mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Bezpośrednia likwidacja szkód - szybsze odszkodowanie, ale drożej

Bezpośrednia likwidacja szkód - szybsze odszkodowanie, ale drożej

Od kwietnia pierwsze zakłady ubezpieczeniowe na terenie naszego kraju oferują system bezpośredniej likwidacji szkód. To dobra wiadomość dla kierowców, którzy szybciej będa otrzymywać odszkodowania. Możemy za to jednak więcej zapłacić.

Bezpośrednia likwidacja szkód - szybsze odszkodowanie, ale drożej

Co to jest BLS?

Bezpośrednia likwidacja szkód (BLS) to system, który pozwala naprawić zniszczony samochód, a także starać się o odszkodowanie z polisy OC u swojego ubezpieczyciela. I to także w sytuacji, gdy sprawcą była inna osoba. "Nasza" firma ubezpieczeniowa występuje następnie do ubezpieczyciela sprawcy szkody i odzyskuje wypłaconą kwotę. Jak dotąd odszkodowanie z OC zawsze wypłacała firma sprawcy wypadku czy kolizji. Taki system, choć w różnych mutacjach, z powodzeniem funkcjonuje od kilkudziesięciu już lat m.in. we Francji, Belgii, Hiszpanii czy Włoszech.

Jednak poszkodowany w razie wypadku będzie miał wybór, w którym towarzystwie ubezpieczeniowym będzie zgłaszał szkodę i załatwiał naprawę swojego auta.

Szybciej i łatwiej

Założeniem systemu BLS jest skrócenie całego procesu zgłaszania szkody i uzyskiwania odszkodowania. Do tej pory wszystkie formalności były załatwiane w zakładzie ubezpieczeniowym sprawcy, co wiązało się często z długim okresem oczekiwania na wypłatę odszkodowania.

Teraz sytuacja ma się diametralnie zmienić. Skróceniu ulegnie po pierwsze obieg dokumentów, co przyspieszy wyraźnie całą procedurę. Po drugie, jeśli proces likwidacyjny będziemy przeprowadzać w swojej firmie ubezpieczeniowej, będzie jej zależało na wysokiej jakości ubezpieczeniowej. Może być to zatem dodatkowy argument przy wyborze ubezpieczyciela. Dziś właściciele samochodów, którzy decydują się wyłącznie na ubezpieczenie OC, kierują się najczęściej wyłącznie ceną polisy. Przepisy o bezpośredniej likwidacji szkód pozwolą ubezpieczycielom na różnicowanie swojej oferty, aby zdobyć nowych klientów lub wysoką jakością obsługi poprawić swój wizerunek i utrzymać obecnych.

Kiedy można skorzystać z BLS?

Bezpośrednia likwidacja szkód będzie dotyczyła zdecydowanej większości zdarzeń komunikacyjnych, które wystąpią na polskich drogach. Jednak nie wszystkich. Przepisy zakładają bowiem kilka ograniczeń, których wystąpienie spowoduje, że o odszkodowanie będziemy się starać na starych zasadach.

Do BLS nie będą kwalifikować się np.:
- szkody osobowe,
- szkody, które wystąpiły poza Polską,
- szkody o wartości powyżej 30 tys. zł,
- szkody w wypadkach, w których wzięło udział więcej niż dwa pojazdy

Do przygotowanego w Polskiej Izbie Ubezpieczeń systemu BLS od 1 kwietnia br. przystąpiły Concordia Ubezpieczenia, Ergo Hestia, PZU, UNIQA oraz Warta. Od 1 lipca dołączą do nich Aviva i Liberty Ubezpieczenia, a od 15 października Gothaer. Razem ubezpieczyciele ci reprezentują 68 proc. rynku OC, mierzonego zbieraną składką.


BLS a ceny polis OC

Według wstępnych szacunków wprowadzenie BLS może doprowadzić do podwyżki kosztów związanych z polisą OC nawet o ponad 50 proc., choć wyższe ceny mają być adekwatne do wypłacanych odszkodowań.

Z przeprowadzonej przez CUK Ubezpieczenia analizy wynika, że w pierwszym okresie funkcjonowania nowego systemu nastąpił nieznaczny wzrost cen polis OC. Średni koszt najtańszego OC w kwietniu wzrósł o 7 zł w porównaniu do stycznia i wynosi 341 zł, najdroższego natomiast o 32 zł i wynosi 698 zł - to niewiele więcej niż 3 miesiące temu. Wzrost cen w poszczególnych miastach waha się od 5 do 40 zł. Co ciekawe, w Katowicach, Warszawie i Szczecinie ceny wręcz spadły.

Podobne wiadomości:

Sposób na tańsze ubezpieczenie OC

Sposób na tańsze ubezpieczenie OC

Finanse i prawo 2016-11-09

Tysiące Polaków jeździ bez OC

Tysiące Polaków jeździ bez OC

Finanse i prawo 2016-10-10

Komentuj:

Ekspert_Superubezpieczenia.pl 2015-05-19

Ogólne trendy pokazują, że ceny po wprowadzeniu BLS nie wzrosły. Z naszych analiz wynika, że firmy które wprowadziły BLS rekomendowany przez PIU nie podniosły stawek. Zaledwie kilku ubezpieczycieli wprowadziło zwyżki w taryfie ale o ok.20-30 zł. Kolejne miesiące mogą jednak przynieść już większe zmiany.

Maniek6 2015-05-14

To chyba nie zasługa pośrednika tylko towarzystw ubezpieczeniowych, które po wprowadzeniu Bezpośredniej Likwidacji Szkód nie podniosły stawek. Jak pokazują ogólne trendy składki za OC nie drożeją a tanieją - wojna cenowa wśród ubezpieczycieli trwa a my na tym korzystamy.

~Peter 2015-05-13

Co do cen OC , to byłem w CUK w kwietniu ubezpieczyć auto i właśnie pozytywnie mnie zaskoczyli, bo za OC zapłaciłem mniej niż w tamtym roku.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport