ciężarówki i autobusy
ciężarówki i autobusy

Iveco Dual Energy

Na 91. wystawie European Motor Show w Brukseli Iveco zaprezentował swoją koncepcję najnowocześniejszego napędu alternatywnego, a także kilka modeli z oferty Daily. Impreza ta odbyła się w dniach 11-20 stycznia 2013 r. podczas Brussels Expo.

Iveco Dual Energy
Mobilność zgodna z zasadami zrównoważonego rozwoju to główny motyw stoiska Iveco, na którym zaprezentowane zostaz nowe modele Daily, w tym jeden model z napędem elektrycznym oraz jeden zasilany gazem ziemnym.

Główną atrakcją na stanowisku bza nowa koncepcja Iveco Dual Energy, która na arenie międzynarodowej zadebiutowała w sierpniu zeszłego roku na wystawie w Hanowerze. Zostaa zaprezentowana na przykładzie podwozia lekkiego pojazdu z napędem hybrydowym wykorzystującym silnik Diesla.

Na konferencji dla przedstawicieli międzynarodowej prasy, która odbyła się 10 stycznia, na przykładzie pojazdów Iveco przedstawiono aspekty mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju. Na konferencji podkreślono fakt, że obecnie nie istnieje jedno rozwiązanie alternatywne, które można zastosować w przypadku wszystkich rodzajów transportu. Dlatego właśnie Iveco wciąż rozwija wielokierunkowe badania, dążąc do zapewnienia ciągłej poprawy efektywności silników wysokoprężnych, a zarazem produkując pojazdy wykorzystujące alternatywne układy napędowe, zasilane gazem ziemnym, energią elektryczną lub jednostki hybrydowe, dostosowane do wszystkich rozmaitych potrzeb przewoźników.

Dowodem na zaangażowanie firmy w rozwój alternatywnych źródeł energii jest fakt, że Iveco to europejski lider w segmencie pojazdów napędzanych gazem ziemnym. Firma oferuje pełny asortyment pojazdów zasilanych sprężonym gazem (CNG): od 3,5-tonowego Natural Power Daily po 16-tonowy model Eurocargo oraz 40-tonowy Stralis zasilany CNG. Firmy prywatne i instytucje publiczne eksploatują obecnie ponad 12 000 pojazdów Iveco napędzanych gazem ziemnym, w tym około 5000 Daily, 2000 średnich i dużych pojazdów ciężarowych oraz około 5000 autobusów.

Iveco Dual Energy: idealne rozwiązanie dla ruchu miejskiego
Iveco potwierdza swoje zaangażowanie w badania i rozwój nowych rozwiązań technicznych, które stanowią odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na mobilność zgodną z zasadami zrównoważonego rozwoju. Efektem konsekwentnego dążenia do innowacyjności jest koncepcja Iveco Dual Energy. Polega ona na zastosowaniu wyjątkowo elastycznej technologii opracowanej z myślą o lekkich pojazdach użytkowych, umożliwiającej przełączanie na najbardziej odpowiednie źródło energii – w zależności od zadania realizowanego przez pojazd.

System jest oparty na dwóch rodzajach napędu. Pierwszy z nich to napęd elektryczny, zapewniający zerową emisję i niski poziom hałasu. System elektryczny jest przeznaczony do eksploatacji w mieście lub przy niskim natężeniu ruchu i z prędkością nieprzekracząjącą 50 kilometrów na godzinę.

Drugi rodzaj napędu, hybrydowy (termoelektryczny), sprawdza się w przypadku dalszych tras i zadań realizowanych poza miastem. System hybrydowy jest najskuteczniejszy pod względem efektywności energetycznej na trasach pozamiejskich. W porównaniu z silnikiem Diesla taki system zapewnia obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2 nawet o 25%. Te dwa alternatywne systemy napędu sprawiają, że pojazd idealnie nadaje się do obsługi ostatniego odcinka dystrybucji towarów w strefach zamkniętych dla samochodów z napędem spalinowym, zapewniając jednocześnie optymalne osiągi w jeździe pozamiejskiej.

Specjaliści Iveco opracowali tę koncepcję w ramach modelu otwartej innowacji opartej na współpracy, realizowanego z kluczowymi partnerami. Podzespoły napędu Iveco Dual Energy prezentowane na wystawie zostały wdrożone we współpracy z innymi znaczącymi międzynarodowymi przedsiębiorstwami.
Prezentowane pojazdy: modele Daily

Na stanowisku wystawionych zostao pięć modeli Iveco Daily, w tym pojazd z napędem elektrycznym oraz zasilany gazem ziemnym. Ekologiczne i niezawodne modele Daily prezentowane w Brukseli posiadają wszystkie zalety lekkiego i uniwersalnego pojazdu, który jest w stanie spełnić wymagania logistyczne przewoźników zajmujących się codziennym transportem towarów i osób zarówno w centrach miast, jak i transportem ekspresowym, pozamiejskim.

