mojeauto.pl > motogazeta > Ciężarówki i Autobusy > Global Vehicle Trust OX - auto do złożenia
ciężarówki i autobusy
ciężarówki i autobusy

Global Vehicle Trust OX - auto do złożenia

Firma Global Vehicle Trust nie jest jeszcze znana w świecie motoryzacji. Jednak za sprawą tego konceptu może zrobić się o niej głośno. Celem brytyjskiej firmy jest zmotoryzowanie krajów rozwijających się.

Global Vehicle Trust OX - auto do złożenia

Firma powstała w 2011 roku, a jednym z jej pierwszych projektów jest pojazd użytkowy o nazwie OX. Jego twórcą jest sam Gordon Murray – człowiek, który stworzył McLarena F1, a także wiele bolidów Formuły 1.

Głównym założeniem przy konstruowaniu tego samochodu była możliwość szybkiego rozmontowania go i spakowania do tzw. płaskiej paczki. Dzięki temu w standardowym kontenerze morskim o długości 12,2 metra (40 stóp) można byłoby spakować nawet sześć takich samochodów. Przywrócenie go do pełnej sprawności przy pomocy trzech osób zajmuje tylko 12 godzin. Konstrukcja pojazdu OX nie jest skomplikowana. Technicznie przypomina trochę Volkswagena Kubelwagena wykorzystywanego przez niemieckie wojska w czasie II Wojny Światowej.

Pojazd stworzony przez Global Vehicle Trust powstał na stalowej ramie kratownicowej. Jego długość to 4,68 m, szerokość 2,07 m, a wysokość to 2,38 metra. Rozstaw osi wnosi 2,95 metra. Do tego ładowność to 1900 kg oraz 7 m3. Pozwoli to przewieźć do 13 pasażerów, 8 beczek po 165 litrów wody lub trzy palety. Przy niezaładowanym aucie aż 71 procent masy przypada na przednią oś, co zapewnia lepszą przyczepność. Przy pełnym załadunku na każdą z osi przypada 50 proc. masy pojazdu. Prosta konstrukcja samochodu ma niezależnie zawieszenie wszystkich kół i całkiem sprawnie radzi sobie w terenie, mimo napędu na przednią oś. Producent chwali się, że kąty natarcia i zejścia wynoszą 45 i 55 stopni. Auto przejedzie przez przeszkodę wodną o głębokości powyżej metra.

Pod maską pracuje silnik konstrukcji Forda. Czterocylindrowy diesel o pojemności 2,2 litra rozwija 115 KM mocy i 385 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Całość jest przekazywana na przednią oś poprzez pięciostopniową skrzynię ręczna.

Auto powstało z myślą o krajach rozwijających się, szczególnie w Afryce. Ceny nie są jeszcze znane, ale zakładamy że będą bardzo konkurencyjne.


Podobne wiadomości:

Skoda Yeti 4x4 L&K: Czy ma sens?

Skoda Yeti 4x4 L&K: Czy ma sens?

Testy samochodów 2014-05-21

WRC: Loeb traci już tylko punkt

WRC: Loeb traci już tylko punkt

Aktualności 2009-10-05

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport