mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Auta firmowe - znów szykują się zmiany!

Auta firmowe - znów szykują się zmiany!

Ministerstwo Finansów przygotowało pakiet zmian do ustaw o podatkach dochodowych oraz o VAT. Najważniejsze odnoszą się do samochodów wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej. Uregulowane mają zostać m.in. opodatkowanie prywatnego użytkowania auta służbowego oraz kwestie związane z odliczaniem podatku VAT od tego typu pojazdów.

Auta firmowe - znów szykują się zmiany!
Kiedy przed kilkoma tygodniami pojawiły się pierwsze szczegóły pomysłu resortu finansów dotyczące zmian w opodatkowaniu samochodów firmowych, największe kontrowersje wzbudziła propozycja ograniczenia prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w przypadku większości aut. Mimo iż dopiero co nastąpił powrót aut z kratką. Wydawało się, że niezgodność z prawem unijnym (zmiany nie mogą pogorszyć sytuacji podatników), przegrane już wcześniej batalie przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości spowodują, iż Ministerstwo wycofa się dość szybko z tych propozycji. Nic bardziej mylnego. W opublikowanych właśnie na stronach internetowych resortu założeniach do pakietu ustaw podatkowych można znaleźć wcześniejsze pomysły.

VAT - niepotrzebna kratka
Niestabilność prawa jest jednym z głównych zarzutów, jaki przedsiębiorcy działający w Polsce zarzucają naszym rządzącym. W przypadku podatku VAT od samochodów służbowych zmian było chyba wyjątkowo dużo. Dodatkowo zeszłoroczny wyrok ETS w sprawie spółki Magoora sprawił, iż kwestie podatku VAT regulują obecnie i ustawa, i stosowne interpretacje MF. Konieczne są więc nowelizacje ustawy o podatku towarów i usług.

Resort finansów chce wprowadzić ograniczenie w odliczaniu podatku VAT przy nabyciu samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczające 3,5 tony. Przedsiębiorca będzie mógł odliczyć tylko 60 proc. podatku VAT zawartego w cenie auta, nie więcej jednak niż 6 tys. zł. Przepis ten tyczyć ma się też nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu oraz usług najmu, dzierżawy czy leasingu. Ograniczenie to nie będzie dotyczyć kilku grup pojazdów, m.in. określonych obecną ustawą aut typowo dostawczych, pojazdów specjalnych, pickupów czy też busów służących do przewozu co najmniej 10 osób z kierowcą. Tym samym, o ile propozycja ta wejdzie w życie, powrócimy do stanu sprzed wyroku ETS.

Ponieważ proponowana w tej kwestii nowelizacja pogorszy sytuację podatników, bez zgody Unii Europejskiej się nie obejdzie. Polska wystąpiła do Komisji Europejskiej o derogację na okres 3 lat, umożliwiającą stosowanie ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego od nabycia pojazdów samochodowych oraz braku konieczności rozliczania podatku od towarów i usług w przypadku wykorzystywania tych pojazdów do celów prywatnych.

Zaproponowane rozwiązanie obowiązywałoby w okresie 3 lat, tj. od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. Co będzie po tym okresie, jak na razie nie wiadomo.

Jednocześnie polskie państwo wystąpiło do Komitetu ds. VAT Komisji Europejskiej o konsultację, z uwagi na sytuację ekonomiczną w celu umożliwienia nieodliczania podatku od paliwa nabywanego do pojazdów o masie całkowitej do 3,5 tony, z wyjątkiem pojazdów, które co do zasady przeznaczone są do działalności gospodarczej (ta sama grupa aut, co w przypadku odliczenia VAT przy zakupie samochodu). Tym samym, jeśli Komisja udzieli takiej zgody, VAT zawarty w cenie paliwa nie będzie mógł być odliczany nie tylko w przypadku aut osobowych, ale także tych z kratką.

Również i tu takie ograniczenie ma mieć charakter przejściowy. Proponowane rozwiązanie ma obowiązywać od 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2012 r.

PIT i CIT - podatek od służbowego auta

Choć obecne regulacje prawne narzucają obowiązek opodatkowania prywatnego wykorzystania służbowego auta, to jednak nawet mając takie chęci, płatnicy mają trudności z prawidłowym ustaleniem wysokości zobowiązania podatkowego. Stąd potrzeba jednoznacznego uregulowania tej kwestii.

Przedsiębiorca udostępniający samochód firmowy do celów prywatnych byłby obowiązany do wpisywania w ewidencji informacji o wykorzystywaniu, bądź niewykorzystywaniu samochodu do celów prywatnych, co wiązać się będzie z określonymi konsekwencjami podatkowymi.

Pracownik, który użytkuje samochód służbowy, będzie miał powiększany przychód miesięcznie o kwotę odpowiadającą 0,5% wartości początkowej albo ceny nabycia samochodu lub wartości rynkowej samochodu (w przypadku umowy użyczenia, najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze). Jeżeli wykorzystuje on to auto tylko przez część miesiąca, wówczas jego przychód będzie większy o odpowiednią część - każdy dzień będzie liczony jako 1/30.

Jeżeli firma udostępniająca auto służbowe do celów prywatnych nie jest w stanie określić, kto użytkuje dany samochód, wówczas przychód tejże firmy będzie powiększany o 1% wartości pojazdu miesięcznie. Podobnie, jeśli fakt prywatnego użytkowania auta nie zostanie zgłoszony do ewidencji, a wyjdzie to na jaw na przykład podczas kontroli drogowej.

Resort finansów założył, że proponowane zmiany zaczną obowiązywać już od 1 stycznia 2010 roku. Jednak obecnie propozycje nowelizacji ustaw podatkowych zostaną poddane szerokim konsultacjom społecznym, w tym przede wszystkim z organizacjami przedsiębiorców oraz związkami zawodowymi. Bardzo możliwe, że zanim trafią one pod obrady Sejmu, zostaną istotnie zmienione.

Podobne wiadomości:

Firmy stawiają na wynajem samochodów

Firmy stawiają na wynajem samochodów

Finanse i prawo 2015-08-11

Wizja 2019 - oto pomysły na rozwój branży motoryzacyjnej

Wizja 2019 - oto pomysły na rozwój branży...

Finanse i prawo 2015-07-25

Komentuj:

aaa 2009-09-09

Myślę drajwer, że to nie będzie problem. Większość firm raczej kupuje najtańsze auto jakie się da. A skoro swoistym dresscode jest, że dyrektor jeździ avensisem, kierownik corollą, to wątpię żeby coś zmieniali.

~drajwer 2009-08-31

podatek od uzywania służbowego auta może być, jestem w stanie zrozumieć motywacje jego wprowadzenia etc. Ale nasuwa mi się jedna kwestia.Najbardziej polrzywdzeni będą ci pracownicy, którzy będą mieli w użytkowaniu najdroższe auta. I teraz może w wielu firmach być problem, bo nagle nie będzie chętnych na bardziej wypasione fury, tylko na podstawowe wersje bez mega, full wypasów

~timi 2009-08-27

podatek od auta służbowego-ŻENADA,upominają się o stosunkowo marne grosze,a sami robią milionowe przekręty-ot nasi POlitycy

~janek 2009-08-27

nie zaqu, nie masz teraz takiej możliwości dla aut osobowych (bez kratki)

~zaqu 2009-08-27

Straciłem już orientację. Niech mi ktoś powie, czy dziś mam prawo odliczać VAT od paliwa dla samochodu osobowego używanego i zakupionego dla działalności ?????? (kratki nie mam, przy kupnie rok temu odliczyłem 6000 zł VAT) Czy coś w między czasie się zmieniło? Słyszałem o wspomnianym w artykule wyroku dopuszczającym przedsiębiorcom odliczanie VAT od wszystkich aut firmowych (także osobowych bez kratki), ale czy ten wyrok jest prawomocny i czy znalazł odzwierciedlenie w zmianie przepisów?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport