mojeauto.pl > motogazeta > Ciężarówki i Autobusy > W pogoni za wydajnością
ciężarówki i autobusy
ciężarówki i autobusy

W pogoni za wydajnością

Coraz bardziej zaawansowane układy wtryskowe, poza zwiększaniem mocy silników, optymalizują proces spalania obniżając zużycie paliwa i zmniejszając emisję spalin.

W pogoni za wydajnością

Pierwsze szerzej zastosowane układy wtryskowe oleju napędowego wyposażone były w szeregową pompę i wtrysk pośredni, potem nadszedł czas na szerokie zastosowanie wtrysku bezpośredniego (pierwszy – Fiat Croma z lat osiemdziesiątych) do komór spalania i rotacyjne pompy wysokiego ciśnienia. Pierwszy zasobnikowy układ wtryskowy Common Rail wyprodukowany przez Boscha zastosowano w 1997 roku w samochodach Alfa Romeo.

W 1998 roku koncern VW/Audi zastosował pompowtryskiwacze (od 1994 roku stosowane w ciężarówkach). Konstrukcyjnie pompowtryskiwacz zawiera w sobie pompę wysokiego ciśnienia, wtryskiwacz i zawór sterujący. W samochodach ciężarowych od 1995 roku (Mercedes Actros) także stosuje się układ UPS czyli indywidualne dla każdego cylindra zestawy pompa-przewód-wtryskiwacz. Maksymalne ciśnienie w układzie UPS wynosi 1800 barów. Układy wtryskowe należą do najbardziej precyzyjnych elementów silnika. Są bardzo czułe na jakość i czystość paliwa.

W celu uzyskania i mocy i oszczędności paliwa stosowany jest wtrysk wielofazowy, gdzie w czasie jednego cyklu wtryskiwanych jest po kilka dawek paliwa. Dlatego wyjątkowo istotne jest utrzymywanie układu wtryskowego w dobrym stanie, sprawdzanie działania pomp wysokiego ciśnienia i wtryskiwaczy; czy wtryski paliwa są generowane we właściwym momencie i czy wtryskiwacze „nie leją”. To wszystko można zdiagnozować na stanowisku probierczym kwalifikując wtryskiwacz do regulacji, naprawy lub wymiany.

Niestety, niektórzy producenci nie przewidują naprawy wtryskiwaczy (np. część wyrobów Denso), wtedy jedynym wyjściem jest wymiana. Inne, np. produkcji Boscha, są naprawialne. Niestety, elementy układu wtryskowego są bardzo drogie, pojedynczy wtryskiwacz może kosztować nawet kilka tysięcy złotych, więc ich naprawianie jest dobrym rozwiązaniem.



W pierwszym układzie Common Rail Boscha CRS1 oprócz elektromagnetycznych wtryskiwaczy CRI1zastosowano trzysekcyjną pompę CP1 wytwarzającą ciśnienie 135 MPa, natomiast pompa CP1H generowała 145 MPa tak, jak pompy CP2 zastosowane w ciężarówkach, np. Mitsubishi. Stosowane od 2001 roku  w układach CRS2 pompy CP3 dają 160, a nawet 180 MPa (CP3H) ciśnienia. Dzięki nowym elektromagnetycznym wtryskiwaczom CRI2 możliwy stał się  dotrysk paliwa, a ilość wtrysków wstępnych zwiększono do dwóch. W trzeciej generacji CRS3 (w samochodach od 2003 roku) oprócz uprzednio stosowanych pomp wprowadzono pompy CP4 generujące ciśnienie o wartości 2200 MPa.

Ale najważniejszą zmianą było zastosowanie precyzyjniejszych wtryskiwaczy piezoelektrycznych CRI3. Do 2012 roku w samochodach osobowych i dostawczych koncernu VW/Audi stosowano pompowtryskiwacze. Pierwsza generacja przeznaczona była do silników z 2 zaworami na cylinder, druga, o mniejszych wymiarach, była stosowana w silnikach z 4 zaworami na cylinder. Natomiast pompowtryskiwacze 3 generacji UIN3 od 2005 roku montowane są w silnikach Cursor ciężarówek Iveco. pompowtryskiwacze generują ciśnienie wtrysku o maksymalnej wartości 2200 barów.


Elementy układów wtryskowych, pompy i wtryskiwacze, produkowane przez Boscha można zdiagnozować na specjalnych stołach probierczych EPS 708 i EPS 815. Dodatkowo wtryskiwacze można sprawdzać testerem EPS 200. Do pompowtryskiwaczy stosowana jest przystawka do stołów probierczych CAM847.  Poza wtryskiwaczami piezoelektrycznymi wszystkie pozostałe  elementy układów wtryskowych są naprawialne, a firma Bosch zapewnia części zamienne. innym sposobem jest wymiana zużytego podzespołu na regenerowany w technologii fabrycznej Bosch eXchange.


Zakładem zajmującym się kompleksową obsługą układów wtryskowych jest warszawska firma Chiniewicz działająca od 1997 roku. Na wyposażeniu ma stół probierczy Bosch EPS 708, EPS 815, EPS 200. Sposób weryfikacji, naprawy i regulacji podzespołów układów wtryskowych przeprowadza zgodnie z technologią fabryczną Boscha. Na miejscu można również przeprowadzić weryfikację wtryskiwaczy innych producentów: Denso i Delphi, Siemens. Zakres działania obejmuje samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe jak i ciągniki rolnicze oraz maszyny budowlane i rolnicze.


Adres jak i więcej danych o firmie znajdziecie pod adresem www.chiniewicz.pl     

 

Tematy w artykule: Bosch Bosch Standard

Podobne wiadomości:

Mercedes i Bosch pracują nad automatycznym parkowaniem

Mercedes i Bosch pracują nad automatycznym...

Technika 2015-06-10

Tysiące BMW i Nissanów do serwisu

Tysiące BMW i Nissanów do serwisu

Aktualności 2015-04-13

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
MUSI BYĆ COOL
MUSI BYĆ COOL
Ten nowoczesny samochód miejski, dzięki nadmuchanej karoserii, nietypowym reflektorom, innowacyjnym panelom Airbump i dziesiątkom dostępnych wersji kolorystycznych sprawił, że kierowca wreszcie może wyrazić swoją osobowość.