mojeauto.pl > motogazeta > Ciężarówki i Autobusy > Oświadczenie Solarisa w sprawie przegranego przetargu
ciężarówki i autobusy
ciężarówki i autobusy

Oświadczenie Solarisa w sprawie przegranego przetargu

Polski producent autobusów wyraża swoje oburzenie wobec niesprawiedliwego rozstrzygnięcia przetargu na dostawę elektrycznych autobusów dla Warszawy. Solaris zarzuca MZA w Warszawie działanie na niekorzyść polskich podatników i polskiej gespodarki.

Oświadczenie Solarisa w sprawie przegranego przetargu
Firma Solaris przegrała, rozstrzygnięty w ubiegłym tygodniu, przetarg na dostawę dziesięciu elektrycznych autobusów dla Warszawy. Polski producent, wśród wielu zastrzeżeń, podnosi zarzut działania miejskiej spółki na niekorzyść mieszkańców Warszawy. W związku z tym firma planuje skierowanie do Krajowej Izby Odwoławczej odwołania z powodu rażąco niskiej ceny produktu chińskiego.

Poniżej przedstawiamy cały tekst oświadczenia firmy Solaris w sprawie przetargu na dostawę autobusów elektrycznych dla Warszawy.

Firma Solaris jest przekonania o tym, iż mieszkańcy Warszawy zasługują na produkt nowoczesny i dobry jakościowo, który cieszy się uznaniem w całej Europie. Do tej pory MZA Warszawa w swoim taborze posiadała autobusy wyprodukowane w Polsce lub na kontynencie europejskim. Ich producenci w uczciwej walce konkurencyjnej wygrywali ogłaszane przetargi.

Tym razem MZA Warszawa ogłosiła przetarg na dostawę autobusów elektrycznych, w którym głównym kryterium była niska cena, aż 90% przyznawanych punktów. Takie warunki przetargu preferują produkty tanie o niskiej jakości. W skrajnych przypadkach mogą prowadzić do cen dumpingowych.

Jakość to gwarancja bezpieczeństwa, która ma swoją cenę. To co najtańsze, nie zawsze jest dobre. Doświadczenia pokazują, że kupując to co najtańsze płacisz dwa razy. Jak wygląda budowa tanich chińskich autostrad już się przekonaliśmy tuż przed Euro2012. Czy teraz chcemy, aby po tych chińskich autostradach jeździły chińskie autobusy? Czy, aby na pewno, powinniśmy wydawać publiczne pieniądze pochodzące z budżetu miasta już nie tylko poza naszym krajem, ale także poza naszym kontynentem?

Firma Solaris istnieje od 1996 roku. Od tego momentu polski producent wyprodukował łącznie ponad 11.000 pojazdów znanych i cenionych w całej Europie. W swojej ofercie Solaris posiada autobusy elektryczne od roku 2011. Pojazdy bateryjne tej marki były wielokrotnie nagradzane za swoje innowacyjne rozwiązania zarówno w Polsce, jak i zagranicą, m.in. w Niemczech.

Autobusy elektryczne marki Solaris zostały do tej pory zakupione między innymi przez przewoźników w Brunszwiku, Dusseldorfie, Hamburgu w Niemczech czy w Klagenfurcie w Austrii oraz w Vasteras w Szwecji. Są to kraje, które przykładają niezwykłą wagę do jakości kupowanych produktów, ich trwałości i bezpieczeństwa.

Tymczasem w przetargu warszawskim prowadzonym przez MZA, mimo znacznie korzystniejszych parametrów technicznych, polskie autobusy firmy Solaris, z powodu preferowania niskiej ceny, nie miały szans konkurować z autobusem wyprodukowanym w Chinach, który naszym zdaniem został dodatkowo zaoferowany w rażąco niskiej cenie.

W przetargu warszawskim autobus marki Solaris w porównaniu ze swoim chińskim konkurentem oferuje między innymi:
 
- niższe aż o 30% zużycie energii elektrycznej i tym samym niższe koszty eksploatacji
- lepsze rozwiązania w zakresie poszycia autobusu
- lżejsze baterie i tym samym większą pojemność pasażerską autobusu

Mimo przyznanej przez MZA wyższej punktacji w parametrach technicznych dla firmy Solaris, przetarg został skonstruowany przez MZA w taki sposób, iż chiński produkt wygrał niską ceną. Zdaniem firmy Solaris, rażąco niską ceną, dlatego polski producent kieruje odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej.

Firma Solaris, którą Solange Olszewska wraz z mężem Krzysztofem stworzyła 18 lat temu, zatrudnia obecnie blisko 2500 osób w Polsce oraz kilkuset pracowników poza granicami kraju. Produkty Solarisa są sprzedawane zarówno na rynku krajowym, jak również za granicą. W ciągu blisko dwudziestu lat funkcjonowania firmy, dzięki płaceniu podatków PIT, CIT czy VAT oraz z tytułu innych opłat, Solaris zasilił polski system finansowy kwotą kilku miliardów złotych. Pracownicy firmy Solaris mieszkają i płacą podatki w Polsce. Ze współpracy z fabryką dodatkowo utrzymuje się kilkanaście tysięcy osób w całym kraju. Cała produkcja i centrum badawczo-rozwojowe Solarisa także ulokowane są w Polsce. Wszystkie patenty i know-how są tworzone w naszym kraju przez polskich inżynierów.  

Ten niebezpieczny, warszawski precedens jest zagrożeniem nie tylko dla firmy Solaris i miejsc pracy dla osób, które zatrudnia. To także zagrożenie dla całej polskiej gospodarki, która jak nigdy wcześniej ma dziś szansę na dalszy rozwój. Poprzez takie przetargi szybko jednak z roli wytwórców wysoko zaawansowanych technologicznie dóbr, Polska i Polacy staną się konsumentami produktów o niskiej cenie i wątpliwej jakości. Czy tego naprawdę chcemy?

Podobne wiadomości:

Autobusy szkolne są w tragicznym stanie

Autobusy szkolne są w tragicznym stanie

Aktualności 2016-11-25

Solaris dostarczy wodorowe trolejbusy dla Rygi

Solaris dostarczy wodorowe trolejbusy dla...

Ciężarówki i Autobusy 2016-11-09

Komentuj:

~juzek maruda 2014-05-03

Znowu pałanoja na któłą ni mam wpływu...

~bus 2014-05-03

Co za bzdety. Polska firma....a ciekawe z skąd są silniki, lampy, aluminium, opony, elektronika....i tp I to. Pewnie Chińskie jak WSZYSTKO Co jest produkowane na świecie od wybuchu kryzysu. To że coś tam jest markowane przez np.WAbCO wcale nie daje gwarancję, że jest 100% niemieckie. A kto powiedział że chińskie to synonim tandety? A np produkty Apple? Nie porównujcie budowę autostrad do...czegokolwiek! przecież tam Nasz kochany Rząd najlepiej na tym wyszedł. A może te chińskie autobusy z założenia mają być za free.tylko chińczycy jeszcze o tym nie wiedzą. A drugi przetarg wygra, kto? A zgadnijcie!

~niepo-kemon 2014-05-03

To się nazywa PROMOCJA HGW stolicy! Wsparcie dla przedsiębiorstw... Jak Solaris sprzeda 10 szt. za granicę, to rudy trąbi sukces!

~joojjo 2014-04-29

Przetarg został źle przygotowany. Cena nie powinna stanowić 90% jeśli chodzi o bezpieczeństwo przewożonych pasażerów!!! Widać dyrektywy HGW w końcu zostały wykonane, za uderzenie w polską firmę ryży ją pogłaszcze....

~marcelus 2014-04-29

a jakby polskie autobusy się szybko rozsypały to co? też byś powiedział, że to g....?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport