mojeauto.pl > motogazeta > Ciężarówki i Autobusy > Scania wykorzystuje grawitację do oszczędzania paliwa
ciężarówki i autobusy
ciężarówki i autobusy

Scania wykorzystuje grawitację do oszczędzania paliwa

Scania tej jesieni wprowadzi zaawansowany system, który pozwoli zmniejszyć o 2% wydatki na paliwo. System Eco-roll sprawdza kiedy ciężarówka może wykorzystać siłę grawitacji by swobodnie zjechać ze wzniesienia.

Scania wykorzystuje grawitację do oszczędzania paliwa
Ci którzy jesienią zamówią ciężarówki wyposażone w skrzynię biegów Scania Opticruise oraz tempomat Active Prediction, otrzymają w pierwszym kwartale 2014 pojazdy z nowym układem Eco-roll.

Z systemem Eco-roll komputer przeliczy w danych warunkach można zaoszczędzić zjeżdżając ze wzniesienia na biegu jałowym czy lepiej wykorzystać hamowanie silnikiem przez odcięcie dopływu paliwa. Okazuje się, że nie jest łatwo wybrać pomiędzy tymi dwiema opcjami. Swobodny zjazd poprzez system Eco-roll ma sens jedynie gdy potrwa dłużej niż 10 sekund. W tym samym czasie prędkość nie może wzrosnąć na tyle, żeby konieczne stało się hamowanie silnikiem, gdyż wtedy ma to negatywny wpływ na właściwe wykorzystanie energii paliwa dostarczanego do silnika.

Przy kontrolowaniu prędkości Scania Active Prediction wykorzystuje GPS, który dostarcza dane o położeniu pojazdu i mapy topograficzne. W zależności od tego jaki tryb jazdy wybierze kierowca to skrzynia biegów będzie pracować tak, aby np. dążyć do zminimalizowania zużycia paliwa albo utrzymywać wysoką prędkość przejazdową.

W krajach, dla których dostępne są mapy topograficzne układ Eco-roll należy do standardowego wyposażenia wraz ze Scania Opticruise w wersji bez pedału sprzęgła, tempomatem Active Prediction oraz silnikiem Euro 6.

Udoskonalony system Scania Active Prediction analizuje jak długo potrwa jazda pod górę i stara się unikać zbędnej zmiany biegów. System wykorzystuje wysoki moment obrotowy silników Scania dostępny już przy niskiej prędkości obrotowej.

Podobne wiadomości:

Scania prezentuje nową serię R

Scania prezentuje nową serię R

Ciężarówki i Autobusy 2016-08-25

Czy Volkswagen sprzeda swoje marki?

Czy Volkswagen sprzeda swoje marki?

Aktualności 2016-02-11

Komentuj:

~w 2013-10-13

Bzdety. Jedyny tempomat z komputerm topograficznym znajduje sie w głowie kierowcy. Tak samo hamowanie silnikowka i retarderem. Bałwan bedzie podjezdzał pod gore 20km\h i spali hamulce zjezdzajac.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport