mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Biopaliwa na start

Biopaliwa na start

Jest ustawa, jest rozporządzenie. Nic już chyba nie powinno stanąć na przeszkodzie, by rynek biopaliw zaczął się rozwijać w naszym kraju na szerszą skalę.

Podpisanie obu tych aktów prawnych zbiegło się w czasie - ustawa o biokomponentach oraz biopaliwach ciekłych została podpisana przez prezydenta Lecha Kaczyńskiego 9 września, zaś dzień wcześniej miniser gospodarki, Piotr Woźniak, podpisał rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych.
 
Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych ma mieć, według prezydenta, istotne znaczenie z punktu widzenia polskiej wsi "Produkcja biopaliw zapewni miejsca pracy i odpowiednie dochody tym rolnikom, którzy produkują rzepak. Ale nie tylko im, bo biopaliwem może być także spirytus, który w Polce jest produkowany na ogół z ziemniaków. Takie biopaliwa mogą pochodzić też z trzciny, a jak się przed chwilą dowiedziałem, nawet z wierzby." - powiedział prezydent przy okazji podpisania ustawy.
 
Ustawa została uchwalona przez Sejm 21 lipca i była efektem długich prac legislacyjnych, kilku projektów, nacisków różnych grup lobbingowych. Zacznie ona obowiązywać z początkiem 2007 roku i wówczas zostanie ustalona ilość biopaliwa, jaka powinna znaleźć się na rynku w 2008 r., a także plan na następne lata. Co roku będzie podawana przez rząd minimalna ilość sprzedawanych biopaliw. Obecnie szacuje się, iż biopaliwa stanowią ok. 1% wszystkich paliw sprzedawanych na naszym rynku.
 
Osoby posiadające grunty rolne, ale tylko prowadzące na tych ziemiach działalność rolniczą, będą mogły wytwarzać biopaliwa we własnym zakresie po spełnieniu określonych warunków techniczno-formalnych. Rocznie rolnik będzie mógł wyprodukować 100 litrów biopaliw na hektar użytków rolnych
 
Według prezydenta, celem jest wykroczenie poza minimum założone przez Unię Europejską na 2010 rok, które zakłada, by w bilansie wartości opałowej państwa biopaliwa stanowiły 5,75 proc.
 
Z kolei podpisane przez ministra gospodarki rozporządzenie umożliwi po raz pierwszy w Polsce legalne wprowadzanie do obrotu dwóch rodzajów biopaliw: estrów metylowych kwasów tłuszczowych stanowiących samoistne paliwo (100 proc. biodiesel) oraz oleju napędowego, zawierającego 20 proc. ww. estrów - tzw. mieszanki B20. Według Piotra Woźniaka "Nasze rozporządzenie jest rozporządzeniem pionierskim. Podobnymi przepisami dysponują tylko dwa kraje Unii Europejskiej - Czechy i Szwecja. Pozostałe kraje członkowskie w tej kwestii nie nadążają za nami".
 
Czytaj także:

Za mało biopaliwa z Unii Europejskiej (2006-07-24)

Będą (w końcu) biopaliwa!? (2006-06-23)
 
Biopaliwo z Wrocławia (2006-01-06)

 

Komentuj:

~Fili_P 2006-09-24

bo jechales na oleju zamiast na estrach albo mieszanece 20% ...stade te frytki... Swoja droga ciekawy jestem czy ktos pomyslal o odpadach ktore powstaja przy produkcji biopaliw (angole ponic juz nie daja rady i mjaja jakies 500tys hl glicryny w cystrenach i nie wiedza co z tym zrobic)

~www 2006-09-23

a podobno rafinerie trzebinia ukrano za 5% biopaliw

~gerry 2006-09-21

a co? nie lubisz zapachu frytek??? :-)))

~Partner 2006-09-21

No to tera dopiro bydzie walić frytami. Spróbowałem kiedyś na oleju roślinnym jechać. Fakt że silnik lepiej pracuje, równiej, lepiej odpala, wydawało się że i lepszego ma kopa, ale smród był niesamowity i z tego powodu jestem przeciw tym paliwom. Same frytki.... fe. Dodam że autko mam starsze a więc i silnik podjechany żdziebko.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport