mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Bez OC będzie drożej

Bez OC będzie drożej

Ograniczenie ryzyka podwójnego ubezpieczenia OC przez kierowców, to nie jedyne zmiany, jakie z najbliższym czasie wejdą w życie w tej materii. Niestety inne nie są już tak korzystne dla kierowców. Między innymi bardziej surowiej będą karane te osoby, które jeżdżą bez wamaganej polisy OC, a także usprawniony zostanie mechanizm wyłapywania takich kierowców. Jak zapewnia ustawodawca, te zmiany mają się przyczynić do ograniczenia liczby nieubezpieczonych.

Bez OC będzie drożej
Podpisana już przez prezydenta ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK większość zmian wprowadza w życie 11 lutego przyszłego roku, jedynie przepisy dotyczące naliczania kar za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC będą obowiązywać już od początku 2012 roku.

Do tej pory kara za brak ważnej polisy OC była ustalana była na początku każdego roku i była uzależniona od kursu euro. Teraz się to zmieni, a podstawą do naliczana wysokości tych kar będzie minimalne wynagrodzenie za pracę. I tak, dziś właściciel samochodu osobowego, który nie posiada obowiązkowej polisy odpowiedzialności cywilnej zapłaci maksymalnie 1.980 zł, tj. równowartość 500 euro. Od przyszłego roku opłata ta wzrośnie aż o 50 procent. Zapominalscy kierowcy, bądź unikający płacenia za ubezpieczenie z premedytacją zapłacą nawet do 3.000 zł. Maksymalna stawka będzie wynosić równowartość podwójnego minimalnego wynagrodzenia za pracę, które od przyszłego roku będzie wynosić 1.500 zł.

Kierowcy aut osobowych i tak nie mają najgorzej. Zmieniona ustawa najmocniej uderza w posiadaczy ciągników samochodowych, tych nieuczciwych, bowiem za brak stosownego ubezpieczenia zapłacą ponad dziesięciokrotność dzisiejszej kary. Obecnie za brak OC płacą oni tyle samo co posiadacze motocykli czy motorowerów. Po wejściu w życie nowelizacji ustawy – dla ciągników samochodowych będą obowiązywać kary jak dla ciężarówek (3 x minimalne wynagrodzenie). W praktyce oznacza to wzrost maksymalnej kary z obecnych 400 złotych aż do 4.500 złotych.

Zaostrzone zostaną także inne konsekwencje braku OC, w przypadku spowodowania wypadku przez nieubezpieczonego kierowcę. W takiej sytuacji zapłaci on drożej, Fundusz będzie bowiem zobowiązany do dochodzenia od niego nie tylko odszkodowania, wypłaconego ofiarom wypadku, ale również poniesionych przez siebie kosztów, związanych z tą wypłatą (np. koszty likwidacji szkody).

Podwyżka kar to jedno, ale równie ważne będzie wprowadzenie mechanizmów, dzięki którym trudniej będzie uniknąć odpowiedzialności za nieposiadanie polisy OC. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny zyska możliwość pełnego wykorzystania centralnej bazy polis komunikacyjnych do kontroli, czy wszyscy posiadacze pojazdów mają wykupione OC. Fundusz prowadzi tą bazę w ramach Ośrodka Informacji UFG.

Inną istotną zmianą, która powinna ułatwić nieco życie, jest również to, że każdy będzie mógł sprawdzić przez stronę internetową UFG, czy i gdzie właściciel danego pojazdu ma wykupione ubezpieczenie OC. Dziś mogą to zrobić tylko osoby uprawnione m.in. poszkodowany w wypadku spowodowanym przez pojazd o danych tablicach rejestracyjnych, właściciel pojazdu. Bardzo ważna zmiana w przepisach dotyczy  zakupu auta: kupujący będzie mógł korzystać w polisy OC poprzedniego właściciela, tylko do końca okresu jej ważności. Ubezpieczenie to nie będzie automatycznie przedłużane, tak jak jest obecnie. - Może to spowodować nieznaczny wzrost liczby nieubezpieczonych, gdyż część osób nie od razu zorientuje się w nowych przepisach  – mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. – Uważam jednak, że w dłuższej perspektywie, zaostrzone sankcje za brak komunikacyjnego OC oraz częstsze kontrole prowadzone przez Fundusz z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych - spowodują spadek liczby nieubezpieczonych – dodaje.

edług danych UFG, dziś po polskich drogach porusza się około dwieście tysięcy nieubezpieczonych pojazdów. Rocznie ich kierowcy powodują około 5,5 tysiąca wypadków (łącznie z niezidentyfikowanymi sprawcami), co kosztuje innych właścicieli samochodów około 50 milionów złotych. Firmy ubezpieczeniowe oferujące to obowiązkowe ubezpieczenie płacą bowiem składkę na UFG. W minionym roku UFG wezwał do zapłaty kary za brak OC ponad 18 tysięcy posiadaczy pojazdów.

Podobne wiadomości:

Sposób na tańsze ubezpieczenie OC

Sposób na tańsze ubezpieczenie OC

Finanse i prawo 2016-11-09

Tysiące Polaków jeździ bez OC

Tysiące Polaków jeździ bez OC

Finanse i prawo 2016-10-10

Komentuj:

~julius 2011-09-15

czyli na którą partię... oświeć mnie, na samoobronę??

~Jotbu 2011-09-15

Jak można pisać, że "Zmieniona ustawa najmocniej uderza w posiadaczy ciągników samochodowych, bowiem za brak stosownego ubezpieczenia zapłacą ponad dziesięciokrotność dzisiejszej kary"? OC jest obowiązkowe, więc "uderzyć" może wysokie OC, a nie kara za brak OC. Po co wyrabiać w czytelnikach przekonanie, że postępowanie wbrew prawu jest cool? A może zamiast kary należy dawać nagrody za odwagę i za brak odpowiedzialności?
Chyba że serwis MojeAuto lobbuje w ten zakamuflowany sposób za wiadomą partią ...

~daniel 2011-09-14

no w koncu trzeba jakos npodreperowac budzet panstwa

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport