mojeauto.pl > motogazeta > Ciężarówki i Autobusy > Ciągnik siodłowy o superniskim podwoziu
ciężarówki i autobusy
ciężarówki i autobusy

Ciągnik siodłowy o superniskim podwoziu

Firma DAF Trucks wspólnie z kilkoma kooperantami przygotowała prototyp pojazdu będącego połączeniem ciągnika z naczepą o wyjątkowo niskim położeniu siodła, co pozwala uzyskać o 20% większą ładowność.

Ciągnik siodłowy o superniskim podwoziu
Stworzony prototyp jest wspólnym projektem Instytutu Procesów Hutniczych i Odzysku Metali Uniwersytetu RWHT w Aachen, Europejskiego Stowarzyszenia Transportu Intermodalnego oraz firm DAF, Wecon i Wesob o nazwie TelliSys. Celem tego projektu jest umożliwienie transportu kontenerów o wewnętrznej wysokości 3 metrów. W efekcie w kontenerze można będzie ustawić 3 palety przemysłowe o wysokości 1 metra, dzięki czemu pojemność załadunku wzrośnie do 100 m3, a ładowność o 20 proc.

Siodło o wysokości 85 cm

W ramach konsorcjum TelliSys firma DAF opracowała ciągnik siodłowy o superniskim podwoziu. Dzięki obniżeniu ramy za silnikiem i użyciu bardzo zwartego tylnego zawieszenia w połączeniu z kołami 22,5-calowymi na osi napędowej udało się uzyskać zaledwie 85-centymetrową wysokość siodła. Dodatkowo specjalny niskopokładowy ciągnik ma lekką 4-tonową oś nienapędową wyposażoną w koła 17,5-calowe, dzięki czemu dopuszczalna masa całkowita zestawu wynosi 44 tony. Na potrzeby projektu Goodyear opracowała specjalne, nowe niskoprofilowe opony na os kierowaną i pędną. Opony te charakteryzują się bardzo niską wysokością przy dużej nośności.

Nowa generacja kontenerów

Do opracowanego przez DAF niskopokładowego ciągnika z siodłem o wysokości zaledwie 85 cm firma WECON opracowała specjalną, lekką naczepę o masie własnej tylko 3.830 kg. Równie ważne było opracowanie nowej generacji kontenerów 40- i 45-stopowych, których podłoga jest znacznie cieńsza, przy utrzymaniu dotychczasowej nośności i sztywności skrętnej. Na prototypie firma WECON zamontowała plandekę kurtynową, co ma podkreślić wszechstronność koncepcji technologii intermodalnej TelliSys.

Rozpoczęcie testów terenowych

Podczas prac nad koncepcją ciężarówki wzięto pod uwagę oczywiście nie tylko jej wymiary i ładowność, ale także zwrotność, wygodę i wydajność operacyjną. Kombinacja TelliSys przejdzie teraz obszerne testy terenowe przy udziale partnera logistycznego GEFCO, podczas których ciągnik, naczepa i kontener będą intensywnie użytkowane w ramach operacji transportu intermodalnego tej firmy w transporcie drogowym, kolejowym i wodnym.

- TelliSys pokazuje, że można osiągnąć 20-procentową poprawę wydajności transportu kontenerowego - mówi konsultant ds. transportu intermodalnego Heiko Sennewald, który jest zarówno wspólnikiem, jak i inicjatorem projektu. - Testy terenowe wykonywane przez GEFCO muszą jeszcze wykazać, że system ten jest praktyczny. Wyniki testów przesądzą o tym, czy wykonalne jest wprowadzenie prototypu na rynek; zależeć to będzie również od zainteresowania rynku. Aby zorientować się, czy rynek będzie zainteresowany tym rozwiązaniem, zamierzamy przedstawić koncepcję technologii transportu intermodalnego TelliSys na początku maja na wystawie Transport Logistics w Monachium.

Realizację projektu rozpoczęto w grudniu 2012 r., a finansowanie przez okres 3 lat zapewnił Siódmy Program Ramowy Unii Europejskiej.

Podobne wiadomości:

DAF CF z trzema osiami

DAF CF z trzema osiami

Ciężarówki i Autobusy 2015-07-16

KE bada niemiecką płacę minimalną dla kierowców

KE bada niemiecką płacę minimalną dla...

Ciężarówki i Autobusy 2015-05-21

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport