mojeauto.pl > motogazeta > Ciężarówki i Autobusy > Parlament Europejski chce bezpieczniejszych ciężarówek
ciężarówki i autobusy
ciężarówki i autobusy

Parlament Europejski chce bezpieczniejszych ciężarówek

Sześcienne kabiny ciężarówek odejdą niedługo do przeszłości. Parlament Europejski przetarł szlaki kształtom o większej aerodynamice oferujące lepszy widok kierowcom, a przede wszystkim wyższy poziom bezpieczeństwa.

Parlament Europejski chce bezpieczniejszych ciężarówek
We wtorek, Parlament Europejski przyjął przepisy, które pozwolą na wydłużenie kabin ciężarówek, jeśli spowoduje to zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz zmniejszenie zanieczyszczeń. Przepisy te zostały już nieformalnie uzgodnione w grudniu, pomiędzy parlamentarnymi negocjatorami i przedstawicielami włoskiej Prezydencji w Radzie.

Zmiany do dyrektywy dotyczącej wagi i wymiarów (z 1996 roku) przyjęte przez Parlament pozwolą konstruktorom na używanie nowych projektów ciężarówek, które mogą spowodować zwiększenie wagi i długości ponad dotychczas obowiązujące limity, o ile poprawi to wskaźniki bezpieczeństwa oraz wpływu na środowisko ciężarówki nowego projektu.

Według założeń bardziej wyprofilowana kabina zwiększyłaby pole widzenia kierowcy, ułatwiła dostrzeganie szczególnie zagrożonych użytkowników dróg, jak rowerzyści oraz zredukowała opór. Wyprofilowanie zmniejszyłoby także energię uderzenia w wypadku kolizji. Możliwość dodatkowego obciążenia (do 1 tony) pozwoliłaby na zastosowanie alternatywnych mechanizmów napędowych w celu zmniejszenia zanieczyszczeń. Z kolei aerodynamiczne skrzydła montowane z tyłu ciężarówki pozwoliłyby na zmniejszenie zużycia paliwa i ograniczenie emisji.

Ciężarówki z nowym kształtem będą też miały wpływ na bardziej wydajny transport drogowy. Pozwolą wydłużyć (o 15 cm) standardowe kontenery o długości 45 stóp, co ułatwiłoby przewóz towarów różnymi środkami transportu. Według propozycji Parlamentu państwa członkowskie powinny wprowadzić zasady identyfikacji pojazdów, które najprawdopodobniej przekroczyły limity wagowe, kierowcy powinni mieć też dostęp do umieszczonych w pojeździe czujników wagi.

Państwa członkowskie będą mieć dwa lata, po wejściu dyrektywy w życie, na wprowadzenie nowych przepisów. Przepisy dotyczące nowego projektu kabiny wejdą w życie trzy lata po przyjęciu przepisów bezpieczeństwa dotyczących wprowadzania nowego typu ciężarówek na rynek. Komisja zamierza zaproponować takie "przepisy dotyczące homologacji typu" w 2016 roku. Zgodnie z nowymi zasadami Komisja Europejska dokona przeglądu dyrektywy, trzy lata po wprowadzeniu przepisów przez państwa członkowskie

Propozycje nowych rozwiązań muszą zostać teraz formalnie przyjęte przez Radę Unii Europejskiej.

Podobne wiadomości:

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na A2

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na A2

Polskie drogi 2015-06-25

IKEA testuje paliwo LNG

IKEA testuje paliwo LNG

Ciężarówki i Autobusy 2015-06-09

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport