mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Auta używane bez badań technicznych

Auta używane bez badań technicznych

Komisja Europejska po raz kolejny podjęła kroki w stosunku do naszego państwa. W przesłanym liście Komisja zarzuca, iż nasze przepisy utrudniają przywóz używanych samochodów z terenu Wspólnoty Europejskiej.

Tym razem chodzi o obowiązek przeprowadzania dodatkowych badań technicznych przed rejestracją przywiezionego do kraju samochodu używanego, mimo iż taki warunek nie obowiązuje w stosunku do takich samych pojazdów (o tym samym wieku, tego samego typu), które już wcześniej zostały zarejestrowane w naszym kraju.

Wg Komisji jest to utrudnienie w swobodnym przepływie towarów, tak długo jak te same wymogi nie są narzucane na pojazdy w tej samej sytuacji, które zostały już zarejestrowane w Polsce. Komisja sądzi, nie podważając argumentów związanych z bezpieczeństwem drogowym i lepszą ochroną środowiska, że władze polskie nie uzasadniły środka dyskryminacyjnego.

Przesłana polskim władzom tzw. uzasadniona opinia jest już drugim etapem postępowania poprzedzającego wniesienie skargi do unijnego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie wprowadzania przeszkód przy rejestracji przywożonych samochodów używanych. W tej chwili strona polska ma dwa miesiące, w ciągu których musi udzielić odpowiedzi, po których to zostanie podjęta decyzja o odesłaniu sprawy do trybunału.

"Identyczne pojazdy używane nie mogą być dyskryminowane wyłącznie dlatego, że nie były pierwotnie zakupione w danym państwie członkowskim. Komisja musiała zareagować, aby nasi konsumenci mogli czerpać pełne korzyści z jednolitego rynku Unii Europejskiej." - tłumaczył decyzję Komisji jej wiceprzewodniczący Günter Verheugen.

Jest to już kolejne zastrzeżenie, jakie wniosła KE wobec naszego rządu w sprawie sprowadzania do kraju aut używanych. Ciągle na efekt prac komisji czeka sprawa niesłusznie pobieranej akcyzy od kierowców, którzy wwieźli do Polski zakupione poza granicami samochody. Nad rządem wciąż wisi groźba konieczności zwrotu tej akcyzy, do której być może dołączy teraz konieczność zwrotu kolejnych pieniędzy. A przypomnijmy, iż nie tak dawno Trybunał Konstytucyjny zdecydował, iż opłata za wydanie karty pojazdu w przypadku auta sprowadzonego zza granicy jest za wysoka i została obniżona z 500 do 75 zł, a więc do poziomu takiego, jak w przypadku aut krajowych.

I choć wielu naszych rodaków stało się w ten sposób posiadaczem auta, często o bardzo dobrym stanie technicznym, lepszym od wielu nawet młodszych aut kupionych z drugiej ręki na polskim rynku, to jednak nie można oprzeć się wrażeniu, iż władze Unii Europejskiej za wszelką cenę starają się, by jak najwięcej starych, używanych samochodów trafiło właśnie na nowe rynki unijne, wpływając na obniżenie kosztów tego procederu. Niewielkim pocieszeniem pozostaje fakt, iż podobne listy z podobnymi zarzutami dotyczącymi sprowadzania aut używanych Komisja Europejska przesłała także do Luksemburgu, Czech, Austrii oraz Węgier.

Czytaj także:
Zmieniony podatek ekologiczny (2006-06-08)

Od jutra tańsza karta pojazdu (2006-04-14)

Nowy rok = stara akcyza + nowa opłata (2005-12-02)


Podobne wiadomości:

Zmieniony podatek ekologiczny

Zmieniony podatek ekologiczny

Finanse i prawo 2006-06-08

Komentuj:

~arkads 2006-07-03

Koiec artykułu - "Niewielkim pocieszeniem ......" - NIEWIELKIM POCIESZENIEM????? Toż ja sie cieszę z tego ze przesłano taki list do polski. Bo to oznacza że ceny aut jeszcze powinny spaść. Guzik mnie obchodzi lobby spredawców nowych aut. Ceny i tak są za wysokie. Auto nowe powinno kosztowac nie 50 000 ale 20 000 max.

~złosnik 2006-06-30

chyba auta sprowadzane? bo używane to wszystkie przechodza badania techniczne w każdym kraju unii

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport