mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Badania techniczne niepotrzebne

Badania techniczne niepotrzebne

Dziś (22 września) wchodzą w życie przepisy, zgodnie z którymi sprowadzane do kraju samochody będą mogły być zarejestrowane bez konieczności przeprowadzania badania technicznego. A to może skutkować, iż rejestrowane będą auta, które np. nie będą w stanie same się poruszać.

Badania techniczne niepotrzebne
Taka nowelizacja przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym to efekt wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 5 czerwca 2008 roku. O zniesienie tych dodatkowych badań, które nie traktowały równo pojazdów sprzedawanych w kraju z tymi sprowadzanymi z zagranicy (m.in. badania aut sprowadzanych były nieco droższe), zabiegała Komisja Europejska. Mimo iż polski rząd bronił się przed zmianą przepisów, argumentując w Brukseli koniecznością dbania o bezpieczeństwo na drogach oraz o środowisko, to sprawa trafiła do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

ETS po raz kolejny wydał niepomyślny dla polskiego państwa wyrok. Według ETS przepisy dotyczące obowiązkowego badania technicznego przed pierwszą rejestracją sprowadzanych do kraju samochodów nie są zgodne z art. 28 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, czyli naruszają europejskie prawo do swobodnego przepływu towarów.

W wyniku tego wyroku sejm zmienił polskie prawo, co oznacza, iż dodatkowe badanie techniczne używanych aut, jakie trafiają do kraju nie będzie już wymagane. O ile auto będzie mieć ważny przegląd wbity np. do dowodu rejestracyjnego. A to oznacza, że bez względu na obecny stan techniczny samochodu, będzie on mógł zostać zarejestrowany.

Podobne wiadomości:

Rejestracja auta używanego krok po kroku

Rejestracja auta używanego krok po kroku

Zakup i sprzedaż samochodu 2016-05-01

Znalazłeś w sieci świetną ofertę sprzedaży samochodu, pojechałeś i kupiłeś wymarzone auto. Pewnie jesteś zadowolony, że wielomiesięczne poszukiwania za Tobą. Ale zanim będziesz mógł cieszyć się z auta na całego, musisz przejść urzędniczo-papierkową ścieżkę zdrowia i zarejestrować pojazd. Ten temat tylko z pozoru wydaje się być skomplikowany, bo dzięki naszym wskazówkom zarejestrujesz swój nowy samochód szybko i bez stresu.


Holandia mówi

Holandia mówi "nie" silnikom spalinowym?

Aktualności 2016-04-18

Komentuj:

~juro 2009-10-09

Dzisiaj po odbiorze Vat-25 z pełną dokumentacją udałem się do Wydziału komunikacji w celu rejestracji auta sprowadzonego z niemiec-badanie wbite do 03-2011. A tu zaskoczenie urzędniczka informuje mnie że pojazdu mi nie zarejestruje ponieważ nie mam ważnego badania okresowego (mam tzw dodatkowe za 60 zł). Tłumacze że mam ważne z niemiec. A ona że owszem ale w tym samym dowodzie jest wbita data wyrejestrowania. A przepis wyraźnie mówi że badania techniczne są uznane aut zarejestrowanych. A jej na to że wszystkie samochody sprowadzane z niemiec są wyrejestrowywane a ja mam wywozowe tablice imienne. Ale samochód był wyrejestrowany i koniec a urzędnicy o tym wiedzą i też nad tym ubolewają bo mają więcej pracy. No i chyba czeka mnie dodatkowy wydatek ok 100 zł oraz skrócony o pół roku badanie. Takich mamy "twórców" prawa.

sajmon 2009-09-28

cóż, Ameryki nie odkryłem, obawiam się jednak ze żadna władza się na to nie odważy: w końcu z dnia na dzień kilkaset tysięcy - jeśli nie kilka milionów - wyborców straciłoby możliwość jeżdżenia samochodem...

aaa 2009-09-28

I to jest pomysł Sajmon. Właściwie wystarczyło by brać przykład z krajów europy zachodniej w tych kwestiach i by problem zniknął bez zbędnych utrudnień dla tych co rejestrują auta sprawne (choć nieraz też powypadkowe ale w sposób nie dysklasyfikujący je do eksploatacji). Niestety w Polsce zawsze zamiast korzystać z wyżej stojących cywilizacji w zakresie motoryzacji (np. Niemiec) wolimy patrzeć na tych co niżej (i kopiować pomysły np. ze wschodu).

sajmon 2009-09-28

aaa, pewnie masz rację: diabeł tkwi w szczegółach. Ale samo przejście przez ścieżkę diagnostyczną bardzo wiele pokaże (działanie hamulców, amortyzatorów, zasygnalizuje jeśli jest więcej niż dwusladowość w samochodzie). Nie wiem, czy wszystkie te badania zrobią podstawowe stacje kontroli pojazdów, ale w końcu jak pisałem: można w jakiś sposób zakres badań rozszerzyć. I kontrolować dokładnie stacje.

~adamo 2009-09-26

aaa zgadzam sie teraz z toba calkowicie poniewaz sam jestem blachazem i wiem co i z czego sie robi a zwlaszcza chandlarzom. wracajac do pierwszego przegladu to nie do konca tak ze nie trzeba robic tego przegladu poniewaz i tak musisz jechac na stacje diagnostyczna i zrobic tz uwierzytelnienie danych pojazdu tz diagnosta sprawdzi zgodnosc numeru vin przeliczy Nm na Kg chodzi o nacisk osi, wydrukuje ci 2 kartki postawi kilka pieczatek i za to skasuje 60 Pln a nie jak bylo do tej pory 169 Pln, przeszlem to na wlasnej skorze jak wczoraj rejestrowalem swoje e46. szkoda ze nikt nie odpowiedzial do konca zgodnie jak to wyglada naprawde, poniewaz pojechalem z mysla ze zarejestruje autko a pani w urzedzie mnie zmartwila ze bez przegladu sie i tak nie obedzie tyle ze bedzie on tanszy o cale 109 Pln. POZDRAWIAM WSZYSTKICH NA FORUM adamo

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport