mojeauto.pl > motogazeta > Bezpieczna jazda > Bezpieczny powrót z wakacji

Bezpieczny powrót z wakacji

Ostatnie dni wakacji to okres wzmożonego ruchu na drogach. Powroty z dalekich urlopowych wyjazdów i weekendowych eskapad wiążą się z dużym ryzykiem wypadku wskutek zmęczenia, ale i stresu spowodowanego korkami czy nawet wizją powrotu do pracy. Eksperci radzą, jak bezpiecznie wrócić do domu.

Bezpieczny powrót z wakacji

Korki podczas powrotu z urlopu czy jazdy do pracy, konieczność nagłego hamowania, nieprawidłowe zachowania innych kierowców sprawiają, że jazda samochodem może być źródłem stresu. Podenerwowanie kierującego negatywnie wpływa jednak na to, jak radzi sobie on za kierownicą. Jak sobie radzić ze stresem, żeby bezpiecznie dojechać do celu?

Jazda samochodem, zwłaszcza gdy na autostradzie tworzy się korek albo w zatłoczonym mieście, nie zawsze jest przyjemna. Powodów do stresu czy złości może być wiele: kierowca, który wymusza pierwszeństwo, zmuszając nas do nagłego hamowania, pośpiech, hałas, agresja innych kierowców, wreszcie – niepewność własnych umiejętności.

Tymczasem badanie ankietowe wśród brytyjskich kierowców wykazało, że aż 71 proc. z nich straciło koncentrację podczas prowadzenia samochodu z powodu stresu lub zdenerwowania.

Problemem jest nie tylko stres wywołany jazdą samochodem: z innego badania wynika, że kierowcy doświadczający stresu związanego z pracą mają większą tendencję do przekraczania dozwolonej prędkości oraz podejmowania ryzyka podczas prowadzenia pojazdu, większe jest również prawdopodobieństwo, że będą uczestniczyć w poważnym wypadku drogowym.

Nie sposób wyeliminować ze swojego życia wszystkich stresogennych czynników, ale można zadbać o to, by ograniczyć negatywny wpływ stresu czy zdenerwowania na to, jak radzimy sobie za kierownicą. Jak to zrobić?

Jeśli kierowca odczuwa podenerwowanie, pomóc mogą ćwiczenia oddechowe, wykonywane np. podczas postoju na światłach. Należy oddychać głęboko z wykorzystaniem przepony, powoli licząc do dziesięciu.

- Inny sposób to słuchanie podczas jazdy relaksującej muzyki. Warto również mieć w samochodzie zawieszkę zapachową o aromacie mięty czy cynamonu, ponieważ te zapachy obniżają napięcie związane ze stresem – mówią eksperci ze Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Napięcia mięśni można również pozbyć się dzięki prostemu ćwiczeniu relaksacyjnemu, które można wykonać podczas postoju w korku czy na światłach. Wystarczy jak najmocniej napiąć na kilka sekund mięśnie całego ciała, a potem nagle je rozluźnić. Czynność należy powtórzyć kilkukrotnie.

- W przypadku stresu sprawdza się zasada, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Dlatego wyjeżdżając w drogę powrotną czy jadąc do pracy, dobrze jest wyruszyć nieco wcześniej, aby nie próbować później nadrabiać straconych w korkach minut. Pośpiech i gorączkowe wyprzedzanie nie tylko zwiększa poziom stresu, lecz także może stać się przyczyną wypadku – dodają eksperci.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Zapinanie pasów – o czym pamiętać?
Zapinanie pasów – o czym pamiętać?
Choć pasy ratują życie w wypadkach, wielu kierowców lekceważy ten obowiązek, nierzadko przypłacając to życiem. Co warto wiedzieć o zapinaniu pasów?