mojeauto.pl > motogazeta > Artykuł sponsorowany > Skoda 4x4: na każdą pogodę i na każdą drogę

Skoda 4x4: na każdą pogodę i na każdą drogę

Zaśnieżone drogi, górskie serpentyny, leśne dukty - we wszystkich tych warunkach drogowych napęd 4x4  może nas uratować z niejednej opresji. Jeśli szukasz takiego auta, ale nie chcesz typowej terenówki, koniecznie odwiedź salon Skody. Oferta Skody 4x4 jest silna, jak jeszcze nigdy dotąd.

Skoda 4x4: na każdą pogodę i na każdą drogę
Samochody z napędem 4x4 nie kojarzą się już dziś wyłącznie z autami terenowymi, którym niestraszny jest nawet najtrudniejszy offroad. Nie są również głównie domeną aut sportowych. Dziś napęd na wszystkie koła staje się coraz popularniejszy również w modelach, wcześniej postrzeganych jako rodzinne, miejskie czy nawet luksusowe. Napędzane cztery koła to lepsze osiągi, ale także większy komfort oraz przede wszystkim wyższy poziom bezpieczeństwa. Docenisz go nie tylko podczas jazdy ośnieżonymi, górskimi drogami, ale również podczas próby wyjechania zimą z podziemnego garażu czy nawet ze zwykłego parkingu osiedlowego po całonocnych opadach śniegu.

W trend ten sukcesywnie od kilkunastu już lat wpisuje się Skoda, ze swoją coraz bardziej rozbudowaną ofertą samochodów z napędem 4x4. Wszystko zaczęło się w 1999 roku od pierwszej generacji Skody Octavia Combi. Prawdziwy boom na Skody 4x4 rozpoczął się jednak od 2008 roku, kiedy to słupki ich sprzedaży ruszyły ostro do góry. Dziś po drogach całego świata jeździ już łącznie ponad 400 tys. czteronapędowych aut marki Skoda, a wersje 4x4 stanowią nawet 20 proc. całkowitego poziomu sprzedaży.

Haldex i nie tylko
W standardowych warunkach drogowo-pogodowych wszystkie modele Skody z napędem 4x4 zachowują się jednak jak typowe przednionapędówki.  Przy odpowiednich właściwościach jezdnych oraz osiągach spalanie utrzymywane jest na akceptowalnym poziomie. W razie potrzeby układ Haldex najnowszej generacji, sterowany elektronicznym sprzęgłem wielopłytkowym, rozdziela proporcjonalnie moment obrotowy pomiędzy koła przedniej i tylnej osi. Podział ten odbywa się na podstawie danych z czujników nieustannie kontrolujących warunki drogowe. Dzięki temu kierowca nie musi się obawiać utraty trakcji i, co ważne, „szybka” elektronika sprawia, że wszystko odbywa się niezauważalnie dla prowadzącego.

Najnowsza, piąta już generacja sprzęgła Haldex charakteryzuje się prostszą i efektywniejszą konstrukcją. To z jednej strony zapewnia większą niezawodność w różnych warunkach, z drugiej zaś, mniejsza masa całego układu przekłada się na lepsze osiągi, prowadzenie samochodu i przede wszystkim na spalanie. Niższe naturalnie.

Drugim ważnym, obok układu Haldex, elementem, który zapewnia świetną trakcję na różnych nawierzchniach, jest elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego EDS i XDS+, która pracuje na podstawie danych zbieranych na bieżąco przez czujniki systemu ABS.

Modele Skody w wariancie 4x4 mogą być doposażone w szereg innych rozwiązań, dzięki którym jazda nawet w umiarkowanie trudnym terenie stanie się łatwiejsza. Pakiet na bezdroża pozwoli uniknąć szeregu szkód, jakie mogą się przytrafić po zjechaniu z utwardzonej drogi.
Tryb off-road charakterystyczny dla modelu Yeti, który uruchamiamy jednym przyciskiem na środkowej konsoli, sprawia, że auto sprawnie pokona różnego rodzaju nawierzchnie, pozwoli wyjechać z błota czy też utrzyma stałą prędkość podczas zjazdu z większego wzniesienia. W trybie tym zmodyfikowane jest działanie systemów ASR, EDS oraz ABS, a wspomaganie ruszania zapewnia normalne ruszanie, bez efektu buksowania kół.

W terenie, ale również przy wyjeździe z podziemnego parkingu, przydatna może się okazać funkcja Hill Hold Control, która zapobiega staczaniu się auta do tyłu. Po zdjęciu nogi z pedału hamulca system utrzymuje przez 1-2 sekundy ciśnienie w układzie hamulcowym. Hill Hold Control działa zarówno podczas jazdy w przód, jak i w tył na wzniesieniu o nachyleniu przynajmniej 5%.

