mojeauto.pl > motogazeta > Ciężarówki i Autobusy > Solaris też stawia na wodór
ciężarówki i autobusy
ciężarówki i autobusy

Solaris też stawia na wodór

Coraz więcej wskazuje na to, że to wodór będzie paliwem przyszłości. Koncerny motoryzacyjne pracują nad modelami wyposażonymi w technologię ogniw paliwowych. Ostatnio dołączył do nich Solaris, budując model Urbino właśnie z wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Solaris też stawia na wodór
W najnowszych autobusach elektrycznych marki Solaris do wytwarzania energii zastosowano wodorowe ogniwa paliwowe. Podpoznański producent jako pierwszy w Polsce wykorzystał tę ultranowoczesną technologię w swoich pojazdach. Uroczysta prezentacja pierwszego z nich odbyła się wczoraj w Hamburgu.

Dwa nowatorskie Solarisy Urbino 18,75 electric zostały zbudowane dla przewoźnika Hochbahn i wyposażono je w baterie o pojemności 120 kWh, które stanowią zasadnicze źródło napędu. Całkowitą nowością jest natomiast sposób ładowania wspomnianych baterii. Energię uzupełnia się w nich bowiem za pośrednictwem zasilanego wodorem ogniwa paliwowego marki Ballard o mocy 101 kW. Liczbę ładowań z góry zaprogramowano, przyjmując założenie, że ogniwo paliwowe będzie się załączać tylko wtedy, gdy pojawi się potrzeba wykorzystania 100% jego mocy. Takie rozwiązanie znacząco wydłuża żywotność urządzenia. Ładowanie autobusów przewidziano podczas jazdy, co eliminuje konieczność postoju w celu uzupełniania energii. Tankowanie wodorem zaplanowano tylko raz dziennie, po powrocie do zajezdni. Pojazdy są przygotowane do przejechania ponad 300 km każdego dnia. Wartym odnotowania jest fakt, że mierzące 18,75-metra Urbino to najdłuższe dotychczas elektrobusy zbudowane przez polskiego producenta.

Pierwszy z nich świętował swoją premierę podczas uroczystego otwarcia innowacyjnej linii autobusowej 109, po której będą poruszały się wyłącznie pojazdy z alternatywnymi źródłami napędu. Honorowymi gośćmi tego niezwykle znaczącego dla europejskiej branży transportu publicznego przedsięwzięcia byli m.in. Burmistrz Hamburga, Olaf Scholz, Sekretarz Stanu w Federalnym Ministerstwie Transportu Rainer Bomba, Prezes Hochbahn, Günter Elste, a także wysocy rangą przedstawiciele przemysłu motoryzacyjnego.

- Innowacyjna linia 109 to dziesięciokilometrowa trasa prowadząca przez centrum miasta. Stanowi ona świetną bazę do tego, aby sprawdzić różnorodne alternatywne napędy w takich samych, wymagających warunkach. Skumulowanie wielu niekonwencjonalnych pojazdów na jednej linii zapewni im przy tym lepszą rozpoznawalność przez mieszkańców. Podjęliśmy decyzję o takim sposobie wykorzystania autobusów po to, aby zademonstrować, co chcemy i możemy osiągnąć – wyższą jakość życia w mieście. - scharakteryzował nowe przedsięwzięcie Günter Elste, Prezes Hochbahn.

Solaris Urbino 18,75 electric z ogniwem wodorowym ma szansę stać się prekursorem daleko idących zmian w miejskim transporcie publicznym. Pojazd ten ma ku temu wszelkie predyspozycje. Jego nowatorska technologia została już zauważona na niemieckim rynku. Przegubowy elektrobus otrzymał bowiem prestiżową nagrodę niemieckiego czasopisma branżowego busplaner – "Zrównoważony rozwój 2015" w kategorii "Autobus przegubowy". Wyróżnienie to przyznawane jest m.in. pojazdom, które mają niebagatelny wpływ na rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego i tym samym przyczyniają się do poprawy jakości życia w miastach. Przez jury konkursu oceniany jest nie tylko produkt finalny, ogromne znaczenie ma również sam proces jego budowy.

Elektryczne autobusy marki Solaris są obecne w Niemczech od marca bieżącego roku. Te całkowicie bezemisyjne pojazdy zostały zakupione oprócz Hamburga także przez Berlin, Brunszwik, Drezno, Düsseldorf oraz Hanower i Oberhausen.

Podobne wiadomości:

Wodorowy Lexus już za cztery lata

Wodorowy Lexus już za cztery lata

Technika 2016-11-25

Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką

Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką

Ciężarówki i Autobusy 2016-11-23

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku
Fabryka Mercedesa w Jaworze w 2019 roku
Dziś w Warszawie premier Beata Szydło i wicepremierem i Minister Rozwoju Mateusz Morawiecki w towarzystwie Markusa Schäfera, członka zarządu Mercedes-Benz Cars oficjalnie ogłosili podpisanie umowy na budowę fabryki silników Mercedesa w Jaworze.