR, dysza wtrysku roztworu mocznika, niezależny zbiornik roztworu mocznika oraz jednostka dozująca.

Distarpol wtryskiwany będzie w odpowiednich ilościach do strumienia gorących spalin. Tam pod wpływem ciepła przetwarzany będzie w amoniak i dwutlenek węgla. Amoniak stanowi substancję czynną i jest głównym składnikiem w procesie zachodzącym w katalizatorze spalin SCR. Proces ten polega na tym, że szkodliwe tlenki azotu zawarte w spalinach są przetwarzane w lotny azot (naturalny składnik powietrza) i parę wodą.
Zaletą technologii SCR jest możliwość dostosowania jej do wymagań zarówno normy Euro 4, jak i Euro 5. Zużycie roztworu mocznika wynosi w przybliżeniu cztery procent zużycia oleju napędowego dla normy Euro 4 oraz około sześć procent dla normy Euro 5.

 

Zakłady Chemiczne "POLICE" S.A. są jedną z największych firm chemicznych w Polsce zaliczanych do grupy podmiotów tzw. Wielkiej Syntezy Chemicznej. W 1995 roku "POLICE" zostały przekształcone w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. W lipcu 2005 r. debiutowały na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Dzięki wdrożonym przekształceniom spółka wypracowała optymalne warunki dla dalszego rozwoju i obecnie jest liderem w swoim sektorze. Zakłady Chemiczne "POLICE" S.A. mają 50% udział w rynkach zewnętrznych, co stawia firmę w grupie największych polskich eksporterów. W spółce zatrudnionych jest 2,8 tys. osób.

Przeczytaj także:

Technologia SCR w autobusach Volvo (2005-10-28)

Euro 5 coraz bliżej (2005-07-19)


Podobne wiadomości:

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

Polskie drogi 2016-09-21

S6 Goleniów – Nowogard: koniec etapu projektowego

S6 Goleniów – Nowogard: koniec etapu...

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.