Najważniejsze cechy tego modelu to: drabinkowa rama podwozia, napęd na tylną oś, turbodoładowany silnik Diesla z bezpośrednim wtryskiem, opcjonalny napęd 4x4, intercooler, silniki zasilane gazem ziemnym, przestrzeń ładunkowa do 17,2 m3 oraz wysokość wnętrza 210 cm, wtrysk paliwa common rail, sześciobiegowa przekładnia i dopuszczalna masa całkowita 7 ton. Tak w skrócie można scharakteryzować niekwestionowanego lidera w segmencie lekkich pojazdów użytkowych.

Na stanowisku prezentowane były następujące pojazdy z oferty Daily: 12-metrowy Euro 5 35S15V Daily z funkcją start-stop, Euro 5 70C21, 12-metrowy Daily z napędem elektrycznym oraz zasilane skompresowanym gazem ziemnym (CNG) pojazdy 50C14G/P i 50C15 EEV.

Daily Natural Power
Wśród modeli Daily jest również wersja Natural Power, wyposażona w silnik F1 CNG o mocy 136 KM w technologii FPT Industrial z trzyfazowym konwerterem katali-tycznym. Silnik wykorzystuje system spalania stechiometrycznego (z poprawnym chemicznie stosunkiem paliwa do powietrza), co zapewnia imponującą niezawodność i trwałość oraz umożliwia obniżenie emisji spalin do wartości znacznie niższej od limitów wskazanych w obowiązujących postanowieniach europejskiej normy EEV.

Daily z napędem elektrycznym
Daily zapewnia wysoki poziom niezawodności również w przypadku pojazdów elektrycznych i może zostać wykorzystany do realizacji najbardziej typowych zadań w mieście, takich jak dostawy „od drzwi do drzwi” lub przewozy osób. Proces projektowania, produkcji, sprzedaży i serwisowania tego pojazdu z napędem elektrycznym, zapewniającym zerową emisję spalin, realizowany jest w całości przez Iveco.

Funkcja start-stop: obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2 nawet o 10%
Daily umożliwia kierowcy optymalizację stylu jazdy dzięki nowym rozwiązaniom technicznym, takim jak funkcja start-stop oraz system GSI (wskaźnik zmiany biegów).

Opcjonalna funkcja start-stop jest dostępna w zestawieniu z nową 6-biegową skrzynią z silnikiem o pojemności 2,3 litra. Funkcja ta powoduje wyłączenie silnika po zatrzymaniu pojazdu i wybiera bieg neutralny. Silnik uruchamia się automatycznie po włączeniu biegu, co pozwala na istotne obniżenie zużycia paliwa, gdy pojazd jest wykorzystywany w mieście.

Ponadto system GSI (wskaźnik zmiany biegów), oferowany w połączeniu z 6-biegową skrzynią, wskazuje przełożenie, które powinien wybrać kierowca, aby jego styl jazdy umożliwiał obniżenie zużycia paliwa i zmniejszenie emisji CO2.

Dzięki połączeniu zalet silnika pojemności 2,3 litra i mocy 146 KM, 6-biegowej skrzyni oraz systemu start-stop kierowca Daily może uzyskać, na trasach mieszanych, obniżenie zużycia paliwa oraz zmniejszenie emisji CO2 nawet o 10% w porównaniu z wcześniejszym modelem. Uzyskane oszczędności są jeszcze poważniejsze w ruchu miejskim, ponieważ w większym stopniu korzysta się wówczas z funkcji start-stop oraz systemu GSI.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Iveco Daily
Iveco Daily
Cena podstawowa już od: 112 889 PLN brutto
Dostępne nadwozia: furgon-4dr. rama-2dr.

Podobne wiadomości:

Ekologiczne drogi z... plastiku

Ekologiczne drogi z... plastiku

Aktualności 2015-07-14

Elektryczne auta także mogą szkodzić środowisku

Elektryczne auta także mogą szkodzić...

Aktualności 2015-07-07

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Suzuki Swift Sport zadebiutuje jesienią
Suzuki Swift Sport zadebiutuje jesienią
Japoński producent poszerza ofertę swojego najpopularniejszego modelu. Nowa generacja Suzuki Swift będzie dostępna w wersji Sport. Samochód zadebiutuje już jesienią na salonie we Frankfurcie.
Austria. Czas na oddech Austria. Czas na oddech