W obecnej gamie modelowej Skody znajdziemy kilka modeli, które oferowane są w wersji 4x4. Są to Skoda Octavia Combi, lada moment również Octavia Liftback, Skoda Yeti, w tym Yeti Outdoor, Skoda Superb, Superb Combi (w tym także Superb Combi Outodoor) oraz Skoda Octavia Scout.

Skoda Octavia (Combi) 4x4
Bestsellerowy model Skody jest również najczęściej wybieranym modelem w opcji z napędem 4x4 - do tej pory sprzedaż wszystkich generacji Octavii w wersji 4x4 w skali całego świata przekroczyła już 200 tys. sztuk, a dołączenie do oferty liftbacka powinno jeszcze bardziej podnieść jej popularność.



Najnowsza generacja Skody Octavia Combi z napędem 4x4 jest dostępna w czterech wersjach silnikowych. Jedyny silnik benzynowy - 1.8 TSI - o mocy 180 KM oferowany jest wyłącznie z dwusprzęgłową przekładnią DSG. Ceny tej wersji silnikowej startują od 104.050 zł.

Jednostki wysokoprężne to silniki 1.6 TDI w mocniejszej, 105-konnej odmianie oraz 2.0 TDI w dwóch wariantach mocy - 150 i 184 KM. Oba słabsze silniki współpracują z manualnymi przekładniami, a ich ceny zaczynają się od 93.750 i 101.750 zł, zaś najmocniejsza Octavia Combi 4x4, współpracująca z przekładnią DSG, kosztuje od 111.650 zł

Skoda Octavia Liftback 4x4, która dołączy do oferty na początku przyszłego roku, będzie miała identyczną gamę silnikową, jaką znajdziemy w ofercie wersji kombi.

Skoda Octavia Scout
Trzy wersje silnikowe znajdziemy w cennikach Octavii Scout. Najtańszy, w cenie 112.550 zł, jest dwulitrowy diesel o mocy 150 KM. 1,8-litrowy motor TSI (180 KM) kosztuje 113.600 zł, zaś mocniejsza o 4 KM dwulitrowa jednostka wysokoprężna to wydatek minimum 121.300 zł. Obie mocniejsze wersje oferowane są w standardzie z przekładnią DSG.



Skoda Superb (Combi) 4x4

Flagowy model Skody od minionego roku jest dostępny w zmodernizowanej wersji, a w gamie pojawił się wariant z dwulitrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 170 KM z połączeniem przekładni DSG i napędu 4x4.
 
Poza tym Superba 4x4 można zamawiać ze słabszą odmianą dwulitrowego diesla, rozwijającego moc 140 KM, z 1,8-litrowym silnikiem benzynowym TSI o mocy 160 KM i topową jednostką 3.6 FSI, pod którego maską drzemie stado 260 koni mechanicznych.



Cenniki czteronapędowego Superba zaczynają się od kwoty 95.350 zł, a wersji kombi niecały tysiąc więcej. W tej cenie otrzymamy 160-konną jednostkę benzynową. Jeśli wolimy silnik wysokoprężny (2.0 TDI/140KM), wówczas musimy wydać minimum 103.700 zł (104.600 zł za kombi).

Skoda Yeti 4x4
Drugi pod względem sprzedaży model Skody z napędem 4x4 ma już na swoim koncie 150 tys. sprzedanych globalnie egzemplarzy. Jest jedynym modelem w gamie Skody, w którym znajdziemy tryb offroad, co zresztą specjalnie nie powinno dziwić, gdyż jego naturalne predyspozycje najbardziej kuszą do jazdy terenowej.

Warianty 4x4 modelu Yeti można zamawiać z jednym silnikiem benzynowym, którego moc różni się nieznacznie w zależności od tego, na jaką postawimy przekładnię. W przypadku skrzyni manualnej jednostka 1.8 TSI dysponuje mocą 160 KM. Stawiając na przekładnię DSG musimy się liczyć z odjęciem ośmiu koni mechanicznych.



Oferta jednostek wysokoprężnych sprowadza się do dwulitrowego diesla w trzech wariantach mocy - 110, 140 oraz 170 KM. Poza podstawowym silnikiem, który jest dostępny wyłącznie z przekładnią manualną, oba mocniejsze można również zamówić ze skrzynią DSG.

Ceny Yeti 4x4 z silnikiem benzynowym zaczynają się od 87.050 zł, z kolei za najsłabszego diesla przyjdzie nam zapłacić niecałe 90 tys. zł.

Gama trzech modeli, w różnych wariantach nadwoziowych, Skody z napędem 4x4 powinna zaspokoić większość typowych potrzeb współczesnych kierowców. Bez względu na to, czy większość czasu za kółkiem spędzasz w ruchu miejskim, czy jednak większość kilometrów pokonujesz w trasie, a może dość regularnie zjeżdżasz z utwardzonej nawierzchni.

Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport