mojeauto.pl > motogazeta > Ciężarówki i Autobusy > Ciężarówki i Autobusy 03-04/2016
ciężarówki i autobusy
ciężarówki i autobusy

Ciężarówki i Autobusy 03-04/2016

W oczekiwaniu na tegoroczne nowości. Przez ostatnie lata postęp techniczny w sektorze pojazdów użytkowych w znacznym stopniu był trochę sztucznie napędzany przez czynnik zewnętrzny w postaci wchodzenia w życie coraz bardziej restrykcyjnych norm czystości spalin Euro. Oddziaływało to na producentów jednostek napędowych oraz gotowych samochodów co najmniej w trzech wymiarach. Po pierwsze, większość zasobów ludzkich i rzeczowych w działach badawczo-rozwojowych musieli oni poświęcić na prace nad sukcesywnie mniej szkodzącymi przyrodzie źródłami napędu. Są publikowane pewne dane szacunkowe, wskazujące, że w tzw. szczytowych momentach w realizację tych przedsięwzięć było zaangażowanych aż 80% inżynierów. Powyższe wynikało ze stale rosnącego stopnia skomplikowania projektów, pochłaniających też coraz więcej środków finansowych. Po drugie – wytwórcy silników w swoich wysiłkach musieli się skupić nie tylko na aspekcie proekologicznym, ale i na niezwykle ważnych kwestiach ekonomiczno-techniczno-eksploatacyjnych. Prawdziwa sztuka polegała bowiem nie na przygotowaniu ciekawych opracowań, ale trudnych czy drogich w późniejszej komercjalizacji, lecz rozwiązań akceptowanych przez rynek – czyli przewoźników. A ci z kolei przede wszystkim – poza konkurencyjną ceną – wymagali ograniczania zużycia paliwa, redukcji całkowitych kosztów użytkowania oraz poprawy osiągów – tzn. uzyskiwania przez silniki wysokich mocy i momentów obrotowych w jak najniższym i jednocześnie najszerszym zakresie prędkości obrotowych. Po trzecie zaś, kolejne normy Euro zaczynały obowiązywać dosyć regularnie i relatywnie często – średnio co 3-4 lata. Wszystko to powodowało właśnie napędzanie postępu w konkretnych sferach.

Ciężarówki i Autobusy 03-04/2016

Wytwórcy natomiast ten fakt chcieli i po części musieli – ze względu na zoligopolizowany charakter sektora – wykorzystać do swoich celów. W tym kontekście trzeba podkreślić, że ideą każdego dostawcy jest zaproponowanie dobra lepszego niż rywale. Dlatego równocześnie, oprócz dziedzin zaznaczonych wyżej, postęp techniczny dotyczył aspektów komfortu jazdy i wypoczynku, ergonomii oraz wzrostu satysfakcji z posiadania.

W efekcie producenci wraz z prezentacją nowych, bardziej proekologicznych silników niemal stale modernizowali auta czy nawet wprowadzali kolejne ich generacje. Wszak nowy silnik musiał, a przynajmniej powinien pracować pod przynajmniej zmodyfikowaną kabiną. Chociaż czasami te modyfikacje okazywały się wręcz dyskrecjonalne, jak de facto obojętna kosztowo wymiana kilku plastikowych wytłoczek, ale musiały być. W dodatku pożądane mogły okazać się zmiany w innych obszarach.

Tym samym przez niemal dwie i pół dekady – licząc od roku 1990 do roku 2014 – obserwowaliśmy prawdziwy wysyp i festiwal nowości. Co gorsze, ze względu na konkretne daty początku obowiązywania następnych regulacji, premiery odbywały się nie tylko regularnie, ale i nieraz w zbliżonych terminach. Czasami trudno było nawet za nimi nadążyć i we wszystkich uczestniczyć. Przyszedł jednak rok 2014 i sytuacja w tej materii... niemal kompletnie uspokoiła się. Nowe uregulowania, dotyczące emisji CO2, spodziewane są dopiero po roku 2020. Do tego wytwórcy chcą po prostu nieco odpocząć po tym szaleńczym okresie i odzyskać niemałe środki przez lata intensywnie inwestowane w badania. W rezultacie po czasie wysypu nastał okres swoistej posuchy. Pewne modyfikacje są oczywiście dokonywane, jak u DAF-a albo Mercedesa, ale szaleństwa nie ma. W ubiegłym roku jedynie IVECO zdecydowało się – wreszcie – na prezentację średniotonażowego Eurocargo ze zmodernizowanymi kabinami oraz innymi usprawnieniami, po części wymaganymi przez prawo. W tym roku – a mamy już drugą połowę marca – o nowościach cisza. Tym bardziej że zbliżają się prestiżowe wrześniowe targi IAA w Hanowerze. Czy jest to zatem autentyczna cisza, czy jedynie cisza przed burzą? Wydaje mi się, iż w większym stopniu to drugie, a nowościowymi mrok oświetli Scania. Coraz więcej mianowicie wskazuje, że za kilka miesięcy doczekamy się w końcu pokazu jej premierowych samochodów. Znaków o tym świadczących stale przybywa i zagadnienie nie dotyczy wyłącznie kolejnych szpiegowskich zdjęć i wizualizacji pojawiających się na różnych forach. Takimi twardszymi dowodami mają być m.in. szkolenie sieci i przygotowanie materiałów promocyjnych. Nieoficjalnie krążą już także daty tego debiutu. My na tę chwilę nie możemy ich jeszcze podać, zadowalając się jedynie spekulacjami. Niemniej godzina prawdy podobno ma wkrótce wybić.

Więcej na stronie:  http://www.auto-motor-i-sport.pl/wydanie_cia/03-04-2016,22647,1

Tematy w artykule: Nowy-numer

Podobne wiadomości:

Ciężarówki i Autobusy 07-08/2016

Ciężarówki i Autobusy 07-08/2016

Ciężarówki i Autobusy 2016-07-21

O niepewności w niepewnych czasach.
Chińskie przysłowie mówi o życiu w ciekawych czasach. Dzisiejsze do takich z pewnością należą, szczególnie że stałym ich towarzyszem staje się niepewność. Nikt z nas jej nie lubi, gdyż nie jest stanie przewidzieć tego, co nastąpi. Ta niepewność jest ciekawa, ale i niebezpieczna w prowadzeniu działalności gospodarczej, w tym transportowej.

Ciężarówki i Autobusy 05-06/2016

Ciężarówki i Autobusy 05-06/2016

Ciężarówki i Autobusy 2016-05-02

Kierowca ciężarówki – zawód przeszłości?
Pierwsza rewolucja w transporcie wiązała się z zastosowaniem koła. Druga z zastąpieniem – przynajmniej częściowym – pracy żywej ludzi i zwierząt pracą uprzedmiotowioną maszyn, na początku parowych. Na naszych oczach zachodzi natomiast trzecia rewolucja, dotycząca komercjalizacji tzw. autonomicznego prowadzenia, czyli zamiany ludzi – w tym przypadku kierowców – przez elektroniczno-mechaniczne układy wykonawcze. Oto bowiem niedawno odbył się Truck Platooning Challenge – pierwszy na świecie transgraniczny konwój inteligentnych ciężarówek. Przedsięwzięcie, zorganizowane z inicjatywy Holandii w ramach jej przewodnictwa w Radzie UE, służy promowaniu ogólnoeuropejskiej współpracy podmiotów związanych z branżą transportową, w tym producentów samochodów, przedsiębiorstw logistycznych, operatorów dróg, urzędów odpowiedzialnych za stan dróg i homologację pojazdów, instytutów badawczych oraz administracji i poszczególnych państw członkowskich. Cel tej współpracy polega na zaproponowaniu nowego, bezpieczniejszego, bardziej ekologicznego i efektywniejszego modelu transportu.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport