mojeauto.pl > motogazeta > Ciężarówki i Autobusy > Oto Mercedes, który nie potrzebuje kierowcy
ciężarówki i autobusy
ciężarówki i autobusy

Oto Mercedes, który nie potrzebuje kierowcy

Czy w przyszłości samochody będą same się poruszać, a kierowca będzie mógł w czasie jazdy wykonywać inne czynności? Być może tak będzie, bowiem coraz więcej firm prowadzi prace nad autonomicznymi pojazdami. Ostatnio samoprowadzącą się ciężarówkę zaprezentował Mercedes.

Oto Mercedes, który nie potrzebuje kierowcy
Mercedes-Benz 2025 to ciężarówka, która już teraz jest w stanie pokonać samodzielnie mniej skomplikowane odcinki dróg - autostrady, ale również otwarte odcinki dróg, z miejscowymi spowolnieniami ruchu, a nawet z zepsutymi autami na drodze. Kontrolę nad takim pojazdem sprawuje "Highway Pilot", zaś kierowca może w tym czasie zająć się innymi sprawami i zainterweniować tylko w razie potrzeby.

Kierowca po uruchomieniu silnika załącza "automatycznego pilota", który korzystając z mapy oraz oznaczeń na autostradzie określa dokładną pozycję pojazdu. W trybie automatycznym ciężarówka wraz z naczepą porusza się środkiem pasa z ustaloną prędkością i odległością od poprzedzającego pojazdu. Za pomocą inteligentnych czujników i mocy obliczeniowej układ kierowniczy samodzielnie przeprowadza drobne korekty toru jazdy (np. na skutek podmuchów wiatru).

"Highway Pilot" łączy czujniki radarowe z przodu i po bokach pojazdu, kamerę stereoskopową za przednią szybą, precyzyjne, trójwymiarowe mapy oraz komunikację V2V/V2I (czyli pojazd-pojazd i pojazd-infrastruktura), która umożliwia wymianę informacji pomiędzy ciężarówką a innymi pojazdami oraz otoczeniem autostrady.

Kierowca w tym czasie może odpocząć w dość komfortowych warunkach. Wystarczy nacisnąć guzik w podłokietniku i fotel obraca się w prawo o 45 st. Kierowca może rozprostować nogi, zupełnie jakby siedział w domowym fotelu. Kierownicę ma w zasięgu ręki, ale wciśnięcie hamulca wymaga jednak już pewnych akrobacji.

Zamiast konwencjonalnego panelu wskaźników kierowca ma przed sobą kolorowy ekran o wysokiej rozdzielczości. Po lewej wskazuje on poziom zbiornika paliwa i AdBlue oraz prędkość obrotową silnika, a po prawej - informacje na temat jazdy i kontaktów. Pośrodku wyświetlana jest prędkość jazdy, również w formie wskaźnika analogowego. Gdy "Highway Pilot" jest aktywny, informacje na wyświetlaczu ograniczone zostają do minimum, a wszystkie dane prezentowane są na ekranie tabletu na konsoli środkowej. To on jest wówczas głównym centrum dowodzenia i komunikacji w ciężarówce.

Ciężarówka przyszłości Mercedesa szybko dostosowuje się również do nieprzewidzianych zdarzeń na drodze (wypadek, awaria, korki). Na ekranie może pojawić się np. wiadomość "Emergency vehicle approaching" - zbliża się pojazd uprzywilejowany. Informacja pochodzi od radiowozu i zostaje odebrana za pośrednictwem V2V. Ciężarówka wówczas automatycznie podjeżdża do prawej krawędzi pasa, ustępuje miejsca jadącym służbom, i wraca na środek swojego toru. "Highway Pilot" odbiera też informacje o uszkodzonym samochodzie, który stoi na pasie awaryjnym. Ciężarówka sama zjeżdża wtedy do lewej krawędzi pasa i mija zepsuty wóz z zachowaniem odpowiedniego dystansu, jednocześnie monitorując ruch na lewym pasie. Następnie wraca na środek prawego pasa i przyspiesza do prędkości przelotowej.

Kierowca Mercedesa-Benz 2025 w każdej chwili może przejąć prowadzenie, np. gdy zbliża się do wolniej jadącego pojazdu (ciężarówka sama nie zmieni pasa ruchu).

Próbne jazdy ciężarowym Mercedesem przyszłości odbyły się w rzeczywistych warunkach drogowych na autostradzie A14. Już we wrześniu na targach pojazdów użytkowych w Hanowerze Mercedes zaprezentuje więcej szczegółów na temat swoich planów co do swojej autonomicznej ciężarówki.

Podobne wiadomości:

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne światła ze Stuttgartu

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne...

Technika 2016-12-02

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Technika 2016-11-30

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport